Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMDalok arról, az exek milyen szemetek, hazugok, és rosszak az ágyban
További Stenk cikkek
Ariana Grande az új, Eternal Sunshine című albumának nyitódalában az Intro (End of the World)-ben azt kérdezi: honnan tudható, hogy jó kapcsolatban élünk-e? Ez még azokat is érdekli, akiknek éppen nincs párja, vagy akik nem szeretik a prémium R&B kollekciókat. Szerencsére nem kell sokat várnunk, a meglepően rövid, mindössze 35 perces album utolsó felvételéből, az Ordinary Thingsből kiderül, miből következtethetünk arra, hogy rendben van-e a magánéletünk. Nos, ha úgy érezzük, hogy nem tudunk jóéjt-puszit adni egymásnak, akkor ideje szakítani. A jóéjtpuszi-teszten kívül vannak itt egyéb titokzatos dolgok is, például a tarot-kártya, az asztrológia vagy éppen a bulvársajtó.
Most és mindörökké
A vallomásos popnak a közösségi média elterjedésekor jött el az aranykora, amikor is a sztárok családi fotóikat is megosztják. Minden követő családtag lett, így aztán a sztárok exeiről is mindent tudni akarnak a rajongók, és ennek az igénynek a kiszolgálásában épp a legsikeresebb női előadók, Taylor Swift, Adele és Ariana Grande járnak az élen. Nem könnyű azoknak a férfiaknak, akik velük szeretnének járni, mert előbb-utóbb dalok dolgozzák fel, hogy milyen szemetek, hazugok, és rosszak az ágyban... Talán már léteznek olyan szerződések, amelyek biztosítják a feleket, hogy nem lesznek dalszövegek negatív hősei, nem kerülnek fel az Instagramra...
Napot hoztam, csillagot
Nos, Ariana Grande exei nem készítettek ilyen szerződéseket, mert rendre megjelennek a dalokban. A Grammy-díjas művésznő tavaly betöltötte a harmincat, de nem kell szomorkodnia, egy évtizedes karrierje során minden albuma platina lett. A kategóriás világsztár, mindennapjaiban pont úgy mosódtak el a határok a valódi élete, a dalszövegei és a tabloid újságcímek között, ahogy a sorozatsztárokról is sokan azt hiszik, hogy a tévében látott karakterük megegyezik az adóalanyokéval. Grande a dalszövegeiben nem egy esetben játszik ezekkel a felvetésekkel, kommentálja R&B-s monológjaiban. Persze lehet, hogy nemcsak a közönség, de maga Grande sem tud különbséget tenni szerepei és a hétköznapi létezése között, hiszen az élete nagy részét nem a napköziben vagy a gyerekszobájában töltötte, hanem a színpadon.
Gyerekszínházakban lépett fel, már nyolcévesen elénekelhette a himnuszt a Florida Panthers egyik meccsén, tizennégy évesen pedig már Los Angelesbe járt castingokra, majd lecsapott rá a Nickelodeon, és a V, mint Viktória című sorozat sztárja lett. Innen érkezett meg a popsztárok világába, amikor is húszéves korában, 2013-ban megjelent első lemeze, a Yours Truly, amely, ahogy kell, a Billboard 200-as lista élén debütált. Innentől pedig minden albuma első lett. Sminkesek, producerek, menedzserek között éli az életét, mintha a karrier valóban Óz aranylón sárga tégláin át vezetne egy forgatási helyszínről a százezres stadionba. Mígnem aztán a 2017-es manchesteri koncertjén 22 rajongó halt meg egy terrortámadásban, akkori barátja pedig, a rapper Mac Miller rá egy évre túladagolásban vesztette életét.
Boldogság, gyere haza!
Mindent be lehet biztosítani szerződésekkel, ügyvédekkel, csak a privát boldogságot nem. Többek között erről is szól a Eternal Sunshine című új albuma, amely feltárja legutóbbi kapcsolatának összeomlását, és egyben megmutatja új szerelmének köszönhetően a kilábalás lehetőségét. A lemezt azonban nemcsak a szakítása és az új kapcsolata motiválta, hanem Michel Gondry 2004-es mozija, az Egy makulátlan elme örök ragyogása, amelyben a páciensek terápiaként választhatják a nem kívánt emlékek törlését. A hallgatók számára csak az az érdekes, hogy szeretnének-e valamit törölni az album rossz emlékeiből, ha van ilyen egyáltalán.
Magánbűnök, közerkölcsök
Az Eternal Sunshine-t nagyvonalúan felfoghatjuk afféle konceptlemezként is, melyben nemcsak a válásának van fontos szerepe, de a Szaturnusznak, a tarot-kártyának és a médiának is. Ariana Grande legalább olyan jól énekel, mint Donna Summer és Mariah Carey, ugyanakkor van egy afféle szürreális humora és meghökkentésre való hajlama is.
A Yes, And? című dal egyszerre kap médiakritika-narratívát, és marad meg egy szakítás mélyáramában, dühében.
Miért érdekel annyira, hogy kinek a farkán lovagolok?
Ez tényleg szokatlanul hangzik a törékenynek tűnő nő szájából, de a perzselő R&B és a raktárkészletből előhozott soul és europop annyira professzionális, hogy mindenre felkapjuk a fejünket, ami nem olyan mókás és kedves, mint Mariah Carey karácsonyi dalai.
A Szaturnusz gyűrűje
Max Martin svéd csúcsproducer aprólékos, minden részletet kidolgozó, kellemes dalokat írt Grandénak, aki igazi személyiséget adott a felvételeknek, melyek közül kiemelkedik a True Story, a Yes, And?, a Saturn Returns Interlude, a Bye és a Don’t Wanna Break Up Again. Ha a lemez egy afféle asztrológiai jóslat, akkor az R&B bolygónak bizonyára a hetvenes évek soulja az aszcendense, mára pedig azt tanácsolja neked, hogy ne halogasd a döntéseidet, hallgasd meg újra az Eternal Sunshine-t.
Ariana Grande: Eternal Sunshine
Universal
13 szám 35 perc