Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÍgy nem lettem Prodigy-rajongó
További Stenk cikkek
Vannak rémesen hálátlan melók. BKV-ellenőrnek lenni, most, a különösen vészterhes, felújított metrószerelvény-leállós, értelmezhetetlen e-jegyrendszeres időkben például nagyon szar lehet lenni, de nem lennék plüss Riksa jelmezben a fesztiválokon negyven fokban tejes csokiszeleteket osztogató kabalafigura sem. Mégis, valahogy egy elméletileg menő faszit sajnáltam tegnap este másfél órán át: a Prodigy gitárosát.
Mert az elég lélekölő lehet egy zenésznek, hogy ott a nyakában a villanygitár, amivel Hendrix forradalmat csinált és a mai napig olyan fazonok játszanak rajta elképesztően jó dolgokat, mint Slash vagy éppen a hetvenedik születésnapját ünneplő Santana, neki meg ebből az jut, hogy a 90 perces koncert alatt kétszer van olyan kiállás, amiben elnyomhat egy-egy riffet jó hangosan. Tizenkét másodperc mennyország. Esténként.
Jó, lehet, hogy egy BKK-ellenőrnek nem jut 12 jó másodperc sem egy műszakban, de ha szigorúan csak azt vesszük, hogy minden egyes alkalommal, amikor valaki felmutatja a bérletét vagy jegyét, ő meg rábólint, akkor elvégzi azt, amire szerződött. Ha magában le tudja rendezni a dolgot, akkor minden ellenőrzést egy minisikernek tudhat be, ahogy a Riksa jelmezes fazon is a kiosztott csokikat, és az azokért járó mosolyokat. Rob Hollidaynek ebből 12 másodperc jut esténként, pedig játszott ő Marilyn Mansonnél is, szóval pontosan tudja milyen az, amikor egy bazi nagy színpadon állva megszólal a gitárja, a nép meg beindul tőle. A Prodigy zenéjében azonban a gitárnak vagy éppen basszusgitárnak semmi keresnivalója és/vagy szerepe nincsen.
Azt a monoton, törtütemes tánczenei alapokra tolt french electro-new rave-fidget house-drum and bass- techno-rave-electronica-hardcore-techno big beat zenét, amit a Prodigy játszik, ugyanis el lehet tolni egy darab számítógéppel is. Mármint élőben, fesztiválon, színpadon. Ebben a hangförgetegben a húros hangszereknek nincs keresnivalójuk, hiába headbangelt a Campus fesztiválon tegnap úgy 15 000 ember előtt a jó Holliday másfél órán át, és tett úgy, mint aki nagyon birkózik a hangszerrel, ebből kifelé semmi nem hallatszott, de még ha igen is, senkit nem érdekelt. A közönség nem gitárokat hallgatni ment a Prodigyre, hanem táncolni, a tökegyforma alapokra felhúzott, rém bonyolultnak hangzó, pedig valójában primitív, de agyondíszített elektronikus tánczenét hallgatni. Ehhez nem kellenek élő hangszerek, hiába volt egy dobcájg a színpadon, csak a nagyon naivak hitték el, hogy amit hallanak, azt valóban a szakállas dobos faszi üti ott, élőben, az orruk előtt.
Színház ez is, persze, és kell, hogy el lehessen adni a produkciót, amihez pedig a már említett számítógépen kívül nem sok minden kellene a két énekesen kívül. Jó, nem azt akarom mondani, hogy Liam Howlett, a zenekar agya élőben nem dolgozik meg a pénzéért, folyamatosan rázza ő is a fejét a DJ-pult mögött, amire szintetizátorokat, samplereket, meg a jó ég tudja milyen más kütyüket pakoltak fel a roadok, nyomogat valamit, ahogy egy előttem álló srác megjegyezte, és tényleg, nyomogatja, a hang meg jön. A dobos faszi eljátssza, hogy ő veri a bőröket, és néha hallatszik is, hogy ő is tol valamit, de az ütemek a zenei alap többi eleméhez hasonlóan nem élőben keletkeznek, hanem gépből jönnek. Ami, hadd tegyem hozzá gyorsan, azt is feltételezi, hogy kurva pontosnak kell lenni minden kamumozdulattal, mert kilóg a lóláb menten.
Nem is voltak fejgépek a koncerten, se kivetítés, a színpadi történéseket a közönség szemébe világító fényorgia miatt nem nagyon lehetett látni, gondolom, tudatosan. Egyrészt nagyon jól néz ki a színpadkép a hátulról megvilágított, zenészekkel - ez egész buli olyan volt, mint amilyennek a kilencvenes évek sci-fi-rendezői elképzelték a kilátástalan, lepusztult jövő koncertjeit. Másrészt meg azért, mert így kiválóan el lehet kenni még azt is, hogy Keith Flint és Maxim Reality énekesek azért nem mindent énekelnek, üvöltenek vagy hörögnek élőben.
A Prodigy sztárallűrjei
Voltak és vannak is legendás hisztigépek a zenetörténelemben, a Korn énekesének a Szigeten vörös bársonnyal borított öltözőkonténer kellett, benne kovácsoltvas gyertyatartókkal, hogy csak egy kirívó példát említsünk. A Prodigytől is lehetett tartani, a hírük nem volt túl jó valamiért, pedig a valóság az, hogy a szervezők szerint náluk kedvesebb zenekarral nem nagyon találkoztak. Ötcsillagos hotelben szállásolták el őket, ahol az egyik tag jelezte a recepción, hogy neki van egy kis baja a szobájával, mégpedig az, hogy túl nagy, és kérne egy kisebbet, ha nem baj. A koncert előtt a cateringben a kajával nem stimmeltek a dolgok, itt azt jelezték, hogy túl sokat kaptak, és köszönik, de nem esznek ennyit, kárba viszont ne vesszen, inkább adják oda másoknak.
Ha eddig nem derült volna ki, én Prodigy-szűz voltam tegnap estig, hiába játszottak már nálunk hét vagy nyolc fesztiválon is, valahogy mindig kimaradtak, szóval nem volt semmiféle összehasonlítási alapom, a nótáik közül is csak a nagyobb slágereket ismertem. Abban reménykedtem, hogy az élő Faithless-koncertekhez hasonlóan náluk is nyersebb, kevésbé kimunkált lesz az előadás, hogy a hangszerekkel, élőben megszólaltatott zene úgy is tud ütni, hogy nincs agyoneffektezve és nem hatvan sáv szól egyszerre. A Prodigy nem ilyen zenekar, az élő fellépések pontosan azt nyújtják, amit az albumok, ami nagyon sokaknak nagyon bejön, hiszen ezt a bulit is végigtombolta a közönség, tán vagy három szám volt olyan, amiben nem hullámzott, csápolt, énekelt, ugrált és táncolt a keverőpultig mindenki. A hangulat végig kiváló volt, a Voodo People, a Breathe, a Firestarter vagy a Smack My Bitch Up alatt az én lábom is beindult, mert van valami ősi genetikai emléke az embernek a tűz mellett ugrálásról, és a Prodigy zenéje pont erre tud hatni.
Arról már igazán nem a zenekar tehetett, hogy a hangcucc nem nőtt fel a feladathoz, és a magasak néhol bántóan recsegtek, a szubbasszusoknál meg mindig az érzésem volt, hogy még két másodperc, és kiszakadnak a membránok. Lehetett volna hangosabb is a buli, meg kevésbé monoton, de hát ez a zene már csak ilyen, minek megy ilyen koncertre, aki ezt nem bírja, ugye.
Ne maradjon le semmiről!