- Kultúr
- Senki többet, harmadszor
- virág judit galéria
- festészet
- kortárs
- képzőművészet
- asszociáció
- gesztus
Ebben a világban nincs hierarchia, mégis minden működik
További Senki többet, harmadszor cikkek
- A magyar aukciós piac valaha volt legértékesebb festményét árverezik el decemberben
- Elsőként tekinthettük meg Munkácsy Mihály soha nem látott képét
- 28 millió forintért kelt el az erotikus kisugárzású remekmű: egy gyümölcstál
- Ismét világrekord eladási árakra készülnek a Virág Judit Galériában
- 155 millió forintért kelt el egy Munkácsy-festmény a Virág Judit Galéria aukcióján
Vető Orsolya Lia élénk színekkel és izgalmas formákkal hozta el a nyarat a Virág Judit Galériába. A festőművészt Az olvadás mintázatai címet viselő tárlatról, valamint az alkotáshoz való viszonyáról kérdeztük.
A fiatal festőművész már gyermekkorában is az anyagok bűvöletében élt: magukkal ragadták a természetben megtalálható és tapasztalható színek, formák, matériák, a gyermeki érdeklődés pedig azóta is megmaradt. Művészetében az organikus elemek keverednek az ultramodern, neonszínű alakzatokkal, a naturális összetevők a mesterséges motívumokkal.
A Virág Judit Galériában 2024. július 12-ig mintegy harminc képét tekintheti meg a közönség. A tárlat négy év munkásságát öleli fel, és két sorozatból, a Biophilia és a Folyékony időszeletek (Liquid Slices of Time) szériából áll.
Keretet adott az oktatás
„A szabad játék kötetlensége és közvetlensége, a rengeteg tapintási inger beleíródott az emlékeimbe. Ezek máig meghatározóak számomra. A képeim tulajdonképpen gesztusfestmények, bár nálam nem annyira jelennek meg az irányzathoz köthető indulatos ecsetvonások. Inkább egy finomabb, áttételesebb viszonyulás jellemez. Átgondolt festészeti lépések és egy önelemző alkotói folyamat eredménye az, ahogyan a festői mozdulatok rögzülnek a vásznon” – fogalmaz Vető Orsolya.
Budapesten tanult a Képzőművészeti Egyetem festő szakán, utána Pécsi Tudományegyetem Művészeti Doktori Iskolába járt.
Ez így öt plusz négy év képzőművészeti tanulmány, ráadásul közben a
művészettörténet szakot is elvégeztem. Idén zártam a sort a doktori védéssel, eddig
mondhatni folyamatosan iskolába jártam. Ezekben az intézményekben biztonságos
közegre leltem, ami keretet adott az életemnek és lehetővé tette, hogy azzal
tölthessem a legtöbb időt, ami a leginkább foglalkoztat. Egy szép, hosszú,
kísérletekkel teli folyamat indult el, amely során sokat formálódott a festészetem
karaktere.
Lassú, de folyamatos igénye van a megújulásra, és bár a kiállított képei egy külső szemlélőnek hasonlóak lehetnek, Orsolya számára nagyon is különböznek egymástól az alkotások. Képein sok a vissza-visszatérő elem, forma vagy szín, de ezek más és más variációban és elrendezésben, rétegezve bukkannak fel mindegy egyes alkotáson, éppen ezért mindig más jelentés rajzolódik ki. Mint mondja, az asszociációk esetenként különböznek, mindenki máshogy értelmezi a képeket.
Az anyag szeretete is ebben a rétegződésben és a technikában mutatkozik meg. A művésznő olaj-, illetve akrilfestékkel dolgozik, néha külön-külön, máskor ezek kombinációját keni a felületre.
A matéria hatalmas játékteret ad: egy színátmenetes felület kialakításához például
használhatok lazúros festékeket, ilyenkor átsejlenek az alatta lévő rétegek, de
alkalmazhatok fedőfestékeket is, és a foltokat akár 1-2 milliméter vastagságúra is
vehetem. Ezek pici különbségek, de általuk azt vizsgálom, hogy az anyagból milyen
képzeteket és érzeteket lehet előhívni. Szeretek pepecselni, számos precízen
kialakított elem van a képeken, de megjelennek olyan lendületes és spontán vagy
annak ható felületek is, melyek a festék önalakító képességét, viselkedését, élő
minőségét hangsúlyozzák, valamint a természet organikus változására is
reflektálnak.
Képein az élénk színek dominálnak, amelyek egymást felerősítő színkombinációk.
„Nem a koncepcióhoz keresem a technikát, inkább fordítva. A matéria és az eszközök ismeretéből, működésük közvetlen megfigyeléséből indulok ki. Érdekes gondolatkísérlet számomra, hogy a festékek eredetileg természetes anyagokból készültek – például porrá őrölt növények, ásványok olajjal összekeverve –, és ha a festéket felkenem a vászonra, az óhatatlanul is elkezdi organikus entitások formáját ölteni. Úgy rendeződik, úgy folyik, hogy visszaidézze azt, amiből lett” – mondja.
A kőporból készült festék sokszor sziklákra vagy geódákra emlékeztető formákat ad ki a vásznon, máskor virágszirmok tűnnek ki a foltokból. Ezt a természetességet lehet turbózni (vagy éppen ütköztetni) a neonokkal, aminek hatására a képen egyfajta vizuális feszültség jelenik meg.
Úszkáló elemek
Képein nincsenek „főszereplők”, nincs kiemelt, központi elem vagy kompozíció, az elemek antihierarchikusan, demokratikus módon jelennek meg a felületen.
Mintha minden úszkálna, lebegne a kép terében. Engem jelenleg ez foglalkoztat: hogy
minden mozgásban legyen a kompozíción belül, hogy a képi szerepek
felcserélődhessenek, illetve hogy ezek az absztrakt motívumok élettel telítődő
anyagként váljanak megtapasztalhatóvá. A néző a folyékonyság érzete által nyújtott
narratívába tudjon belehelyezkedni.
Orsolya vallja, hogy az általa művelt festészet mindenki számára átélhető, nem feltétlenül szükséges hozzá specifikus művészettörténeti háttértudás, mert az ingerekre adott reakció képessége, az érzékek útján aktivizálható kollektív tudás minden nézőben eleve benne van.