Index Vakbarát Hírportál

Mi kell ahhoz, hogy egy fiúból férfi váljon?

2022.03.10. 16:19

A rock and roll tele van ihletett mozdulatokkal. Pete Townshend a The Whoból és a Clashből ismert Paul Simonon is követett már el bűnöket a gitár sérelmére, de ihletett pillanat volt az is, amikor Elvis Costello (visszahajtott szárú Levi’s farmer, zakó, SZTK-szemüveg) egyszerűen csak ráhelyezte ujjait a gitárjára az 1977-es My Aim Is True borítóján.

Ugyanezt a mozdulatot ismétli meg 45 év múlva a The Boy Named If című új albumán, visszaemlékezve azokra az időkre, amikor a Fiúból felnőtt lett.

Elvis Costello nem különösebben ismert Magyarországon, pedig már 1980-ban olvashattunk róla a Popzsebkönyvben, még ugyanebben az időben az Ifjúsági Magazinban, és láthattuk a Pulzus című könnyűzenei panorámában is. A pesti punkoknak gyógyegér volt, a gyógyegereknek áramvonalas és kölniszagú, mindenki másnak viszont itt volt egy kiváló előadó, aki az elmúlt negyven évben a presztízs szinonimája lett. Fellépett a világ legelőkelőbb koncerttermeiben, 2014-ben a Müpában is.

És közben minden szert kipróbált, posztpunkot, powerpopot, Nashville-countryt, New Orleans-i jazzt, world musicot, írt kamaraoperát, de a sors iróniája, hogy a legtöbbet játszott dala a Spotifyon Charles Aznavour She című dalának feldolgozása, amelyet a Nothing Hill című film kedvéért énekelt el.

Örök gyerek

Most számos kanyar után visszatért a kamaszkorához. A The Boy Named If címében megidézett fiú, If egy képzeletbeli barát, aki átvezeti őt a gyerekkorból a fiatal felnőttkorba. Ha akarjuk, afféle coming of age konceptalbum, egy korszak képzeletbeli naplója, amelyben minden dalszöveg egy történetet mesél el. Aki többet szeretne tudni Ifről, annak ott a lemezhez készült könyv is, amelyet maga Costello írt, de aki azt gondolná, hogy a konceptalbumot úgymond elművészkedte az immár 67 éves örök gyerek, az téved, a The Boy Named If visszatérés a hetvenes évek végi posztpunkos, zakatoló new wave-hez, a My Aim Is True világához.

A zsigeri, meglehetősen lecsupaszított lemezt ezúttal is az Impostersszel vette fel, amely lényegében megfelel első nagy bandája, a klasszikus Attractions felállásával, csak Bruce Thomas basszusgitáros helyett Davey Faragher játszik.

Nincs semmi túlgondolva, túljátszva, megy a minőségi tekerés, amiben az a különös, hogy bár a zene karcos, de az album mégis a felnőtté válás, az illúzióvesztés lírai mesekönyve lett. Az alaphangját csattogó gitárokkal teli, mégis érzékien finom Farewell, OK című rockabilly boogie adja meg, aztán végig marad a nyers, szúrós szólókkal teli hangzás, és valahogy olyan érzésünk van, mintha élőben vették volna fel az egészet, még 1977-ben, pedig dehogy, 2021-ben, a Covid kellős közepén készült az album úgy, hogy Costello közvetlenül a dobos Pete Thomasszal dolgozott együtt, majd a társproducer Sebastian Krys keverte az anyagra Davey Faragher basszusgitáros és Steve Nieve billentyűs otthon rögzített szólamait.

Kreatív reneszánsz

Costello mintegy ötven éve van a pályán, több mint harminc nagyszerű lemezt publikált, zenélt többek között Paul MCartney-val, fantasztikus pályafutás áll mögötte, pihenhetne is, vagy csak gyönyörködhetne felesége, a világhírű jazz-zongorista Diana Krall fellépéseiben, de nem tud leállni. Termékeny, tele van kiváló ötletekkel, sokadik kreatív reneszánszát éli.

The Boy Named If dalaihoz hozzágondolt egy exkluzív novellákkal teli képeskönyvet, amely szerint If nem más, mint a képzeletbeli barátunk, a titkos énünk, aki mindenért hibáztatható, az elrontott kapcsolatokért, a rossz mondatokért… Hogy a lemezt Costello titkos énje írta vagy sem, azzal kapcsolatban lehetnek sejtéseink, egy azonban biztos: a The Boy Named If egy üdítően friss, lefegyverzően kreatív album, amelynek The Man You Love To Hate című dalában ezt énekli Costello:

Elmentem egy színházba a Sziluett utcában.

A romlás íze és a vereség illata volt benne

A padsorokban az összes vendégük olyan ember volt, akit megöltem vagy kihasználtam.

Mi viszont bátran vegyünk jegyet Costello tudatalattijának színházába, remekül fogjuk magunkat érezni az The Impostersszel közösen előadott show-ján, és persze a műsor terápiának sem lesz utolsó.

Elvis Costello & The Imposters: The Boy Named If

EMI, 52 perc, 13 szám



Rovatok