Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRetródiszkó: aki menő, az most kazettát ad ki
További Stenk cikkek
Már 2016-ban megírtuk, hogy érdemes újra előszedni a walkmaneket és boomboxokat, ugyanis a kazetta nagy visszatérésre készül, és eljutottunk odáig, hogy már olyan nagy popsztárok albumait is lehet kazettán kapni, mint például Ariane Grande és Justin Bieber. Egy gond van csak, a növekvő fogyasztói igény miatt kezdenek elfogyni a készletek, hiszen azzal együtt, hogy mindenki eltemette a kazettákat a CD megjelenésével, leállt a gyártásuk is.
A springfieldi National Audio Company sietett a zenészek és a rajongóik segítségére. A vállalkozást 50 éve alapította Steve Stepp és édesapja. Természetesen ők is megszenvedték a kétezres éveket, és hangoskönyvek gyártásából tartották magukat a felszínen. A 2000-es évek elején azonban felcsillant a remény olyan zenekaroknak köszönhetően mint a Pearl Jam vagy Smashing Pumpkins, akik szerették volna, ha jubiláló albumaik kazettán is megjelennének. Ezek sikere állítólag a nagyobb kiadókat is meggyőzte arról, hogy ez egy létező piac.
Sajnos a National Audio készletei is végesek voltak, pár éve egy dél-koreai cégtől kellett vásárolniuk alapanyagot, de ez sem volt végleges megoldás. 2016 végén dönteniük kellett, vagy bezárnak, vagy belefognak a gyártásba. Az utóbbi lehetőséget választották, és több millió dollárért szerezték meg az ehhez szükséges eszközöket olyan cégektől, amiknek le kellet húzniuk a rolót. Tavaly már 8 millió kazettát gyártottak, és világszerte 3500 lemezcéggel állnak kapcsolatban.
Szerintem fényes jövő elé nézünk. Lehet, hogy a kétezres évek elején úgy tűnt, ennyi volt, de azóta feltámadt a hamvaiból. Kicsit eltúlozták aggodalmaikat azok, akik már temették a kazettákat
- nyilatkozta Stepp.
A francia Mulann is adott nekik egy esélyt. Ők 3,49 euróért árulják a hanghordozókat, amiknek csak kisebb része kel el a francia piacon, a 95 százalékát exportálják. A cég kereskedelmi igazgatója, a 27 éves Theo Gardin bevallotta, ő már nem tapasztalta meg, milyen traumát jelent az, amikor a kedvenc kazettádat megeszi a walkman, vagy milyen az, amikor ceruzával kell visszatekerni a szalagot, de pontosan ahhoz a generációhoz tartozik, akik most kilószámra veszik ezeket ezeket a hanghordozókat.
A Nielsen Music szerint az Egyesült Államokban 2018-ban 23 százalékkal nőtt a kazettaeladások száma, míg előző évben 178 ezer darab ment az ilyen hanghordózón kiadott albumokból, addig ez tavaly 219 ezer volt. Természetesen ez sehol nincs mondjuk 1994-es évekhez képest, amikor 246 millió kazettát vettek meg a rajongók, de a 2000-es évek mélyrepülése után szép teljesítmény.
A lemeziparnak szintén nem lehet oka panaszra, 1988 óta nem ment ilyen jól nekik, az előző évben 419 millió dolláros bevételük származott. Ha a hangzás a fontos, akkor nyilván a bakelit a megfelelő választás, de a kazetta olcsóbb műfaj, ezért sokan inkább emellett teszik la voksukat.
via Yahoo