Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA popzene csak szintetikus termék
További Stenk cikkek
Marina Lambrini Diamandis, azaz Marina and the Diamonds nem először lépett fel Magyarországon, az előző alkalmat viszont úgy tűnik, elfelejthette, mivel a Szigetes koncerten külön megköszönte a közönségnek, amiért ilyen lelkesen buliznak első magyar fellépésén. Bár platinaszőke hajától azóta megvált, attitűdje és extravagáns szettje még mindig a régi: függetlenségéről, popzenéről és divatról beszélgettünk az énekesnővel, aki decemberben ismét visszatér Budapestre.
A Marina and the Diamonds idén jelentkezett legújabb albumával, a Froottal, az előző 2012-es Electra Heart lemez pedig az énekesnő által kitalált különböző női identitások (Teen Indie, Homewrecker, Housewife, Electra Heart ) köré íródott. A karakterek nem csak a zeneileg, hanem stílusilag is inspirálták Diamandist, aki később egy komplett márkát kreált a karakterek köré 11Diamonds néven. “Az Electra Heart készítése közben akarva akaratlanul is belebújtam ezeknek a nőknek a bőrébe, kitaláltam mindenféle cinikus szöveget, amiket végül nem tudtunk használni. Mivel bő két éve volt már, hogy nem csináltam semmilyen divatprojektet, kézenfekvő volt, hogy belevágjunk az 11Diamonds-ba.” A feliratos pólókon különböző beszólások vannak, mint például “I love sandwiches that’s my fuckin’ problem” (Imádom a szendvicset, ez a kibaszott nagy problémám), vagy “So goth, I’m dead” (Annyira gót, hogy belehalok).
Diamandis szókimondó stílusa és extravagáns öltökzödése egyébként nem csak a fellépéseire, hanem hétköznapjaira is jellemző, ami sokak szerint gyakran már a giccs és a túlzás határait súrolja. “Reklámoknál és tv-s fellépéseknél stylist öltöztet, a fellépésekre és a turnékra viszont én is kiveszem a részem a stylingból. Nem érdekelnek a nagy divatmárkák, kifejezetten keveset is hordok. Nézd meg például a cipőmet:
fogalmam sincs, honnan van, kommersz dizájn, mégis imádom. Inkább a neten szoktam keresgélni, a múltkori fellépésemre például egy elég bizarr, Miamiban lévő üzlet webshopjából rendeltem mindenfélét. A fellépőruháknál leginkább azt nézem, hogy egyedi legyen, de egyben kényelmes is. Múlt héten a Lollapaloozán például egy fekete latex kezeslábasban léptem fel, olyan melegem volt, majd elájultam, ezt azért most nem fogom megkockáztatni.”
Kétségtelen, hogy a körítés az elmúlt pár évben egyre fontosabb kritérium a zeneiparban: Beyoncé fellépőruháit Roberto Cavalli, Madonnáét a Moschino kreatívja, Jeremy Scott tervezi, a show az utolsó pillanatig jó előre ki van találva, így kérdéses, minek ez a precíz tálalás, mikor alapvetően a zene lenne a lényeg. “Egy művésznek muszáj tágítania a vízióit és megjelenésben is tükröznie kell, amit képvisel - én legalábbis erre használom a néha már túl giccsesnek tartott szettjeimet. Eszközként tekintek rájuk: a feltűnő ruhákkal és a furcsa kiegészítőkkel igyekszem hozzáadni valami pluszt az egészhez, anélkül, hogy elvonnám a figyelmet a lényegről, a zenémről. Madonna és Beyoncé annyira profin össze van rakva, ősztinén szólva nem is tudom elképzelni, hogyan csinálják.”
Az énekesnő bár saját magát indie-előadónak tartja, a sajtóban sokszor sorolják inkább a pop énekesek közé, ami szerinte leginkább a kinézetének köszönhető. “Szeretnek beskatulyázni a feltűnő cuccaim miatt, bár az is igaz, hogy az Electra Heart c. albumom színtiszta popzene.
Meg szerettem volna mutatni, hogy az én elképzeléseim szerint milyen is valójában a pop.
Aztán jött a Froot, ami megint teljesen más irányt követ. A popzene alatt egy szintetikus terméket értek, hiszen ha belegondolsz, minden azonnal poppá válik, amint népszerű lesz.”
Diamandisnak kifejezetten fontos, hogy megmaradjon független előadónak és ne egy menedzsment által előre kitalált utat járjon be. “Nincs szükségem szakemberekre, akik előre megtervezik és eldöntik, mit, hogyan és miért csináljak. Nem akarom, és nem is tudom elképzelni, hogy mások írják a dalaimat. Szeretem magam kitalálni az ötleteket és igyekszem megőrizni a saját identitásomat, szerintem csak így hívhatja magát valaki művésznek.”
Az énekesnő édesapja görög származású, így Diamandis gyerekkora egy részét Görögországban töltötte, gyökerei ellenére viszont a gazdasági válság nincs kihatással a magánéletére, mivel nem Görögországban él. “Átérzem és figyelemmel követem a fejleményeket, hiszen mégis csak innen származom. A tradicionális görög zene, ha nem is tudatosan, de mindig nagy hatással volt a zenémre és dalszerzésre is: átvettem ezt a melodikus vonalat, mivel kisgyerekként görög zenén nőttem fel, bár tény, hogy mostanában alig hallgatok hasonlót. De igen, a Görögországban töltött időm és a gyökereim kétségtelenül hatással vannak az alkotói folyamatra.”
Ettől eltekintve Diamandis egy wales-i kisvárosban nőtt fel, ahol kifejezetten nehezen jutott hozzá bármilyen zenéhez, így vagy a helyi lemezboltban próbálkozott, vagy maradt a klasszikus rádióról kazettára felvétel. “Rongyosra hallgattuk azokat a kazikat, amiket akkoriban hallgattam. Egyébként a mai napig nagy kedvenceim: Annie Lennox, Dolly Patron, a No Doubt és Britney Spears magasan a lista élén.
Be kell valljam, ha választanom kéne Gwen Stefani és Britney Spears között, inkább Britney mellett voksolnék. Hatalmas rajongó vagyok.”
Az énekesnő is elég sokat aktívkodik a közösségi médiafelületeken, ahol többnyire vicces ruhákat és fellépéseket oszt meg csaknem egymillió követőjével, a magánélete viszont tabu. “Nem gondolom, hogy bárkinek is be kellene számolnom róla, mi történik a hétköznapjaimon, nem ezért vagyok itt, és nem ezért csinálom azt, amit. Arról már nem is beszélve, hogy ha magánéleti kérdéseket feszegetsz, akkor gyakorlatilag el is várod, hogy reagáljanak rá, én pedig ebből inkább kimaradnék. Rühellem azokat a hírességeket, akik saját magukról osztanak tovább mindenféle elismerést a twitterükre vagy az instagramjukra– oké, tudjuk, mekkora király vagy, jó neked, de ez már kicsit sok.”
Marina a Szigetes fellépésén be is jelentette, hogy decemberben ismét visszatér Budapestre egy klubkoncert erejéig a Neon-Nature turné keretein belül. Pontos dátum egyelőre még nincs, a fellépőruháit is még csak most tervezik, annyit viszont elárult, hogy teljesen más koncepciót követ majd az év végi koncert, mint a Szigetes fellépés, amiről itt írtunk bővebben.