Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMinden a nőkről szólt az idei Grammyn
További Stenk cikkek
Azok után, hogy tavaly alig kaptak nők díjat a fontosabb kategóriákban, idén gyakorlatilag kizárólag róluk szólt a Grammy-gála. A szervezők bevetettek mindent, Dolly Parton és Diana Ross jóval 70 fölött lépett fel, de a műsor legelején Michelle Obama is beszélt a zene fontosságáról. Alicia Keysnek köszönhetően maga a show jobb volt, mint 2018-ban, azonban idén valahogyan senkinek sem sikerült igazán extra koncertet adnia a Grammy-gálán.
A 61. Grammy-gálát az itthon még nem igazán ismert Camila Cabello neonszínekbe öltöztetett díszletben nyitotta meg, majd csatlakozott hozzá Ricky Martin, illetve két rapper, Young Thung és az idén a Balaton Soundon is fellépő J. Balvin. Ennél viszont sokkal erősebb volt Alicia Keys első pár perce, akire az egész gála műsorvezetését bízták. Tavaly James Corden ugrott be az utolsó pillanatban, szóval a léc nem volt túl magasan, de Alicia Keys a várakozásokon felül teljesített.
Rögtön azzal kezdett, hogy bemutatta négy nővérét, név szerint Lady Gagát, Jada Pinkett Smitht, Michelle Obamát és Jennifer Lopezt, akik mind a zene erejéről és fontosságáról beszéltek az eseményen. Különösen feltűnő volt, hogy Obama akkora tapsot kapott, mint az összes vendég együttvéve. Az idei Grammy egyébként feltűnően nőközpontú volt, ami mondjuk az után nem csoda, hogy tavaly nem kis botrány kerekedett abból, hogy alig díjaztak nőket.
Az idei Grammyt nem csak Ariana Grande mondta le, hanem passzolta a fellépési lehetőséget Kendrick Lamar, Drake és Childish Gambino is, de egy ideje a rapperek alapból kerülik a gálát, mondván mindig ugyanazokat jelölik, nincs semmi változatosság. Korábban Eminem, Frank Ocean és Kanye West is hasonló okokból bojkottálta az eseményt.
A nyitány után több egész látványos előadás következett, Janelle Monae talpig bőrben gitározott táncosokkal a háta mögött, az idei Grammy meglepetésfigurájának számító rapper, Post-Malone pedig a Red Hot Chili Peppersszel lépett fel. Utóbbi azért is volt különösen érdekes, mert Post-Malone már abszolút az újvonalas hiphop képviselője, mégis egy szál gitárral énekelve kezdett, hogy aztán egy másik saját dal után beszálljon a nagyon rosszul szóló Red Hot Chili Peppersbe. A közreműködés egyébként meglepően vállalható volt, viszont Post-Malone kénytelen volt egyedül előadni a Rockstar c. megaslágerét, mivel az eredeti közreműködő, 21 Savage nem lehetett ott a gálán, mert nemrég kiderült, hogy brit állampolgár, és évek óta illegálisan tartózkodik az Egyesült Államokban.
A 75 éves Diana Rosst konkrétan a saját kisunokája konferálta fel a színpadra, ahol elénekelte a Best Years of My Life c. dalát, hogy aztán megköszönje mindenkinek, amiért együtt ünneplik a születésnapját. Ezt követően Lady Gaga többek között Mark Ronsonnal állt a színpadra egy akkora magassarkúban, hogy csoda, hogy meg tudott állni végig a lábán. Kicsit mintha az egész produkció alatt arra koncentrált volna, nehogy óriásit zakózzon, és láthatóan remegett a kezében a mikrofonállvány az előadás végén. Hozzá képest ez most egy meglepően visszafogott produkció volt.
A borzasztóan halovány Super Bowl-fellépés után Travis Scott most kapott egy Grammy-koncertet is, amelyben csatlakozott hozzá James Blake is. Scott egy idő után egy hatalmas ketrecben tolta, mintha csak valami utcai harcos lenne, és kétségtelenül több élet volt ebben az előadásában, mint egy héttel korábban az NFL-döntőn a Maroon 5 mellett. Ennél viszont egy fokkal izgalmasabb volt Jennifer Lopez, akit Smokey Robinson Motown-legenda konferált fel, hogy az énekesnő megidézze az idén 60 éves kiadó zenei világát is. Köztük például a Money (That's What I Want) c. 1959-es dalt, amelyet később a Beatles is feldolgozott.
Sokakat meglephetett, hogy zeneileg és előadásmódban magasan a legkreatívabb és legizgalmasabb St. Vincent és Dua Lipa közös fellépése volt, ami a két énekesnő stílusát ismerve papíron egészen lehetetlennek tűnt. A valóságban azonban meglepően erősen kezdett az alkalmi páros, csak sajnos utána átváltottak valami borzadály négynegyedes, gitárszólós szörnyűségbe, amivel kicsit el is rontották a kezdeti lendületet.
Összességében zeneileg nem volt lenyűgöző az idei Grammy, de érdekes volt látni, milyen amikor egy esemény ténylegesen a nőkre helyezi a hangsúlyt. Az viszont intő jel a szervezők számára, hogy Ariana Grande vagy Childish Gambino sem vállalt fellépést és díjátvételt, ami elég sötét képet fest a jövőre nézve.
(Borítókép: Lady Gaga előadása a Grammy-gálán 2019. február 10-én. Fotó: Mike Blake / Reuters)