Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRibanckodásról és ribancozásról szólt az MTV VMA-gála
További Stenk cikkek
Ha valaki azt hitte volna, hogy Miley Cyrus nem úgy fog viselkedni az MTV Video Music Awardson, ahogy az elmúlt években, csak azért, mert ő vezeti az élő műsort, akkor rögvest a vörös szőnyeges bevonuláson megtudhatta, hogy téved: Cyrus testét nagyjából 20 négyzetcentiméternyi anyag takarta, ebből jutott egy kicsi a mellbimbóira és a seggére is, de csak mértékkel. Ehhez a műsorhoz viszont ez pont úgy hozzátartozik, mint az, hogy Kanye West élőben fenyegesse meg a világot azzal, hogy elindul a következő elnökválasztáson.
Amikor az MTV még zenével foglalkozott, és adása nagy részét videoklipek és zenei témájú műsorok tették ki, akkor találták ki, hogy lesz nekik is egy gálájuk, a Video Music Awards, azaz VMA, amit viszont nem abba az irányba visznek el, mint a Grammyt, ami egy nagy presztízsű, fontos díjkiosztó, hanem rámennek a fiatalokra, és azt adják neki, amire kíváncsiak. Ha egy Fartman-jelmezes Howard Sternt akarnak, akkor azt kapnak, ha pedig minél kevesebb ruhába öltözött sztárokat, akkor azt. Itt nincs dresscode, mindenki azt vesz magára, amit akar - Kanye West világosbarna térdgatyában jött, felesége, Kim Kardashian meg a nyugdíjasok kezében gyakran látható barna bevásárlószatyornak öltözött, Chrissy Teigen igyekezett minél kevesebb ruhából minél több másodlagos nemi jelleget kivillantani és így tovább.
A vörös szőnyeget azért megtartották, hiszen itt is vannak sztárok, és mikor máskor derülhetne ki például egy hosszú hajú, szőke fiatalemberről, hogy a kezében tartott beagle-kölyök lehugyozta az ágyát? Ugye. A riporterek ezen a gálán sem tesznek fel elmésebb kérdéseket, mint mondjuk az Oscar puccos bevonulása alatt, ettől a kutyás sráctól például sikerült a következőt megkérdezni:
- Mióta szereted az állatokat?
- Hát, régóta.
Ennek megfelelően azt várni egy ilyen műsortól, hogy a 21 éven felülieknek is valós szórakoztatást nyújthat, elég nagy marhaság lenne, de hát a célközönség itt inkább a 14-18 éves korosztály, akik biztos nagyon élvezték, ahogy Niki Minaj élőben ribancozza le az addigra már harmadjára átöltöző Miley Cyrust. Ennek volt valami előtörténete, Cyrus tán mondott valamit Minajról, aki korábban mondott valamit Taylor Swiftről, szóval nem egyszerű ezt felgöngyölíteni. Az biztos, hogy az MTV nem bízott semmit a véletlenre, és az amerikai NMHH, az FCC rendelkezéseit betartva az élő adás pár másodperces csúszással került elénk, hogy az élő előadásokban, konfokban és a köszönőbeszédekben elhangzó káromkodásokat illetve az esetleges csöcsvillantásokat ki lehessen védeni - ehhez képest Miley Cyrusnak sikerült a legvégén egy kerek bal mellet bemutatnia a kamerába.
A gála programját Niki Minaj kezdte egy egyveleggel, a fején tollas fejdísszel, a playbackelésben pedig akadt társa is mentem Taylor Swift személyében, amitől a helyszínen sikoltozó tinik agya ott helyben égett ki, akkor meg pláne, amikor a duó Swift Bad Blood című pompás popslágeréből is eltátogott vagy három sort, jelezve, hogy ők mostan elásták a csatabárdot. Igen, ez ugyanaz a beef, ami miatt Cyrus kutyázta Minajt a New York Times-ban.
A visszafogottsággal és introvertáltsággal nem vádolható Cyrus nagyon élvezte a gála levezetését, amit pont azért kapott meg, mert első blikkre azt gondolná az ember, hogy alkalmatlan a műsor levezetésére, de semmivel sem volt rosszabb, mint Amy Schumer az áprilisi MTV Movie Awards-on. A felkonfokba minden olyasmit beleírtak neki az írók, ami a tiniket érdekelheti, Cyrus meg szépen elmondta, amit kellett, pofákat vágott és nyelvet nyújtogatott, és amikor Minaj beszólt neki élőben (hogy aztán ez egy előre megírt balhé volt-e vagy sem, ki tudja, de senkit nem érdekel), akkor nem küldte el az anyjába, hanem elengedte a ribancozást a füle mellett. Igen, Miley Cyrus ilyen nagy ember is tud lenni, ha akar.
Az est nagy nyertese egyébként Taylor Swift lett, aki két videójával is szerepelt, és elvitt négy, űrhajóst ábrázoló szobrot (a szobrot az MTV egyik első reklámfilmjében szereplő űrhajósról mintázták), ő lett a legjobb női előadó, és az év videója címet is megkapta. Ha a szakmai díjakat is figyelembe vesszük, akkor Kendrick Lamar sem panaszkodhatott, hiszen neki is négy díjazott videóhoz volt köze. Szegény Ed Sheerant hat kategóriában is jelölték, de egyet sem sikerült elvinnie.
A műsor egyébként meglehetősen unalmas volt, sem a fellépők, sem a díjazottak nem igyekeztek különösebb botrányt kavarni. Cyrus élőben sem volt különösebben izgalmas vagy érdekes, de a bejátszott kisfilmekben annyira erőltetett volt, hogy kifejezetten kínos volt nézni az erőlködését. A már említett ribancozáson kívül elmaradtak a beszólások, egyedül az életműdíjjal kitüntetett Kanye West beszéde volt kicsit is emlékezetes, azzal kezdte, hogy be van tépve (sikoly) és azzal folytatta, hogy 2020-ban indul az elnökválasztáson (még nagyobb sikoly). Az viszont elég szégyenteljes volt, hogy az MTV Scream (Sikoly) sorozatát ihlető Wes Craven haláláról (tegnap este halt meg) egy szóval sem emlékeztek meg, és tudom, hogy ez egy előre megírt forgatókönyv szerint levezetett műsor, de ennyit igazán megtehettek volna.
A nyertesek:
Legjobb női előadó
Taylor Swift – Blank Space
Legjobb hiphopvideó
Nicki Minaj – Anaconda
Legjobb férfi előadó
Mark Ronson ft. Bruno Mars – Uptown Funk
Legjobb popvideó
Taylor Swift – Blank Space
Legjobb rockvideó
Fall Out Boy – Uma Thurman
Az év videója
Taylor Swift ft. Kendrick Lamar – Bad Blood
Az év felfedezettje
Fetty Wap – Trap Queen
Legjobb kollaboráció
Taylor Swift ft. Kendrick Lamar – Bad Blood
Legjobb társadalmi témájú videó
Big Sean ft. Kanye West and John Legend – One Man Can Change the World
Legjobb látványtervezés
Snoop Dogg – So Many Pros (François Rousselet, Jason Fijal)
Legjobb koreográfia
OK Go – I Won’t Let You Down (OK Go, air:man, and Mori Harano)
Legjobb operatőri munka
Flying Lotus ft. Kendrick Lamar – Never Catch Me (Larkin Sieple)
Legjobb rendezés
Kendrick Lamar – Alright (Colin Tilley & the Little Homies)
Legjobb vágás
Beyoncé – 7/11 (Beyoncé, Ed Burke, Jonathan Wing)
Legjobb vizuális effektek
Skrillex & Diplo – Where Are U Now with Justin Bieber (Brewer, Gloria FX, and Max Chyzhevskyy)