Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMarkáns társadalomkritika a nehézzene olvasztótégelyében
További Stenk cikkek
A Newborn, Bridge to Solace, Nadir és the Idoru tagokból verbuválódott Ghostchant bemutatkozó anyagát a Stenk is a tavalyi év legjobb anyagai közé válogatta be. A zenekar azóta megtáltosodott, és már el is készültek a második anyaggal, ami a Stenken debütál.
A zenekar indulásánál egy négylemezes koncepció volt irányadó.
1. Gazdaság (Slaves)
2. Nemzetek (Nations)
3. Vallás (Faith)
4. Természet (Harmony)
A gazdasággal foglakozó Slaves lemez után így a mostani EP a nemzetek koncepcióját nézi, társadalomkritikusan.
A szövegekről az énekes Jakab Zoltán a következőket mondta:
"A mostani EP szövegei legfőképp a társdalmi egyenlőtlenségekről szólnak. A Conquest az olyan esetekről szól, mint amikor például David Cameron megszabná a közép- és kelet-európai bevándorlók számát Angliában, de ők változatlanul akkor raknak Keletre angol érdekeltségbe tartozó hipermarketeket, amikor akarnak. De arra is reflektál, hogy amikor egy internetes vita során, különöböző nemzetiségű emberek ütköztetnek álláspontokat, gyakran azonosítanak minket a jelenlegi kormánnyal és annak intézkedéseivel. Mindenki addig kedves, meg no pasaran, meg antifa, meg fairtradebioorganicvegan, amíg valaki nem mond valamit egy másik szemszögből, akkor összezár a nyugati világ.
A Transitions, a második dal egy utalás a negyedik lemezre szövegileg, hogy hiába gondolkozunk nemzetekben, ahogy jelenleg, mint társadalom működünk, annak olyan következményei lesznek, aminek a rádöbbenésénél mindegy melyik karod lengeted, és az is mindegy, hogy merre felé borulsz imádkozva. Olyan szinten szennyezzük a környezetünket, mind a szó legszorosabb értelmében, mind átvitt értelemben, hogy azért egyszer a Föld meg fog minket büntetni. Egy átmeneti időszakban élünk szerintem (erre utal a dal címe is). Egyre többen spirituálisak, de nem vallásosak. Ha megnézed, egyre többen fordulnak alternatív életmódok felé, mert mélyen belül az emberiség gondolkodó rétege érzi, hogy valami itt nincs rendben, de amíg saját magunk nem tesszük meg az első lépést, addig a körülöttünk lévő világ sem lesz kegyes felénk. Vallások, politikai és gazdasági rendszerek szennyezik a mindennapjainkat és egy alapvető emberi kegyetlenség. Vagy világégés lesz itt, vagy megvilágosodás. Az értelmesebbje reménykedik az utóbbiban és megpróbál tenni is érte valamit. Az átlagember viszont annyira benne van a mindennapi őrlésben, hogy képtelen racionálisan, humánusan gondolkozni és csukott szemmel gázol át mindenen és mindenkin.
A magyar nyelvű dalt azért írtam, mert szeretném, hogy ne zárjuk ki azt a réteget, aki nem érti vagy nehezebben értelmezi az angol nyelvű szövegeket, rosszabb esetben pedig, hogy véletlen se jelenjenek meg olyanok a koncertjeinken, akik a társadalomkritikus szövegek miatt rossz következtetéseket vonjanak le abból, hogy melyik oldalon is állunk.
A Foundations végül arról szól, hogy a túlzott politikai korrektség egyfajta gondolatrendőrségként falakat épít körénk. Sajnos a divatba visszajövő pc-fasizmus sok kárt okoz a világnak, és ugyanúgy visszatartja azt a haladásban, mint a folyamatosan a múltba meredő, és idejét múlt eszmék. Amíg sok helyütt elítéljük a nemzetek koncepcióját, addig újabb klikkeket építün, amelyeknek a sznobizmus, az elitizmus, valamint az önkritika és a humor teljes hiánya az alapköve."