Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAggasztóan sok a szorongó, depressziós zenész
"Ilyen ez a popszakma" – durrogtatják előszeretettel a kínosan bölcselkedni akarók, és a zeneipar keménységét igazolja a Westminsteri Egyetem egyik legfrissebb kutatása is, amely szerint a zeneiparban dolgozók mintegy 71 százaléka küzd szorongással és pánikrohamokkal.
A Help Musicians UK által közzétett tanulmány elkészítéséhez több mint 2200 embert interjúvoltak meg a világ minden tájáról. A megkérdezettek többsége 18 és 35 életév közötti, kicsivel több mint 55 százalékuk férfi, valamivel kevesebb mint 44 százalékuk pedig nő volt.
Fontos, hogy a tanulmányhoz nemcsak zenészeket interjúvoltak meg, hanem például dj-ket, menedzsereket és egyéb stábtagokat is. A kutatás egyúttal azt is állítja, hogy a zeneiparban dolgozó megkérdezettek mintegy 65 százaléka küzd vagy küzdött korábban depresszióval. Összehasonlításképp: a legfrissebb adatok szerint az Egyesült Királyság 16 év feletti lakosságának 19 százalékát érinti a szorongás vagy a depresszió, esetleg mindkettő.
Az eredményhez hozzájárulhatnak többek között a megélhetési nehézségek, a szerény munkakörülmények, a magányosan töltött munkaidő, a kimerültség, valamint az előretervezés nehézsége. Ez a tanulmány is kitér arra, hogy a nők helyzete a zeneiparban sem könnyű, gyakran szembesülnek a szexista attitűd különböző formáival, a nők felé irányuló elvárásokkal (például szüljenek inkább gyereket, ne zenélgessenek), de a szexuális zaklatás sem ismeretlen fogalom a zeneiparban.
A Help Musicians UK-t vezető Richard Robinson a lesújtó eredmények kapcsán megjegyezte: "Sajnos ennek a kutatásnak az eredményei egyáltalán nem meglepőek a zeneiparban dolgozók számára, ahogy a tanulmány által festett kép sem." A szervezet MAD (Music and Depression) nevű kampánya idén indult, a következő év elejére pedig újabb eredményeket ígértek. Céljuk, hogy felhívják a figyelmet a zenészélet nehézségeire, és egyúttal enyhítsék a szakmában dolgozók problémáit.
Ne maradjon le semmiről!