Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Stenk
- wellhello
- sohavégetnemérős
- tiszeker dániel
- lévai balázs
- forgatás
- duna
- fluor tomi
- filmek 2016
- teaser
Állandóan az exek profilján csüngünk
A Wellhello-film forgatásán jártunk
Fluor és Diaz a Hófehérke nevű nosztalgiahajón, egy kockás (négyzetrácsos!) spirálfüzet fölött vitatkozik kedélyesen a naplementében. Alattuk a Duna, a háttérben a dalban is megénekelt rakpart, amiről isten se tudja azóta sem, hogy vajon hány szerelmet bír még el. Ez lesz a #Sohavégetnemérős című Wellhello-film nyitójelenete.
Bár a Hófehérke, ahol a film nyitójelenete is forog, a legöregebb folyamatosan közlekedő hajó Budapesten (1895-ben épült), a #Sohavégetnemérős kifejezetten a fiatalokra és a fiatalságra fókuszál. Fiatalok írták a zenéjét, fiatalok szerepelnek benne és dolgoznak rajta, de korántsem biztos, hogy csak a fiatalokat érinti majd meg.
Ez az a szkeccsfilm, amit a Wellhello slágerei inspiráltak: hat megismerkedés történetét meséli el hat városban, Fluor szövegeibe kapaszkodva, sok humorral és zenével. A #Sohavégetnemérős producerét, Lévai Balázst a tavalyi Volt fesztiválos Wellhello-koncert ihlette meg, ahol tényleg rengeteg ember gyűlt össze. Ezután kereste meg a fiúkat a film ötletével.
"Tomi szövegei nagyon maiak és lényegretörőek. Nagyon jól ráéreznek mai jelenségekre, hangulatokra és momentumokra" – mondja Lévai a film tizennegyedik forgatási napján Fluor dalszövegeiről, amikben szerinte rengeteg jó sor van. Hat ilyen sor köré íródott a #Sohavégetnemérős forgatókönyve, ami nem magára a Wellhellóra van kihegyezve, Fluor és Diaz ugyanis nem főszereplői, hanem sokkal inkább házigazdái a filmnek.
Mivel a producer fiatalos filmet akart, tudatosan fiatal stábot keresett. Nemcsak neki ez az első nagyjátékfilmje, hanem a rendezőnek, Tiszeker Dánielnek, az operatőrnek, Pataki Ádámnak, valamint a négy forgatókönyvíró (Horváth András Dezső, Fehér Gáspár, Fehér Boldizsár és Dósa Detti) mindegyikének, és a színészek közül is sokan először szerepelnek vásznon. Őket egyébként a rendező válogatta ki, aki annak idején a Made in Hungária castingját is csinálta.
"Szerintem bármilyen filmet nézünk, a szereposztáson múlik szinte minden, én pedig amióta ebben a szakmában dolgozom, arra törekszem, hogy olyan arcokat fedezzek fel, akiket korábban még nem láthattunk filmekben" – mondta az Indexnek Tiszeker, aki ezúttal is nagyon elégedett a szereplőgárdával. A rendező egyébként kifejezetten a #Sohavégetnemérős kedvéért merült el a Wellhello-számok szövegeiben.
Ahogy beleástam magam a dalszövegekbe, egyrészt elképesztő sorokat találtam, másrészt nagyon durván magamra ismertem bennük én is. Azt hittem, hogy én már egy másik generációhoz tartozom, erre kiderült, hogy mégsem.
Az alkotók talán nem véletlenül beszélnek a film kapcsán összetorlódott generációról, amibe a késő tizenévesek, a huszonévesek és a kora harmincévesek ugyanúgy beletartoznak. Lévai szerint a kitolódott felelősségvállalás, illetve a családalapítás halogatása miatt manapság sokkal kisebb különbség van például egy 18 éves fiú és egy 32 éves férfi gondolkodása között. Életformában legalábbis, tapasztalatban és tudásban persze jócskán akadnak különbségek. "A 32 éves ugyanúgy csajozik, tinderezik, romkocsmázik, vagy szétcsapja magát péntekenként, mint a frissen érettségizett. Ezzel szemben én annak idején nagyon éreztem, ha valaki nálam mondjuk tíz évvel idősebb volt" – mondja Lévai a stáb legidősebb tagjaként, de hamar hozzáteszi azt is, hogy a megfigyelése egyáltalán nem öregapós értékítélet akar lenni, sőt.
A #Sohavégetnemérős tehát nem titkoltan generációs film szeretne lenni. A Wellhello szerint például rengeteg olyan pillanat lesz benne, amikor a nézők a homlokukhoz kapva magukra ismernek majd a bénázós jelenetekben. "Próbáltunk valami korlenyomatszerűt átadni, valami olyat, ami a generációnkat a legjobban jellemzi" – mondja Fluor, akinek Tiszekerhez hasonlóan a Moszkva tér a kedvence a műfajból. A rendező be is vallja, hogy abban bíznak, hogy egyes jelenetekben a nézők magukra ismernek, ahogy ezt az érzést átélték már más generációs filmekben, még akkor is, ha a #Sohavégetnemérősnek azokhoz képest kifejezetten mainstream a zenéje. (Bár a forgatókönyv a régebbi Wellhello-számok köré íródott, Fluor és Diaz egy új számot is készített a filmhez, aminek szintén #Sohavégetnemérős lesz a címe.)
És hogy például miben más ez a nemzedék, mint a korábbiak? "Ha mondjuk apukám fiatalkorában szakított egy lánnyal, akkor az a történet annyi volt, nem látta többet, így el tudta engedni. De ha mondjuk én szakítok egy csajjal, akkor ha két hét múlva felmegyek a Facebookra, látom, hogyan éli tovább az életét, és képtelen leszek elengedni" – válaszol példával a kérdésre Tiszeker.
A #Sohavégetnemérős azonban nemcsak generációs film lesz, hanem az alkotók szerint kísérleti is egyben. Kísérleti film abban az értelemben, hogy az alkotóknak a projekt egyedi jellege miatt eszükbe sem jutott a Filmalaphoz pályázni, továbbá a mozgómozis forgalmazás tekintetében, a film ugyanis hatvan nap alatt turnészerűen járja majd be az országot, illetve a műfaját tekintve is, hiszen zenés film ellenére se nem musical, se nem backstage-, koncert- vagy dokumentumfilm, de még csak az A Hard Day's Night-típusú zenekari filmekre sem igazán hasonlít. A rendező a forgatás kezdetekor jobb híján független zenés játékfilmként hivatkozik rá.
A finanszírozás kapcsán már korábban szóba került, hogy az alkotók a Filmalapnál ugyan nem pályáztak, az Új Nemzedék Központ azonban támogatta a filmet, igaz, a tőlük kapott összeg mintegy huszada más hazai nagyjátékfilmek költségvetésének. Azt is tudni lehetett, hogy az ÚNK-s megállapodás részeként úgynevezett extra tartalmak elkészítését is vállalták. Lévai el is ismeri, hogy összesen hat darab 2-3 perces portréfilmet csináltak Fluor és Diaz zenekarának tagjairól, akikről szinte sehol nem esik szó.
Amikor szóba hozom, hogy a támogatás kapcsán felmerült a gyanú, hogy esetleg az ÚNK üzenetei is megjelennek a filmben, Lévai így oszlatja el a kételyeket: "Semmiféle üzenet nem lesz a filmben , politikai meg aztán végképp nem. Beszéltem az ÚNK-val erről, és számukra például az az üzenet, hogy itt van ez a két srác, akik a semmiből jöttek, és sok munkával megcsinálták magukat, amivel pozitív példaként szolgálhatnak a fiataloknak. De például Fluor többször is nyilatkozta, hogy ő nem akar külföldön élni, itt érzi jól magát, ami szintén egy pozitív üzenet az ÚNK szemszögéből. Nagyjából ilyen üzenetekre lehet majd számítani. Tehát hiába kaptunk állami támogatást, semmiféle kötelezettségünk nem volt." A film költségvetésének nagy részét egyébként piaci támogatók adták össze.
A #Sohavégetnemérős forgatásai szeptember elején fejeződnek majd be, és mivel még idén novemberben mozikba kerül, kicsit kevesebb mint két hónap marad a vágásra. "Ilyen rövid idő alatt nem nagyon szokott játékfilm készülni. Tavaly novemberben ültünk le először beszélni a forgatókönyvről, és idén novemberben már a mozikban lesz a film" – mondja Tiszeker. Fluor egyébként már a kezdetektől fogva követte a munkálatokat, több megbeszélésen is részt vett, és ahogy az Indexnek is elmondta, nagyon fontos volt számára, hogy tényleg wellhellós legyen ez a film.
Egy rövid teaser már készült is hozzá, ezt most nálunk lehet először látni:
Ha esetleg bárkiben is felmerült volna, a címnek semmi köze a nemrégiben ismét felkapott Az éjjel soha nem érhet véget című parti- és focihimnuszhoz, a készítők még hónapokkal a magyar labdarúgó-válogatott sikerei előtt találták ki, természetesen a Rakpart egyik sorára utalva vele.
Ne maradjon le semmiről!