Index Vakbarát Hírportál

Így teszi tönkre a TikTok a zeneipart

2022.05.24. 13:06
A TikTok alaposan felforgatja a zeneipart, igaz, a számos negatív hatása mellett van jó oldala is.

Nem titok, hogy a közösségi oldalak jelenleg a marketing aranybányái, és ezalól a TikTok sem kivétel. A platformon gyakorlatilag percek alatt lehet valakiből ismert zenész, influencer vagy tartalomgyártó, ha jól játssza ki a kártyáit. A hirtelen jött sikernek és a folyamatos tartalomgyártási kényszernek azonban rengeteg árnyoldala van, és ez a zeneipart különösen is érinti.

Az interneten ironikus módon virális lett az ismert popénekes, Halsey videója, amelyben arról beszél, hogy a TikTok miatt a kiadója nem engedi, hogy megjelenjen új zenéje.

Nyolc éve vagyok a szakmában, több mint 165 millió lemezt adtam el, és a kiadóm azt mondja, nem jelenethetem meg a dalt egy kamu virális tartalom nélkül

– olvasható a videóban.

Sajnos nem ez az egyetlen eset, amikor egy énekest folyamatos, közösségi médiában való megjelenésre kényszerít a kiadó vagy a menedzsment. Charli XCX énekesnő egyik videójában például azt parodizálja, hogyan néz ki, miután a kiadója a heti nyolcadik videót gyártatja le vele a TikTokra. Florence Welsh, a Florence and the Machine énekesnője pedig a kiadó miatt felvett videójának leírásában viccesen azt írta:

Kérlek, küldjetek segítséget!

Bár a TikTok teret ad a feltörekvő zenészeknek, magát a művészetet szűk keretek közé szorítja. A dalok hossza egyre rövidebbé vált az elmúlt években, és ebben a közösségi oldal is jelentős szerepet játszik. A TikTokon rövid tartalmak találhatók, ezt pedig egyre több előadót és kiadót kényszerít arra, hogy maga a zene is lerövidüljön.

Szintén nagy változást hozott, hogy rengeteg dal már kifejezetten a TikTokra íródik azzal a céllal, hogy hirtelen felkapott legyen. Ezáltal sokszor direkt a felhasználókat megcélzó szövegek és témák kerülnek elő a dalokban, amik bár rövid ideig nagy népszerűségnek örvendenek, a folyamatos tartalomgyártás miatt ugyanilyen hirtelen el is tűnnek. Így az előadók muszájból gyártanak újabb és újabb tartalmat, viszonylag kevés értékkel.

Természetesen nem lehet azt mondani, hogy a TikToknak csak rossz oldala van. Több fiatal zenészt is az oldalon találtak meg nagy kiadók, és ennek köszönhetik jelenlegi karrierjüket, köztük a műfajt teljesen megújító metálénekesnő, Scene Queen is.

Akár akarjuk, akár nem, a TikTok jelenleg a zeneipar egyik legnagyobb mozgatórugója. A kérdés csak az, hogy ez mennyire változtatja meg a művészetet és azt az értékrendet, amit az előadók képviselni szeretnének.



Rovatok