Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTöbb okból is nagy vihart kavart a neten Majka és ByeAlex közös, u,u,u című száma. Egyrészről sokan kiakadtak azon, hogy a dal szexista és lealacsonyító a nőkkel szemben, másrészről az egészet a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatta. Az NKA most kiadott egy közleményt, amiben jelzik: bár az alkotói szabadság tiszteletben tartása miatt előre nem tudják ellenőrizni, hogy mire adnak támogatást, a jövőben pontosítják a pályázati dokumentumok tartalmát.
Október elején jelent meg a Senkise X Majka: U,u,u című szám, ami most épp a harmadik trending videó a magyar Youtube-on, és hamarosan elérheti az egymillió nézőt.
A videó megjelenése után hamar megjelentek az első kritikák, amik nagyjából a következő pontok szerint rendeződtek:
- A dal szexista és lealacsonyító a nőkkel.
- Az NKA miért ad pályázati pénzt két olyan közszereplőnek, akik kifejezetten sikeresek, rendszeresen szerepelnek a médiában, és jelenleg is egy-egy kereskedelmi tévé legnézettebb műsorának (Sztárban sztár, X-Faktor) a zsűrijei?
- Az NKA szexista, lealacsonyító művészeti alkotást támogat állami pénzből.
A helyzet egyáltalán nem ennyire egyszerű, és tökéletesen rávilágít a kormány kulturális támogatásokkal kapcsolatos átszervezésének gyenge pontjaira. A kormány négy éve úgy döntött, hogy az üreshordozó-díjakból (ez a cédé, pendrive és más adathordozók után fizetett adó) származó bevétel egy részét nem a zenei jogdíjkezelők (Artisjus, EJI), hanem maga az NKA kapja, és osztja vissza pályázati úton, vagy éppen a kezdő, feltörekvő zenekarokat támogató Cseh Tamás Programon keresztül.
Emiatt rengeteg sikeres zenész felszólalt, hiszen a nekik járó jogdíjak egy része nem direktbe kerül hozzájuk, hanem az NKA a saját rendszerén keresztül osztja vissza. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, hogy a fizetésünk negyede nem a bankszámlánkra jön meg, hanem az államhoz kerül. Az állam pedig pályázati úton juttatja el ezt a pénzt, de ezért pályázni kell klippel, koncerttel, turnéval, és lehet, hogy a megkapott összeg a hiányzó fizetésünk ötszöröse vagy éppen fele lesz. Az ügy miatt többször is felszólaló Lovasi András egy interjúnkban korábban ki is tért arra, hogy bizony azért pályáznak még a Kispál és a Borzzal is támogatásra, mert az NKA elvette a jogdíjkezelőktől a pénzüket, és csak így lehet visszakapni. De ugyanerről panaszkodott már Hajós András és maga Majka is több interjúban.
A vita alapja ugyebár az, hogy a Kispál és a Borz, a Quimby vagy éppen Majka annyira népszerűek, hogy az NKA-hoz és a jogkezelőkhöz kerülő jogdíjak nagy részét ő maguk termelik meg. Azonban ez a pénz az NKA-n keresztül nem hozzájuk kerül vissza, hanem pályáztatással szétszórják az egész szakma között. Ezt még maga az NKA is elismeri a mai közleményében:
A Könnyűzene Kollégiuma által megítélt támogatások az Artisjus által kezelt zenei jogdíjakból származnak, mely bevételeket nagymértékben sikeres előadók tevékenysége biztosít, mint például a klip alkotói.
Fontos tudni, hogy az NKA Könnyűzene Kollégiuma nem a üreshordozó-díjból befolyt összegekre pályáztat, hanem túlnyomó részt az EJI-hez és az Artisjushoz befolyó jogdíjak 7 százalékából gazdálkodik. Vagyis ez túlnyomó részt nem állami, hanem a zenészek és előadók által termelt pénz, csak egy állami szervezet osztja vissza.
Az a rendkívül bizarr helyzet állt elő, hogy a sikeres, népszerű magyar előadók kénytelenek klipekre, turnékra, koncertekre pályázni az NKA-nál. Majka és ByeAlex mondjuk kőkemény 100 ezer forintot kapott erre a klipre, ami nagyjából egy kamera bérlésére és egy operatőr egy napi munkadíjára elég. Éppen ezért kicsit érthetetlen, hogy az ilyen szinten pitinek számító támogatási összeghez miért ragaszkodtak pláne úgy, hogy ezért cserébe az előadóknak mindig fel kell tüntetniük a videóikban, hogy az az NKA vagy éppen a Cseh Tamás Program támogatásával készült.
De mivel ez részben az ő pénzük is, nyilván addig fognak pályázni és vállalni a folyamatos magyarázkodást a nem éppen a közérthetőségéről ismert jogdíjrendszerről és NKA-ról, ameddig végre valakit nem hozza rendbe ezt az egészet.
Az NKA közleménye
Jelen pályázati felhívás nem írta elő a klipek forgatókönyvének, illetve dalszövegének benyújtását, ebben az esetben a két előadó eddigi munkássága alapján szavazott bizalmat a Kollégium.
A Nemzeti Kulturális Alap kirekesztő, rasszista, obszcén, szélsőséges politikai elemeket tartalmazó produktumokhoz nem nyújt támogatást, ugyanakkor tiszteletben tartja a művészi szabadságot.
A fenti elvek figyelembevételével az ügy kapcsán a jövőben bővítjük, pontosítjuk a pályázati dokumentáció tartalmát.
Emellett azt is haladéktalanul megvizsgáljuk, hogy milyen arányú támogatás esetén, milyen formában indokolt az NKA logójának használata.
Ne maradjon le semmiről!