Index Vakbarát Hírportál

Póka Egon diákjai kapták a Cseh Tamás Programból járó pénzek negyedét

2014.12.05. 13:17

A 42 nyertes pályázó

BABEL, Bagossy Brothers Company, Bogdán Norbert, Budapest SKA Nu-Jazz Orchestra, D.A.S. Trio, Dopping, Drywing, ÉK zenekar, Eszterlánc kórus és a Louisiana Double, FACE'n'BASE, Fatal Error, Gourmand, HÁROM, Headbengs, Holecskó Gergely, Hungarian FolkEmbassy, HungaRiddim, INFINITY, Infusion Trio, Juhos, Kalef, Kalmár Panni, Kiss Flóra Zenekara, Kubinyi Júlia, Lóci játszik, Looper Project, Lynd, Manaky, Margaret Island, MásKÉP, Nemulass, Noemo, Pace Palmers, Siklósi Örs Lukács (Ersch), Sky Fanatic, Soul Surge, The Trademark, Unmasked, VUK, WindSingers, Words Are Melodies, Zűrös Banda.

Pár napja kihirdették annak a 42 zenekarnak a nevét, amelyek az NKA által szervezett, az üreshordozó-díjból létrehozott Cseh Tamás Program keretén belül két-kétmillió forintos támogatást kaptak

  • egy ötszámos lemez felvételére
  • egy videoklipre
  • és 300 cédé legyártására

Nem véletlen, hogy a zenekarnevek totál ismeretlenek, az NKA kifejezetten a pályakezdőket kívánta támogatni az összeggel. Az már egy egészen más kérdés, hogy hol kezdődik a pályakezdő.

A pályakezdő formációknak legalább egy éve létezniük kell, és ez idő alatt legalább két nyilvános koncerten túl kellett esniük. Igazolásként felhasználhatják a közösségi médiumokban elhelyezett felvételeket, a koncertek hirdetéseit, a próbahelyiségek és koncertszervezők igazolásait, az esetleges fellépési díjakról szóló bizonylatokat. Ezt írja az Cseh Tamás Program pályázati szabályzata.

Ehhez képest bőven akad olyan név, akiről egy árva Youtube-videó vagy egy 63 lájkos Facebook-oldal sincs.

Például a Looper Projectről bárhogyan is túrtuk az internetet, egész egyszerűen semmit nem sikerült találni. Hasonló a helyzet a Noemóval vagy éppen az Ék Zenekarral, utóbbi a sajtótájékoztató végén fel is lépett (és kifejezetten jók voltak!), de ettől függetlenül semmi nyoma nincs az interneten, hogy miért is lennének jogosultak a 2 millió forintos támogatásra. Persze az Ék Zenekar lehet neve miatt bujkál az online adattömeg törmelékei között, ahogy az a HÁROM nevű együttes is, aminél kevésbé Google-barátabb elnevezést nem is lehetett volna kitalálni. Ettől függetlenül természetesen elképzelhető, hogy valamilyen sajtpapíron létezik igazolás a próbateremtől vagy egy-két középiskolai fellépésről, de ezeket igazoló dokumentumnak tekinteni a hitelesség tekintve erősen aggályos, és valószínűleg teljesen ellenőrizhetetlen.

Ugyanilyen szürkezónába esik még például Siklósi Örs, aki az AWS zenekar alapítójaként már 2006 óta aktív és már két nagylemezt is megjelentettek. Siklósi viszont szólóban pályázott, de a Youtube-on mindössze két feldolgozást találtunk 2012-ből, illetve egy közreműködést tőle. Holecskó Gergőről még ennyi sincs, mindössze egy 2008-as felvétel, semmi más.

Természetesen nem várható el minden produkciótól, hogy tudatosan menedzselt közösségi jelenléte legyen, de 2014-ben kifejezetten furcsa, ha egy zenekar egyáltalán nem rendelkezik legalább egy Facebook-oldallal, vagy csak pár héttel, hónappal a pályázat nyerteseinek kihirdetése előtt indít ilyet . Az 1997-es hangzású Face'n'Base például csak most szeptemberben csatlakozott a Facebookra, az ezelőtti időszakról semmilyen nyoma nincs annak, hogy hol, mikor és mit játszott volna az együttes.

Hasonló a helyzet a Facebookra augusztusban regisztrált Manaky zenekarral: róluk sincs semmi infó az augusztus előtti időszakukról. Viszont az együttest ismert magyar zenekarokat megjárt tagok alkotják (Ladánybene 27, Folkfree), és nemhogy az első profi hangfelvételük, de már az első klipjük is elkészült nemrég, amit ugyanaz a Reisz Gábor rendezett, aki a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant. De mondhatnánk az InFusion Triót is, aminek nem csak klippremierje volt már, hanem konkrétan

lemezbemutató nagykoncertje a Margitszigeten.

Adja magát a kérdés, hogy akkor honnantól nem számít egy zenekar kezdőnek?

Fiatal pályakezdő előadók, zenekarok első hang- és képfelvételének elkészítésére, valamint a pályára lépést támogató kommunikáció megvalósítására.

Nem igazán akarunk szemét ageistának tűnni, de a 42 zenekart megvizsgálva a következő pontokban találtunk ütközést:

A kiválasztáshoz egy szakmai zsűri előtt kellett fellépnie minden pályázó zenekarnak, a minikoncertről felvétel készült, és a zsűri értékelésével együtt végül a Zenei Kollégium döntött a végső 42-ről, ami eredetileg csak 30 lett volna.

Több olyan zsűritaggal is beszéltünk a sajtótájékoztatón, akik megdöbbentek azon, hogy a két legtöbb pontot kapó együttes be se került a végső díjazottak közé. Az persze erősen árnyalja a képet, hogy a zsűri tagjai között akadtak bőven zenei menedzserek, sőt, olyan is, akinek a saját együttesét kellett bírálnia. Végül az olyan együttesek, mint a Biebers, a Blahalouisiana vagy az Esti Kornél be sem kerültek, és való igaz, hogy a karrierjük elején járó, fiatalokból álló zenekarokról van szó, de semmiképpen sem lehet őket pályakezdőnek nevezni. Csak akkor milyen elbírálás alapján nyertek olyanok, akik szintén rendelkeznek (akár több) nagylemezzel, hangfelvétellel és hivatalos klippel?

A Cseh Tamás Program egyik arca egyébként az a Póka Egon, aki a Kőbányai Zenesuli vezetője és egyben az NKA Zenei Kollégiumának tagja, vagyis fontos szerepe van a zsűrizésben. Így egyáltalán nem csoda, hogy

a 42-ből 11 olyan nyertes produkció akad, amelynek egyik tagja vagy akár tagjai a Kőbányai Zenesuliba jártak, vagy még mindig ott tanulnak.

Itt a lista:

  • Babel
  • Words Are Melodies
  • Kiss Flóra
  • Unmasked
  • Kalef
  • Infinity
  • Pace Palmers
  • Dopping
  • Budapest Ska Nu-Jazz Orkesztra
  • Ék
  • Noemo

A pénzkiosztással kapcsolatban múlt hét óta nyaggatjuk az NKA-t, de egyik levelünkre sem válaszoltak. Megkerestük Póka Egont is, aki helyett a lánya a válaszolt, hogy a zenész nem tud válaszolni a kérdésekre, de próbálja sürgetni az NKA-t, hogy reagáljanak a kérdéseinkre. Ez azóta sem sikerült.

Frissítés: A Manaky zenekar frontembere is a Kőbányai Zenesuliba járt.



Rovatok