Beatnikek, szerelem és szakrális helyek Pilinszky János kamerája előtt
További Nagykép cikkek
A Pilinszky János születésének 100., halálának 40. évfordulója alkalmából készült kiállításon a művész hatvanas években készült fényképein figyelhetjük meg, hogyan látta a világot, milyen képi élményeket transzformált költészetté a huszadik század egyik legnagyobb magyar költője.
A Kossuth-díjas költő 1965-ben kezdett el fotózni. Képein megjelennek szakrális épületek, tárgyak, műemlékek, de 1967-es londoni útján – amikor a Beatles Bors őrmester című albuma rázta meg a világot, több képén megörökítette az új energiákkal, hangokkal jelentkező, beatnemzedékhez tartozó fiatalokat is.
Az esetlegesség rétegei című tárlat a Kertész Imre Intézet Pilinszky 100 programsorozatának kiemelkedő eseménye, mely a Kertész Imre Intézet és a Műcsarnok együttműködésében valósult meg. Meghatározó része az a fotósorozat, melyet Pilinszky Jutta Scherrer német vallástörténészről készített, akit szerelmének és múzsájának tartott.
„A fénykép bizonyos értelemben egzisztenciális helyzetünk metaforája: profán tárgy, amely kellő odafigyeléssel – akár egyetlen pillanat kegyelméből – mégis szakrális jelentést kaphat. Erről a lehetőségről szólnak a Pilinszky műveiben is fel-felbukkanó fényképek, és reményeink szerint erre hívják fel a figyelmet a kiállításon bemutatott felvételek is” – írja a kiállításról Hafner Zoltán irodalomtörténész, Pilinszky-kutató.
Gulyás Miklós fotóművész, egyetemi tanár, a kiállítás kurátora többek között azt emelte ki a költő fényképei kapcsán, hogy bár Pilinszkyt soha nem érdekelte a fotózás technikai, műszaki háttere, ám:
„A fotókon mégis átjön valami fontos Pilinszky erőteljes látásmódjából, az az ismerős világ, amit költőként megalkotott, és amiben élt. Ez csak úgy lehetséges, hogy ösztönös érzéke volt a fotográfiához.”
A költőnek a hatvanas évek közepétől nyílt lehetősége arra, hogy Nyugatra utazhasson, képein ezek az élmények is megjelennek.
„Minden helyszínen csak egyszer fényképezett, és ennek az akciónak a végeredményét fogadta el hiteles lenyomatként, vagy csak egyszerűen így volt számára izgalmas a fotografálás. Könnyű belátni, hogy ez a módszer mennyi esetlegességet hordoz magában. A kreatívan dokumentáló fotográfia intuitív jellege szakmai tény, Pilinszky is ráérzett a váratlan dolgok fényképészeti lehetőségeire” – fogalmaz Gulyás Miklós, majd ezzel kapcsolatban azt is megemlíti, hogy Pilinszky képein megjelennek a nyugat-európai és amerikai fotóművészetben akkor jelentkező szubjektív utcafotózás (street photography) trendjének megfelelő kompozíciók:
„Semmi nem utal arra, hogy Pilinszky foglalkozott volna ezzel, hogy konkrét ismeretei lettek volna erről. Mégis az utcai helyzeteket ábrázoló képei ehhez hasonló felfogásban készültek.”
![Lengyelország, 1969. szeptember (?)](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218063_0d920ede00138bb07183478e6b9c4708_wm.jpg)
![Jutta Scherrer, Pilinszky szerelme, 1971-1975 között](https://kep.index.hu/1/0/4052/40524/405240/40524065_1dc544f46cd68d7860d0b5a1bad125c9_wm.jpg)
![London, 1967. augusztus](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218111_38b4112d5194d4def4fb2416821c3acf_wm.jpg)
![Párizs, 1967. nyár](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218039_f66cd7fe52ee7ed31b6a64d8058b5c6a_wm.jpg)
![Párizs, 1967. nyár](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218131_9e4a6b2b59a521419081993717b1a688_wm.jpg)
![Hajóúton Dubrovnik és Split között, 1966. április](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218127_52b1b2da193ff8ae999e96e1c9409936_wm.jpg)
![London, 1967. augusztus](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218105_44daec3924628e2f67c32139d6ff3af1_wm.jpg)
![Lengyelország, 1969. szeptember](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218033_17d628d340b552b81607e7d945130ab4_wm.jpg)
![Róma, 1967. október](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218103_a688779f272ff3dcf6cc4fb1873429dd_wm.jpg)
![Róma, 1967. október](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218089_2f693c463d7a90c52cbdb5762dd46380_wm.jpg)
![Dubrovnik, 1966. április](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218073_0ecf0b0b7b23b40520c40780fe003c3b_wm.jpg)
![Párizs, Notre-Dame 1967. nyár](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218065_b6ff47cb2b66f1e9f1cc4a912dcefadc_wm.jpg)
![Hajóúton Dubrovnik és Split között, 1966. április](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218097_6accf08723adb6fc8ff4da9d7ff0b77d_wm.jpg)
![Lengyelország, 1969. szeptember (?)](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218121_65b1138656ee2bfa26f6828f895dac16_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218141_5f0343ed3b2e6b6b7155b5709dd01f5a_wm.jpg)
![Valsainte (Svájc), a karthauzi kolostor temetőkertje, 1965.](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402180/40218079_ba8f0006418670aa98c80c0210745981_wm.jpg)
![Ostende (Belgium), 1967. július](https://kep.index.hu/1/0/4021/40218/402181/40218107_b5b709a52cc18248f952f455b16b964a_wm.jpg)