Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMintamami és feminista aktivista falatnyi bikiniben
Miután idén februárban Katy Perry bejelentette, hogy nem zsűrizik tovább az American Idolban, kiderült, hogy új lemezen dolgozik, aminek a titokzatos 143 címet adja, és szeptemberben jelenik meg.
A szám valójában az I Love You numerikus rövidítése, az egyes szavak betűinek számából ered, tehát: az I 1; a love 4 és a you 3 betűből áll. A kódra sokan emlékeznek, a rövid üzenetek küldésére alkalmas csipogók hozták divatba 1990 körül. Amikor a művésznő kitalálta a koncepciót, még nem sejtette, hogy a Moszad ügynökei ősszel, a lemez megjelenése idején csipogókba rejtett bombákat élesítenek, így a már rég elfeledett, özönvíz előtti eszközöknek világpolitikai konnotációja lehet.
Számokba fojtva
Perry arra sem gondolt, hogy az album Lifetimes című dalához gyártott klip kiveri majd a biztosítékot a Baleár-szigetek környezetvédelmi osztályán, mert a hatóságok szerint a klip készítése kárt okozott a turistaparadicsom fokozottan védett homokdűnéiben. Ez kiváltotta az internet népének haragját – azok körében is, akik életükben nem hallottak a homokdűnékről. Az indulat akkor szabadult el igazán, amikor kiderült az is, hogy az album producere és társszerzője az a Dr. Luke, akit Kesha szexuális, fizikai és érzelmi bántalmazással vádolt meg, bár peren kívül megegyeztek, Perry gyakorlatilag kegyvesztett lett, így még meg sem jelent az albuma, de sejthető volt, hogy bukás lesz.
Nők a pult mögött
És a hibák halmozása itt nem ért véget. Perry idén negyvenéves anyukaként nem találja helyét a Z gen gyerekek között, nem érzi, hogy mit lehet és mit nem. Woman's World című, rikítóan színes feminista klipjében szexi női kőműveseket látunk, miközben a dalnak az a Dr. Luke a producere, akiről ugye elterjedt a nyilvánosságban, hogy nőket zaklatott.
De ha már az albumot legalább annyira motiválta a feminizmus, mint az EDM dance-pop, akkor miért kell Perrynek magát szexualizálni, miért mutogatja bikinire vetkőzve kidolgozott testét a Lifetimes klipjében? Ez talán csak Sabrinának állt jól a Boys, boys boys emlékezetes, a Szuperbola című paródiaműsort idéző klipjében. És mindezt megfejeli az Ördög Nóra-díjas záródal, a Wonder, amelyben az énekesnő négyéves lánya, Daisy vendégszerepel, hangja ráadásul autotune effektet kap.
Maradj vad, gyönyörű gyermek! (Woah, woah) Ne hagyd, hogy a világ súlya nehezedjen a szárnyaidra! Ne hagyd, hogy a félelem kiégesse azt, amiben hiszel! […] Maradj szabad, kis Daisy (Woah, woah)… Hogy ez az anyucipop a kis Daisy kizsákmányolása vagy sem, azt döntse el az olvasó, de az biztos, hogy a szöveg mintha magának Perrynek is szólna. Nos, ő hisz abban, hogy a világ alig változott az utóbbi években, és még mintha mindig 2010-et írnánk, amikor megjelent a Teenage Dream című albuma, amely Michael Jackson Badje mellett az egyetlen olyan lemez a poptörténelemben, amely öt listavezető kislemezt produkált.
Karakter-öngyilkosság
Különös fénytörése lesz ennek, ha eszünkbe jut a Woman's World egyik szoftpornós jelenete, amikor is Perry a mellét mutogatva, nyögdécselve szorongat egy fúrót. Ez a második klip az albumról, amelyben falatnyi bikiniben látható. A popba belefér az anyaság megéneklése, a melósférfi-vágyálmokkal való kacér játék, persze mindent lehet, csak nem egyszerre.
Ugyanakkor Katy Perry karaktergyilkossággal felérő albumával az a legnagyobb baj, hogy középszerű produceri munka, amely az elmúlt 12 évben bármikor készülhetett volna. Annak ellenére, hogy trendalbumként pozicionálták, nem diktálja a trendeket, sőt rossz ütemérzékkel már éppen egy lejárt hangzást próbál revitalizálni, minden dala olyan, mint a padtársáról a nagyszünetben lemásolt házi feladat.
Teljes munkaidős állás
Olyan érzésünk van, mint amikor Szandi a Dáridóban egy fitneszkazetta promóját megszégyenítő energiával énekelte a Jódli-dili című dalt: hogy ez nekünk minden szempontból sok. Perry egy ideje elvesztette kreatív lendületét, és valószínűleg sosem tér vissza a teljes munkaidős popkirálynői állásába, szóval épp itt lenne az idő, hogy kitalálja magát. A klipjeiben előfordul, hogy szinte minden másodpercben más hajjal és más szerepkörben láthatjuk, bizonyára tud majd választani valami testhezálló elfoglaltságot.
Katy Perry: 143
Capitol
11 dal, 34 perc
10/3