Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Stenk cikkek
A Hegyalja.info információ szerint nem tartják meg a Kingdom of Hegyalja rendezvényt. A fesztivál elmaradását hivatalosan még nem jelentették be, a Hegyalja.info már tegnap kereste emailben az illetékeseket, választ még nem kaptak. „Arról, hogy ebben az évben sem tartják meg a programot, már napok óta beszélnek a helyben, de azt reméltük, hogy ez csak pletyka. Egyelőre annyit tudunk, hogy a világszerte ismert fellépők koncertjeit Budapesten tartják meg. Igaz, a Nightwish és a Rudimental weboldalain még Tokaj/Rakamaz szerepel koncerthelyszínként" – áll a honlapjukon
A programot várták a térségben élők, mert a tavalyi elmaradás is hatalmas károkat okozott. Tokajban rengeteg az üres szálláshely, több szállásadó a Facebookon panaszkodott arról, hogy nincs foglalása.
A szervezők: Gond van a fesztiválterülettel
A Lángoló Gitárok elérte Kovács Pétert, a fesztivál egyik főszervezőjét, aki megerősítette a hírt, valóban elmarad a rendezvény. Az ok: a fesztivál területének birtokba vételével váratlanul olyan bizonytalanságok léptek fel több helyrajzi számmal kapcsolatban is, hogy nem merték bevállalni a nyitást, ezért úgy döntöttek, hogy inkább nem tartják meg a rendezvényt.
Mivel viszont a zenekarok nagy része már ki van fizetve, így alternatív helyszínt keresnek mindnek (valószínűleg Budapesten lesz a legtöbb koncert), illetve a jegyvásárlókat is a maximális mértékig igyekeznek kárpótolni. A szervezők hivatalos közleményt adtak ki, melyben a fentieket kiegészírve azt közölték, hogy a teljes fesztiválterület nem áll rendelkezésükre, ezért marad el a fesztivál.
Elmarad Tokaj-Rakamazon a július 15-19-re tervezett Kingdom of Hegyalja
A négy fesztiválterületből három nem áll rendelkezésre, ezért a szervezők úgy döntöttek, nem rendezik meg a fesztivált az eredeti területen, de még dolgoznak azon, hogy néhány koncertet más helyszínre átszervezzenek.
„Nem áll rendelkezésünkre abban a formában a helyszín, ahogy azzal eredetileg kalkuláltunk, ezért úgy döntöttünk, nem rendezzük meg a fesztivált Tokaj-Rakamazon. Dolgozunk még azokon a lehetőségeken, hogy a leszervezett koncertek egy részét más helyszínen megtartsuk, ezzel kapcsolatban később tudunk bővebb információval szolgálni” – tájékoztatott Kovács Péter, a fesztivál egyik főszervezője.
Azoknak, akik már megvásárolták a jegyüket, illetve bérletüket, a kifizetett összegeket természetesen visszatérítik a szervezők. Ezzel kapcsolatban további információ itt kérhető: jegy@kingdomofhegyalja.hu
Rakamazi önkormányzat: A terület rendelkezésre áll
Rakamaz polgármestere az Index.hu megkeresésére azt mondta, nagyon furcsállja a szervezők kijelentéseit, mert szerinte minden rendben van a területtel. "14 hektárnyi területre szóló bérleti szerződést kötöttünk a szervezőkkel, 1 forint/négyzetméter áron, ami rendkívül kedvezőnek tekinthető. A szerződést még tavaly aláírta mindkét fél, és mivel egyelőre nekem csak telefonon jelezte az egyik szervező, hogy 99 százalék, hogy nem lesz fesztivál, ezt érvényesnek tekintem."
Bodnár László azt sem érti teljesen, hogy milyen területi vitája lehet a Kingdom of Hegyaljának, hiszen amit kértek, és amire a szerződés vonatkozott, megkapták. "Minden vállalásunkat teljesítettük. Nekünk az volt a dolgunk, hogy a területet olyan állapotban adjuk át, ami megfelel egy fesztivál megrendezésére, ennek feltételeit a szerződésben rögzítettük. Tavasszal lekaszáltuk a füvet, és jelenleg is ezzel foglalkozunk, a munkásaink most is a területen dolgoznak. Az, hogy a területtel kapcsolatos problémák miatt nem lehet megrendezni a fesztivált, az nem felel meg a valóságnak, ha valaki ezt állítja, nem mond igazat."
Arra a kérdésre, hogy ha kaptak tájékoztatást, hogy nem lesz fesztivál, miért kaszálják a füvet most is, a polgármester megismételte, hogy amíg írásban fel nem bontják a szerződést, azt ő érvényesnek tekinti, és minden, ezzel kapcsolatos költségüket ki fogják számlázni a szervezőknek.
A papírmunka eleve nem az erőssége a szervezőknek, legalábbis Bodnár László elmondása szerint. "A fesztivál megrendezésére még mindig nincs engedélyük egyébként. Ezt elég hamar be lehet szerezni, a jegyző adhatja ki, de írásban kell megkérni. Mi el is küldtük nekik a papírokat, jeleztük is, hogy ezt mihamarabb ki kellene tölteni, de erre sem voltak hajlandók."
Megkerestük a szervezőket, de telefonon nem adtak felvilágosítást, amint reagálnak írásos megkeresésünkre (email), a cikket kiegészítjük.
A szervezők eddig még nem bizonyítottak
A Kingdom of Hegyalját szervező cég a Kingdom Production Kft. ugyanannak a Kovács Péter Tamásnak és Tamás Márton Andrásnak a cége, akik a CEUR Staff nevű munkaközvetítő céget is alapították és működtetik a mai napig. A CEUR tevékenységével két cikkünkben is foglalkoztunk, mert az angliai sportrendezvényekre és fesztiválokra közvetítő cég nem minden esetben teljesítette azt, amit elvállalt, sőt.
Tavaly már írtunk a CEUR-ról, akkor is sokan panaszkodtak
Kalandot, bulit és sok pénzt ígért a CEUR, amikor még az volt a fő profilja, hogy angliai sportrendezvényekre, fesztiválokra közvetítettek magyarokat takarítani. Az Indexnek több résztvevő arról panaszkodott, hogy az ígértnél többet dolgoztak, kevesebb pénzért, gyakran megalázó körülmények között. A CEUR akkor azzal védekezett: amit tudnak, megtesznek a kiutazó magyarokért, de a felelősség valójában a külföldi foglalkoztatóké. Ehhez képest az Indexnek sokan arról panaszkodtak, úgy érezték, a CEUR tulajdonosai nem voltak készen arra, hogy felelősséget vállaljanak a beígért munka megszervezéséért.
"Rengeteget dolgoztunk, semmit nem kerestünk, koncertet nyilván nem láttunk egy darabot sem" - mesélte az Indexnek egy tavalyi résztvevő (a cég egyik fő ígérete az volt, hogy a takarítás mellett ingyen járhatnak a koncertekre a résztvevők). Egy másik diák arról panaszkodott, az ígért 75-80 ezer forint helyett összesen 34 ezret kapott (az előre elutalt jutalék levonása után 14 ezret), olyan kollégája is van, aki mínuszba jött ki a jutalék miatt, miközben jóval többet dolgoztak az ígért napi 8 óránál.
Részletesen itt és itt írtunk a CEUR angliai turnusairól: olyan résztvevőket is találtunk, akik mindennel elégedettek voltak, és a szervezőket is megszólaltattuk, akik azt mondták, „nem sajnálják a saját forrásaikat″ a problémák megoldására. Már tavaly azt ígérték, hogy a szerintük „kevés esetben fellépő, de általuk kontrollálhatatlan nehézségek miatt” idén már a magyar piacra fognak jobban koncentrálni.
A fesztiválbizniszt jól ismerő forrásaink szerint az volt a Kingdom of Hegyaljáva a legnagyobb baj, hogy a szervezők lelkesek voltak ugyan, de hiába hivatkoztak külföldi kapcsolataikra, nyilvánvaló volt, hogy ezek eléggé túlértékelt ismeretségek. A eredeti tervek szerint például a VOLT nyitónapján fellépő Slash is a Hegyalján lett volna sztárfellépő, de aztán sem ő, sem a többi nagy név nem jött össze. Egy másik forrásunk is lelkes amatőröknek hívta a szervezőket, akik abba a hibába estek bele, hogy azt hitték, minden menni fog, és amikor az első problémák jelentkeztek (lemondások, cash-flow gondok), akkor kapkodni kezdtek, és csak idő kérdése volt, mikor dől be a fesztivál.
A bukás valós okairól forrásaink azt mondták, hogy az elővételes jegyeladás lehet az ok: egyszerűen nem adtak el elég jegyet előzetesen ahhoz, hogy ne legyen bukás a fesztivál. Egy vidéki nagyvárosról például úgy tudjuk, hogy a Hegyalja jegyeit és bérleteit értékesítő irodában eddig egy darabot sem vettek meg. Mivel a külföldi előadókat az esetek 99 százalékában előre ki kell fizetni, ezt a pénzt simán bukták a szervezők - de azzal hogy igyekeznek átszervezni a koncerteket más helyszínekre, valamennyit visszahozhatnak a buktából.
Megszólalnak a szervezők
Megkérdeztük a szervezőket is, mi a véleményük a fentiekről, illetve milyen lépéseket tesznek a zenekarok és a jegyeket/bérleteket elővételben megváltott látogatók kárpótlására. Az alábbi válaszokat kaptuk Kovács Péter főszervezőtől:
Egészen pontosan mit értenek az alatt, hogy "A négy fesztiválterületből három nem áll rendelkezésre"? Az önkormányzat szerint ez nem igaz.
2013-ban a rendezvény beengedése megtörténhetett az ún. Teknősbékaházban, ezt idén nem tudták biztosítani. 2013-ban a fesztiválterülethez kapcsolódó kemping- és pótkemping területeket tudták biztosítani, idén sajnos erre sem nyílt lehetőség, így veszélybe került mind a fesztiválozók, mind a fesztiválon dolgozó személyzet elszállásolása.
Hogyan kárpótolják a magyar zenekarokat? Az ő koncertjeiket is átszervezik?
A magyar zenekarok mozgatása is folyamatban van, itt a fő nehézség a földrajzi fekvés, mert az egyéb lekötött koncertjeik is többségében a régióban vannak az adott napokon. Így esetükben szinte lehetetlen a koncertek átszervezése egy másik, például budapesti helyszínre, de természetesen velük is egyeztetünk, és amennyiben van rá lehetőség, az ő bulijukat is átszervezzük.
Mit szóltak a külföldi fellépők, hogy át kellett szervezni a koncerteket? Elfogadták a felkínált helyszíneket? Egyébként is, ez hány zenekart érint, milyen helyszínekre szervezik át a bulikat és mikorra?
A külföldi fellépők fellépés- és közönségcentrikusak, így rugalmasan álltak hozzá a kényszerű helyszínmódosításhoz. Az átmozgatás az összes külföldi fellépőnket érinti. A helyszínek leszervezése folyamatban van, érezzük, hogy a szakma támogat és segíteni akar, így amint meglesznek a fix információk, közzétesszük. Elöljáróban már el tudom mondani, hogy a Nightwish biztosan fellép Budapesten, amelyre a fesztiválra váltott jegyekkel és bérletekkel beléphetnek a látogatók.
Hogyan biztosítják, hogy az előre megváltott jegyek érvényesek legyenek az átszervezett koncertekre? Érvényesek egyáltalán?
Természetesen minden megváltott Kingdom of Hegyalja jegy/bérlet érvényes lesz az új helyszínre/helyszínekre, ezeket az átszervezések kapcsán egyesével egyeztetjük.
Azért ez nem teljesen így van
A válaszokkal aztán mentünk még egy kört, mert például a Teknősbékaházra vonatkozó válasz elég kifogásszagú volt, és abban sem voltunk biztosak, hogy a magyar zenekarok megkeresése valóban elkezdődött volna.
A Hegyalja fesztivál korábbi szervezőitől megtudtuk, hogy a Teknősbékaház valóban egy kiváló beengedőhelyszín, de mivel a 14 eddig rendezett fesztivál esetében mindössze kétszer szolgált a beléptetés helyszínéül, 12 alkalommal pedig nem, így ez nem lehet akadálya egy fesztivál megszervezésének. Az épületet egyébként egy Alpine nevű osztrák cég építette, de kivonultak Magyarországról, és csak egy irodát hagytak, így valóban elég nehézkes velük a kommunikáció. A használatára az előző rakamazi önkörmányzat ideiglenes használatbavételi engedélyt kapott, így lehetett ez a beengedés helyszíne. A mostani önkormányzat ezt nem intézte el, de ettől még a beengedést minden további nélkül meg lehet szervezni.
Ami a kemping és a pótkemping területét illeti, a korábbi szervezők szerint ez sem lehet akadály, hiszen ha az ökormányzat egy 16 hektáros területet adott át a szervezőknek 1 forint/négyzetméter áron, azon lehet fesztivált rendezni, például a VOLT fesztivált, ami nagyjából ekkora területen fekszik. A kemping területén álló építményeket négy évvel ezelőtt lerombolták, mert a rakamazi önkormányzat egy diákszállót akart ide építtetni, ami viszont nem jött össze nekik. Ami a helyén maradt, az egy infrastruktúra nélküli placc, ami pontosan annyit ér, amennyiért adják. Informátoraink szerint ezt is át lehet hidalni, és mivel azt, hogy ezek az épületek már nem állnak, 4 évvel ezelőtt is lehett tudni, ez sem lehet kifogás - az elszállásolást így is meg lehet oldani, csak drágábban.
A látogatók kárpótlásának menetéről is megvan a véleményük a szakembereknek: mivel a fesztiválszezon közepén tartunk, szerintük a legtisztább az lenne, ha a bérletek és jegyek visszaváltásának helyéről és idejéről a szervezők közzétennének megfelelő információkat, hogy a csalódott látogatók azokat visszaváltva esetleg más rendezvényekre el tudjanak menni. Ehelyett azt kérik mindenkitől, hogy egy központi levélcímre írjanak, ahonnan ezt a semmitmondó választ kapják:
Leveledet megkaptuk, köszönjük. A beérkező kérelmek feldolgozása folyamatosan zajlik, kollégáink válaszolni fognak, addig türelmedet kérjük. Kingdom of Hegyalja.
A szervezők szerint a Nightwish zenekarral máris sikerült megegyezni, és december 12-én a Budapest Arénában lesz megtartva az elmaradt koncert. Koncertszervezéssel foglalkozó informátoraink szerint ha ezt a Kingdom of Hegyalja szervezői egy nap alatt tető alá tudták hozni, akkor világbajnokok szervezésben, márpedig a jelenlegi helyzet nem erre utal. Sokkal valószínűbb az, hogy ezt a koncertet már jóval korábban lekötötték, és csak azért nem kommunikálta a zenekar, hogy ne teremtsenek konkurenciát saját, Hegyaljára tervezett bulijuknak. Egy másik forrásunk szerint ez eleve így volt betervezve, és a zenekart Magyarországra hozó ügynökség két koncertet kötött le.
A magyar zenekarok megkeresésével kapcsolatban azt az információt kaptuk két, a Hegyalján fellépésre számító rockzenekartól, hogy őket ugyan nem kereste meg senki, és ami információjuk a fesztivállal kapcsolatban van, azt az internetről szerezték be. Kíváncsian várjuk a Kingdom of Hegyalja szervezőinek újabb reakcióit.