Nézzen szét a padláson, hátha talál egy 37,4 milliárdos festményt!
Két éve, egy touoluse-i padláson találták azt a 400 éves festményt, melyet Caravaggiónak tulajdonítanak. Pontosabban a szakértők egy része szerint valóban a reneszánsz festő munkája a csőtöréskor előkerült kép, de legalább ennyien állítják azt, hogy ugyan „ügyes munka,” de biztosan nem eredeti.
A leginkább persze az a párizsi szakértő, Eric Turquin érvel amellett, hogy a festmény valóban Caravaggio munkája, aki bevizsgálta és most két év után bemutatta a nagyközönségnek. Turquin 120 millióra (37,4 milliárd forintra) becsüli a képet, de azt még ő is elismeri, hogy az eredetiségéről talán soha sem győződhetnek meg. Maga a festő soha nem írta alá a képeit, több féle anyagot is használt, ráadásul még életében lemásolták több munkáját. Sőt, ő is másolta saját magát és erre tanított másokat is. Mondhatni, mindent megtett azért, hogy a toulouse-i padlásról előkerült festmény azonosíthatatlan legyen.
Mina Gregori Caravaggio-szakértő szerint a kép nem valódi, de „a minősége tagadhatatlan.” A bizonyosan legalább 400 éves festményről a művészettörténészek között az az általános vélekedés, hogy a Holofernész asszír fejedelem fejét levágó bibliai Juditot ábrázoló alkotás mindentől függetlenül fontos felfedezés. Értékes reneszánsz kori kép, akkor is, ha Louis Finson németalföldi másoló és műkereskedő munkája, ahogy azt sokan gondolják.
A festményt a továbbiakban a Louvre művészettörténészei fogják vizsgálni. Ez azt jelenti, hogy irodalmi utalásokat, naplóbejegyzéseket keresnek arról, hogy Caravaggiónak volt-e a már ismert Judit és Holofernész képén túl másik ilyen témájú alkotása. Természetesen számítógépes technológiával is megvizsgálják.
(Mti)