Index Vakbarát Hírportál

Egyre élesebb a verseny a legális zenehallgatásért

2014.11.12. 16:40

Taylor Swift nemrég lemezeladási rekordott döntött Amerikában, amire 12 éve nem volt példa - ez úgy pláne bravúros teljesítmény, hogy ma már tényleg alig vesznek az emberek albumokat. A sikertörténet egyetlen vesztese a Spotify, a világ egyik legnépszerűbb zenestreaming-szolgáltatása, ami levenni kényszerült az énekesnő teljes diszkográfiáját.

A Spotify megítélése jellemzően kétféle a zeneiparon belül: egy részről mindenki örül neki, hogy újító megoldással a legalális zenefogyasztás felé tereli a felhasználókat, másrészről viszont rengeteg olyan zenész akad, akik felháborítónak tartják a lejátszásokért járó jogdíjakat. Mint például Thom Yorke a Radioheadből, aki

egy haldokló vénember utolsó kétségbeesett fingásának

tartja az egészet . Taylor Swift is azért szedette le a zenéit, mert nem érzi úgy, hogy megfelelően honorálnák a szerzőket a dalokért. A Spotify főnöke blogbejegyzésben reagált a támadásra, amiben leírja, hogy a cég eddig összesen két milliárd dollárt fizetett a jogdíjakért, és ez az összeg folyamatosan növekszik a felhasználók számának növekedésével együtt. És akkor tessék kiszámolni, hogy összesen hány lejátszást jelent, ha

a Spotify 0,6 centet fizet minden dal elindításáért, ami kicsit felkerekítve 1,5 forint per lejátszást jelent.

A New York Times kiemeli, hogy 2013-hoz képest az idei év első felében 14,6 százalékkal csökkent Amerikában a cédéeladások és lemezletöltések száma, miközben a Spotify, a Pandora (egy másik online zenehallgató oldal) vagy a Youtube használata 28 százalékkal emelkedett.

Eközben a Youtube is fizetős szolgáltatás bevezetésén dolgozik, és sikerült megegyeznie azzal a Merlinnel, ami többezer független kiadó érdekeit képviseli. Ez volt az utolsó hivatalos akadály a Youtube előtt, mivel a videómegosztó már korábban megegyezett a legfontosabb mamutkiadókkal, egyedül a kisebbek ellenkeztek az igazságtalan jodíj-feltételek miatt. Szerintük a Youtube sokkal kevesebbet fizet nekik, mint a három nagynak, vagyis a Sonynak, a Universalnak és Warnernek.

A Google egyelőre nagyon titkolózik a fizetős Youtube-bal kapcsolatban, egyelőre csak a kézenfekvőnek tűnő feature-ökről lehet tudni , mint a reklámmentes videók, offline mód vagy a képernyő nélküli lejátszás. Arról viszont egyelőre semmi konkrétum nincs, hogy miképpen kapcsolódik majd össze a fizetős Youtube a Google Music zenestreaming-szolgáltatással, ha kapcsolódik egyáltalán.



Rovatok