
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEMMinden hazai rekordot megdöntve egy nap alatt több mint 1 milliószor játszották le Majoros Péter és Molnár Tamás Azt beszélik a városban című dalát a YouTube-on, egy hét alatt pedig több mint 3,2 millió megtekintést produkált. Kétség nem fér hozzá, hogy az óriási népszerűséget elsősorban a szerzemény tartalma generálta, pedig zeneileg, a dal felépítését és ívét tekintve is ugyanolyan zsenialitással bír az alkotás.
A szerzők közül a szöveg gerincét adó részét Majoros Péter jegyzi (ugye mint kiderült, Molnár Tamás elsősorban a refréneknél segített be a dalba), aki erős kritikával szemléli az őt körülvevő világot – egészen pontosan annak azon szeletét, amit Magyarországon tapasztal, és amivel a hallgatók számát, illetve a különböző felületeken megjelenő kommentáradatot tekintve nagyon sokan azonosulni tudnak. Persze így is vannak, akik hibát keresnek a szövegben, hiányolva olyan személyek és mozzanatok említését, amelyeket legalább olyan fontosnak tartanak, mint azokat, amelyeket felfedeztek a sorok között. Pedig az alkotás úgy kerek, ahogy van, ha csak a politikai utalásokat nézzük, áttételesen bizony
A TÉTEL CSÚCSPONTJÁN MÉG MAGA A KORMÁNYFŐ IS MEGJELENIK.
Az rejtély, hogy vajon mekkora részben ösztönös, illetve tudatos a dalszöveg precizitása, mindenesetre ha elemezni szeretnénk az elhangzottakat, tartalmilag és szerkezetileg egy tökéletesen felépített alkotással találjuk magunkat szemben. A kritikus hangok ellenére sokadjára végighallgatva sem hagy hiányérzetet az emberben – ez a dal elindul valahonnan és egy ívet követve tart, majd megérkezik valahova, egy olyan rendszert ábrázolva, amelyben gyakorlatilag mindenki magára ismerhet. Az, hogy a szerzők két különböző korosztályhoz tartoznak, ha nem is tudatosan, de valahol azt is jelezheti, hogy több generáció számára érvényes igazságokat énekelnek meg a dalban.
Ha versként kezelve darabjaira szedjük a nótát, a szerkezetét tekintve ellentétekre épül, többek között olyanokra, mint a
és még sorolhatnánk. Ezek az ellentétek kövezik ki azt az ívet, amely tartalmilag és zeneileg először elindul felfelé, majd egy ponton lefelé veszi az irányt.
A szimbólumrendszert sem lehet elhanyagolni, a politikai életből kiemelt személyek, akiket olyan hívószavakon keresztül jelenítenek meg, amelyekről mindenkinek azonnal beugrik, kikről is van szó a dalban (vadászkiállítás, parizer, komcsi, ereszcsatorna), tulajdonképpen valahol azt a célt is szolgálják, hogy önmagukon túlmutatva egy-egy politikai oldalt, ideológiát vagy pártot jelképezzenek.
Az alkotásban a társadalmat is bírálják a szerzők egy olyan nemzetet ábrázolva, amely bár mindent tud a körülötte zajló dolgokról, félelemben él és inkább megalkuszik –
EGY ILYEN TÁRSADALOM PEDIG A DAL SZERINT HALÁLRA VAN ÍTÉLVE.
A szerzők egy ponton többes szám első személyt használva maguk is belehelyezkednek a tömegbe (homlokunkra van írva, betömik a szánkat), így tulajdonképpen egyfajta önbírálatot is magában hordoz a szerzemény.
Szubjektív olvasatunkban tartalmát tekintve négy nagyobb egységre bontható a dal.
1. Társadalmi körkép
Az első verzét Majoros Péter a társadalmi helyzetére vonatkozóan a múltja és a jelene közötti kontraszt felvillantásával indítja, bizonytalan jövőképet vázolva. Ezt követően egy látleletet ad az országról, amit a vidéki és a városi lét, illetve az átlagember (szegény ember) és az elit élethelyzetének ellentéte határoz meg. A strófa végén tisztázza a rendszer jellegét, amelyben ez a társadalom létezik, és amely a kizsákmányoló és a többieken élősködő réteget támogatja. A refrén itt még a várakozást, illetve a változás reményét fogalmazza meg, az igazságtétel eljövetelét is magában hordozva.
2. Politikusmustra
A második verzében kerülnek elő a politikusok, akiket pártállástól függetlenül bírálnak a szerzők. Magyar-orosz barátsággal indít a strófa, a két nemzet hasonlóságát hangsúlyozva, ami a dal szerint annak ellenére is fennáll, hogy bizonyos dolgokat máshogy teszünk. Ezt követően egyértelmű aktuálpolitikai utalásokkal jelennek meg a kormánypárti és az ellenzéki politikusok(vadászkiállítás, parizer, komcsi, ereszcsatorna), akik – mint fentebb említettük – önmagukon túlmutatva egy politikai oldalt, ideológiát, illetve pártot is jelképeznek. Egyformán bírálják mindegyikőjüket (Mindegy, hogy jobbra vagy balra húzod be az X-et), kidomborítva azt a játszmát, amit a politikusok általában űznek, és amelyben hiába gondolja az átlagember, hogy bármilyen szinten is számít, ez egyáltalán nincs így (Mert semmik nem vagyunk, csak a színházukban díszlet). A korábbi refrént elismételve itt még egy reményteljes jövőkép rajzolódik ki, ami a dal második felében foszlik aztán szerte.
3. A hatalom feje is megszólal
A harmadik szakaszban egyértelművé válik, miért nem tud a társadalom kitörni a jelenlegi helyzetből. A refrén folytatása, majd a bridge rávilágít, hogy bár mindenki tudja, amiket a szerzők felvázoltak a rendszerről, a megalkuvás és a félelem meggátolja a társadalmat a cselekvésben. Ennek a cselekvésképtelen társadalomnak a dal szerzői is tagjai, amit a többes szám első személy jelez, s bár a rendszer hibái mindenki számára nyilvánvalóak, a jólét és a boldogság látszatát fenntartják, amit a fennálló hatalom irányítója legitimál egy áthallásos mondattal:
HÖLGYEIM ÉS URAIM, ITT JÓL MENNEK A DOLGOK!
Itt érkezik el a dal a csúcspontjához, amit a zene pillanatnyi szüneteltetése is jelez.
4. Negatív jövőkép
A kinyilatkoztatás után lassabb tempóban, minimálra húzott zenei alapon szólalnak meg a következő sorok – a végítélet perceiben járunk, amit a propagandagépezettel támogatott rendszer megjelenítésével egy negatív jövőkép jóslata követ, egyértelművé téve, hogy a cselekvésképtelensége miatt ez a társadalom halálra van ítélve.
Az Azt beszélik a városban című dal egy klippel együtt debütált a YouTube-on. A fekete-fehér kisfilm tele van képi utalásokkal, amelyeket többféleképp is lehet értelmezni. A videó alatti hozzászólások között sokan tippelnek az orwelli világ megjelenítésére, ami a színtelen képsorokat, a figyelő szempár visszatérő motívumát, vagy akár a kivetítőn megjelenő Majoros (Orwellnél a Párt első számú mocskolója, a hatalom ellen szervezkedő Goldstein) képét és az ablaküvegekre rajzolt, a totalitárius rendszerek jellemzőit hirdető üzeneteket látva (a hatalom a párté; az egyén felett totális kontroll; az oktatás egységesítése minden tankörben; a rendszerellenes csoportok felszámolása) akár helytálló is lehetne, de egyértelműen azért nem lehet kijelenteni, hogy ezek direkt utalások lennének – maximum annyit, hogy Orwell 1984 című alkotásának világa sok szempontból nagyon hasonló ahhoz, ami Majoros Péter és Molnár Tamás dalában megjelenik.
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEM