A hagyományos hajók mezőnyében a NAU 370-es Revolution, a 75-ös cirkáló Lillafüred és a 70-es cirkáló Pannónia felváltva állnak a vezető pozícióban. A három hajó nagyon szorosan halad, hol ez, hol az vezeti az egytestűek mezőnyét.
Kedves olvasóink!
Egész napos közvetítésünk az 56. Kékszalagról véget ért. Külön cikkben, ide kattintva foglaljuk össze a verseny legérdekesebb részeit, fotós kollégáink pedig gyönyörű képeket küldtek a szokásosnál melegebb és lassabb, nagy balatoni versenyről.
Megtisztelő figyelmüket addig is köszönjük, jó pihenést kívánunk!
Csaknem 2 órás hátrányt – a szó legszorosabb értelmében – az utolsó pillanatban ledolgozva a Fifty-Fifty nyerte az 56. Kékszalagot.
Kormányos Józsa Márton, továbbá Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd János, Bagyó Áron.
Második a sokáig vezető Prospex-Delta Kaiser Kristófékkal – mindössze 50 másodperccel! – harmadik az RSM, Vándor Róbert és csapata.
A negyedik helyen a Litkey Farkas kormányozta Process Solutions futott be.
Egyre közelebb a célhoz az élmezőny, és benne a Prospex Delta őrzi ugyan első helyét, de az éllovast közvetlen követő, már második helyezett Fifty-Fifty hátránya minimális, viszont a kettős leszakította magáról egyelőre az RSM és a Process Solutions hajóját.
A versenyben meghatározó négy katamarán átcsúszott Tihanynál a csövön, és nagy erőkkel közelít a balatonfüredi célállomáshoz. Elsőként a Prospex Delta érkezett meg, aztán a Process Solutions, az RSM és a Fifty-Fifty. Utóbbi három szinte egymás nyakában, de előbbi előnye sem meggyőző, körülbelül egy órával a rendkívül izgalmasnak ígérkező befutó előtt.
Megélénkült a szél a Balatonon, ami kihatott a mezőny sebességére is, a tempót diktáló hármas továbbra sem bír magával, folyamatosan változik közöttük a sorrend. Előbb a Process Solutions került élre, majd a Prospex Delta állt oda, viszont a harmadik RSM továbbra is tapad.
Közben a tavon szinte mindenhol megfrissült a szél, bár annak iránya eltérő lehet, így a mezőny egésze jó tempóra tudott váltani. Kivált igaz ez a Fifty-Fiftyre, amely egyre közelebb kerül az élen haladókhoz. Jelenleg mindössze 2,5 kilométer a hátránya, és a címvédő sebessége körülbelül 10 km/órával gyorsabb, mint az előtte haladó riválisoké.
Hatalmas tumultus alakult ki a tihanyi szorosban azzal, hogy egyszerre ért oda többszáz hajó, olyanok, amelyek egy normál Kékszalagon csak a rajtnál látják egymást. A blog információi szerint különösebb incidensek nélkül átcsúszott a mezőny.
Sőt, aki jó időben átfért, hatalmas előnyre tudott szert tenni az osztályában.
Az esti óráktól nyugaton is északias irányba fordul majd a szél és egyre többfelé már lehetnek élénkebb befújásai. A késő esti, éjféli óráktól az egész tavat átfújó, élénk (30-40 km/h) északkeleti szélre lehet számítani, amelyet várhatóan nem befolyásol a parti cirkuláció – tette hozzá a Kékszalag blogja.
Révfülöp előtt elvált egymástól az éllovas trió. A Prospex-Delta és a Process Solutions észak felé fordult, és alig haladt, az RSM a tó közepe fel navigált, és picit gyorsabb tempóban átvette a vezetést. Mindeközben a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-fifty tízcsomós sebességel száguld feléjük, és már csak 4000 méter a hátránya – számolt be a fejleményekről este 8 órához közeledve a Kékszalag blogján.
A csendesebb napközbeni időszakot követően este ismét zajlik az élet a füredi kikötőben, ahonnan a menetrendszerinti turista hajók változatlanul viszik az utasokat a Balaton továbbra is visszafogott vízére.
Tíz és fél óra után a Prospex-Delta ismét az élre állt, Pálköve magasságában az eddigi éllovas, a Process Solutions előtt halad. A kétszeres győztes RSM kezd leszakadni ettől a kettőstől, így elképzelhető, hogy kettős versennyé alakul majd a befutó.
Eközben óriási hajrába kezdett az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty. Józsa Mártonék már megelőzték a Nanushka Forestay-TEAM SUZUKI párost és feljöttek a negyedik helyre. Így már kevesebb mint 6 km-re vannak a harmadik helyezett RSM-től.
Az átfutási adatok szerint 400 körüli a siófoki kaput elhagyó hajók száma, a tihanyi szoroson viszont csak 56 hajó jutott át. Így hamarosan mintegy 300 hajó esik rá a csőre rövid időn belül. Igazi csúcsforgalom várható, remélhetőleg különösebb fennakadás nélkül – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
A verseny hivatalos pólójából, amit minden nevező megkapott, több tucatot adtak el a nap folyamán a sétányon. Volt olyan méret, ami mára el is fogyott.
Lassan 10 órája rajtolt el az 56. Kékszalag, de még mindig távol vagyunk attól, hogy megérkezzenek Balatonfüredre az első katamaránok. Szinte szélcsend van a Balatonon, így alig tudnak mozdulni még a leggyorsabb hajók is, bizonytalan, mit hoz a folytatás. Többen úgy döntöttek, a széltelenség miatt inkább feladják a versenyt.
Az élen még mindig a Process Solutions, a második Prospex-Delta, a harmadik pedig az RSM. Nincs nagy különbség a hajók közül, nagyjából Badacsonytomaj magasságában haladnak.
De mivel lassan megy le a nap, így bízhatunk benne, hogy a szél is erősödik.
Az éllovas trió mögött óriási a harc a 4. helyért. 11 kilométerrel hátrább a Nanushka Foreplay és a Team Suzuki gyakorlatilag egymás mellett halad.
Így pedig még a vártnál is sokkal jobban elhúzódhat a befutó. Gyakorlatilag beragadtak, és szinte egy helyben állnak az élmenő katamaránok, a Prospex-Delta legfrissebb sebessége 4 kilométer/óra volt, amely katamaránhoz képest nagyon lassú. Az élmezőny még mindig Badacsony környékén jár, és a széltelenségen túl a rendkívüli hőséggel is meg kell küzdenie a csapatoknak. Már több mint 9 órája tart a verseny.
Videóban örökítette meg a csapat az előzés pillanatait, amely jelenleg is vezeti a Kékszalagot. Közben pedig 17:47:57-kor fordult a keszthelyi bójánál a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-fifty. Józsa Márton csapata jelenleg a 6. helyen halad.
Szigliget és Badacsony között az addig élen haladó Prospex-Delta és az RSM a leálló szélben jelentősen lelassult, szinte megállt, ezt kihasználva az északi parthoz közelebbi útvonalat választó Process Solutions megelőzte mindkettőt, mivel 7-8 csomós sebességgel tudott haladni.
Mindhárom vezető hajó az északi part mentén jön vissza, a keszthelyi jelet még stabil elsőként kerülő RSM-et utolérte, sőt meg is előzte a Prospex-Delta, és a Process Solutions is megérkezett az RSM nyakára. A tempó viszont jelentősen visszaesett, szélkeresés zajlik, így az élmezőnyt jelenleg már inkább este 9 óra után várják Balatonfüreden.
Az egész Balatonon ritkán tapasztalt a szélcsend, a mezőny többsége pedig egy helyben áll, alig tudnak 1-2 kilométer/órás sebességgel haladni.
Először a Brenta 38 – aki már ki is kötött Balatonfüreden – adta fel az 56. Kékszalagot, majd a Lelkész és a Loupiot elégelte meg a széltelenséget és fordított hátat a kenesei bójának – adta hírül blogján a Kékszalag. Hozzátették, a nyomkövető rendszer adatai szerint a verseny első hét és fél órájában mindössze 39 hajó jutott túl a Tihanyi-szoroson. Legutóbb a Sleepwalker, az Irokéz és a 100%, mögöttük a Prestige, az Obsession és a Szélvész.
A Kékszalag mezőnye beteríti a Balaton teljes hosszát, a mezőny Kenesétől Keszthelyig húzódik. A mezőny vége még nem kerülte a kenesei pályajelet, a mezőny eleje pedig már vette a keszthelyi bóját.
Az RSM vette az első helyen a keszthelyi pályajelet 15 óra 59 perc 52 másodperckor. Több mint 6 perces hátránnyal fordult a második helyen a Prospex-Delta. A második helyezettől szűk 3 perccel elmaradva a harmadik helyen fordult Keszthelynél a Process Solutions, tehát Litkey Farkasék.
A keszthelyi jel előtt az RSM jelentős előnnyel vezet, mintegy 2 kilométerrel előzi meg a második Prospex-Delta egységet. Az öbölbe még ennél is nagyobb különbséggel lépett be a vezető hajó, ám riválisai sokat hoztak rajta – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
A Kékszalag blogja alapján a pillanatnyilag karakteres északnyugati szélben már elhagyta Balatöngyörököt, és vezet az RSM, most Code 0-val haladnak, de korábban kisebb orrvitorlát is kellett használniuk a megerősödött szélben. Mögöttük körülbelül 600 méterrel pillanatnyilag második a Prospex-Delta, ők is Code 0-val jönnek, tőlük további 800 méterrel lemaradva harmadik a Process Solutions.
Nagyon izgalmas az első helyért folyó küzdelem, folyamatosan változik a szél, és a táv nagy része még hátravan.
A következő órák szélelőrejelzését nézve izgalmas visszaútra készülhetnek a vezető hajók. A friss északnyugati szél odarepíti őket Keszthelyig, aztán a bójavétel után megint repülhetnek körülbelül Badacsonyig. Utána pedig bizonytalan a helyzet, ez a gyengeszeles zóna a mezőny Keszthely felé tartó legnépesebb részét is alaposan lelassíthatja majd.
A vezető hajók a szigligeti öbölben friss, „egytalpazós” szélben haladnak Keszthely felé. A vezető RSM, a második Prospect-Delta és a harmadik Process Solutions a 12 csomó körüli észak-északnyugati szélben kissé ellépett a mezőnytől, és egyelőre külön meccset játszanak.
Becslések szerint, bízva a délutáni jobb szélben, nagyjából arra számítanak a helyszínen, hogy az első katamaránok este 8-9 körül érhetnek vissza Balatonfüredre.
....a hajók jelentős része még Kenese és Siófok között, az élmezőny a középső medencében tartózkodik, elsőként pedig az RSM érte el Badacsonyt.
Az RSM párharcot vív a Prospex Deltával: az RSM kicsit gyorsabb jelenleg, bejött, hogy északabbra húzott, számítva az északiasodásra. Picit hátrébb a Process Solutions jön, valamivel lassabb tempóval – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
És már Keszthely felé tart az első három helyezett. A Process Solutions fedélzetéről adott videós helyzetjelentést. Az éllovas még mindig az RSM, második a Prospex-Delta, harmadik pedig a Process.
A szokásoknak megfelelően a Tagore sétány kikötői részén ezúttal is színes programok és tevékenységek várják az érdeklődőket. A fiatalabb korosztály egy kis vitorlásélményhez is juthat, és ki tudja: hátha itt kap majd ihletet a jövő Berecz Zsombora vagy Józsa Mártonja.
Tavaly 5 óra 3 perc 56 másodperces idővel ért célba a jelenleg még élmezőnyhöz sem tartozó Fifty-Fifty, és mivel már több ideje vannak a hajók vízen, eldőlt, idén biztosan nem lesz rekorddöntés. Jelenleg élen a RSM, két üldözője pedig lőtávon belül a Prospex és Process Solutions.
Az eredmények pedig folyamatosan frissülnek, jelenleg 60 hajó átfutási ideje érhető el a kenesei bójánál. És ki tudja, hol van még a vége...
A 42. Lidl Balaton-átúszás szervezői csütörtökön bejelentették, hogy a szombatra tervezett versenyt az eredeti időpontban nem lehet megtartani. További részletek itt!
Elfogyott a szél Zánkánál, így felértek az üldözők az éllovas Prospex-Deltára, Kaiser Kristóf csapatára. Az RSM így átvette az első helyet. A Process Solutions, tehát Litkey Farkasék 1 km-es távolságban követik a Prospex-Deltát – számolt be a Kékszalag blogján.
A további sorrend:
A 8. helyen átért a tihanyi csőnél a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty is.
Míg a kenesei pályajelet az egytestűek közül a Raffica érte el elsőként, Siófok után helyet cseréltek, és a Principessa állt vezető helyen, a harmadik egytestű pedig a Lillafüred – írja a Kékszalag blogja a legfrissebb adatok szerint. Az abszolút sorrendben a Principessa a 8., a Raffica a 9. pozícióban tartózkodik, a 75-ös cirkáló pedig a 15. A címvédő Fifty-Fifty Keneséhez képest egy helyet visszaesve a 10. helyen hajózik.
Tihanyi cső – sorrend: