1884–86-ban épült fel a magyar vasúttörténet európai viszonylatban is párját ritkító legnagyobb csarnokrendszere, az Északi Járműjavító, amely több éven át tartó átalakítást és felújítást követően 2020-tól a Magyar Állami Operaház új logisztikai és művészeti központjának ad otthont. A színpadokon, játéktereken kívül itt található az Opera próba-, gyártó- és raktárközpontja, ide költözött az intézmény kilenc gyártóüzeme, összes díszlete, jelmeze és kelléke is.
Az épület a nagyközönség előtt bezárni kényszerült még azelőtt, hogy igazán megnyithatott volna. Kollégánk, Trenka Attila, az Index fotográfusa azonban bejutott a kulisszák mögé, és kameráján keresztül egy olyan izgalmas világba kalauzolja az olvasókat, amit akkor sem láthatnának, ha az épület történetesen fogadna vendégeket.
A mostanihoz hasonló programínséges időkben minden morzsának örülhetünk, ami arról tudósít, hogy áll össze egy olyan monumentális darab, mint, mondjuk, a Diótörő, ami, ha az élet éppen a rendes kerékvágásban folyna, már most látható lenne a színpadon.
Weigand Lívia, a jelmezkészítő műhelyek vezetője korábbi produkciók jelmezterveit rendezgeti az Eiffel Műhelyházban (Fotó:
Trenka Attila / Index)
A hópihék tütüinek felújító munkálatai Csajkovszkij mesebalettjének jelmezein. A Diótörő a karácsonyi időszak elmaradhatatlan produkciója és a Magyar Állami Operaház egyik legtöbbet játszott darabja, egyben legnépszerűbb balettelőadása (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Fazekas Szilvia jelmezkészítő munka közben. A jövő produkcióinak jelmezei immár az Erkel Műhelyben készülnek (Fotó:
Trenka Attila / Index)
A 3600 m2-es Óriásraktár teljes hosszában. Előtérben a jelmezekkel, középen a Veszedelmes éden (Les Enfants Terribles) száradó díszleteivel, háttérben a turnékamionnal (Fotó:
Trenka Attila / Index)
A Magyar Nemzeti Balettintézet (MNBI) növendékei is szerepet kapnak az előadásokban. A smink esetükben is a színpadi megjelenés része (Fotó:
Trenka Attila / Index)
A spicc-cipő betörését és testreszabását minden balerina, ahogyan Carulla Leon Jessica magántáncos is magának végzi (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Vajda János A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című operája ősbemutatójának rendpróbájához állítják a díszleteket (tervező: Cseh Renátó) (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Cheprasova Elizaveta grand sujet partnerével, Lagunov Ievgen első magántáncossal együtt melegít be a Kitri és Basil pas de deux-je előtt (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Az előtérben Carulla Leon Jessica magántáncos melegít be, szemben arany paszományos kék dolmányban partnere, Rónai András grand sujet érkezik, ők A víg özvegy Ronald Hynd-féle balettváltozatából Valencienne és Camille duettjére készülnek (Fotó:
Trenka Attila / Index)
A kelléktár kincsei. A díszletelemek monumentálisak és grandiózusak (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Statiszta próbálja A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című opera-ősbemutató egyik jelmezét (tervező: Füzér Anni) az Erkel Műhely próbarészlegében (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Az Eiffel Műhelyház lakatosműhelyében a Veszedelmes éden (Les Enfants Terribles) című produkcióhoz készít lépcsőt Siági Attila díszletlakatos-hegesztő és Galyas Géza díszletlakatos (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Nyújtás közben Lagunov Ievgen első magántáncos, Carulla Leon Jessica magántáncos és a jobb szélen Rónai András grand sujet az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor házi színpadán (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Strbka Zsófia, a Magyar Nemzeti Balettintézet 5. osztályos növendéke a Petipa-féle Csipkerózsika-variációt táncolja. Az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor házi színpadán várakozik, mikor léphet színpadra (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Az úgynevezett „utcalámpák” kábeleit rendezi a világítási tár egyik munkatársa. Ezek a lámpák a kulisszákból, a takarás „utcáiból” szoktak világítani, például balettelőadások alkalmával (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Strbka Zsófia, a Magyar Nemzeti Balettintézet 5. osztályos növendéke a TTT-próbán a Pepita-féle Csipkerózsika-variációt próbálja az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor háziszínpadának takarásában (Fotó:
Trenka Attila / Index)
A Hevesi Sándor házi színpadon az Opera világítási és hangtárának munkatársai a keverőpult mögül figyelik a közvetítés előkészületeit (Fotó:
Trenka Attila / Index)
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!