Index Vakbarát Hírportál

Mik ezek a förtelmes kinövések Schlecken?

2011.04.04. 13:33

Az olasz Gazetta dello Sport szerint a luxemburgi Fränk Schleck tiltott, légellenállást csökkentő eszköz segítségével tudott győzni a kétnapos korzikai Criterium Internacionalon. Schleck tagad, állítja, csak folyadéktömlőt vitt a meze alatt.

A három szakaszból álló verseny egy hétkilométeres időfutammal zárult, ahol Schleck addigi előnyéből 13 másodpercet megőrzött. Az idősebbik Schleck-fivér nem időfutammenőként ismert, de nyilatkozata szerint nem véletlenül fejlődött sokat. “Sokat dolgoztam, és ez végre kifizetődött”.

Az olasz sportújság szerint viszont nem ezen múlt a győzelme és jó időfutam-eredménye, csalással vádolják. Tudomásuk szerint a kétszeres Tour-szakaszgyőztes bringás a meze alatt olyan tiltott műanyag elemeket viselt, amelyek áramvonalasabbá tették a testét. A számításaik alapján a kedvezőbb aerodinamika miatt kilométerenként két másodperccel gyorsabb lehet a versenyző. A 7,8 kilométeren ez 14 másodpercet jelent, ha ezt elfogadjuk, Schleck pont egy másodpeccel bukta volna el versenyét a fehérorosz Kirijenkával szemben.

A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) szabálykönyvének egy pontja minden olyan aerodinamikai elem alkalmazását tiltja, ami nem tartozik a funkcionális felszereléshez, és csak a légellenállás javítását szolgálja.

A versenyen készült fotók valóban furcsa kitüremkedéseket mutatnak Schleck felsőtestén. Csapata, a Leopard-Trek kijelentette, semmilyen illegális eszközt nem használtak, a bringás csupán úgynevezett camelbacket, folyadéktárolásra alkalmas tömlőt viselt a testére erősítve. A camelbacket az UCI engedi, néhány versenyző használja is. Egy 7 kilométeres időfutamon, ami 9 perc sincs, szokatlan és értelmetlen, hiszen ilyen rövid távon szinte nem is lehet hatásos folyadékvisszapótlásról beszélni.

“Az UCI ott volt Korzikán. Látták, hogy Fränk használja, és nem szóltak miatta. És aztán egy hétig nem is hallottunk róla. Minket nem is igazán izgat ez az egész”  - nyilatkozta Tim Vanderjeugd, a Leopard-Trek szóvivője. A csapat most először tesztelte a camelbacket, fontolgatják, hogy más versenyeken is alkalmazni fogják. Az UCI mindenesetre vizsgálatot indít Schleck ügyében.

A légellenállás szabálytalan csökkentése miatt legutóbb a 2010-es Tour de France-on vádaskodtak, akkor egy komplett csapat került bajba. A Garmin-Transitions a csapatidőfutamon fura szabású mezben tekert. (Millar és Zabriskie már korábbi versenyeken is kipróbálta az új ruhát.) A karoknál nem a test vonalát követte a ruha anyaga, hanem apró vitorlát képezve kifeszült a test és a kar között. Többek szerint ez a speciális ruha is jelentős teljesítménynövekedést jelentett a kerékpárosoknak, végül azonban nem kapott érte büntetést a Garmin.

A Leopard-Trek csapatából nem csak Schlecket gyanúsítják technikai doppinggal. Két héttel ezelőtt Fabian Cancelláráról egy belga lap amiatt cikkezett, hogy különleges előnyöket nyújtó csapágyazást és kenést használ, ezzel két és fél másodperccel gyorsabb kilométereket tud. A Gold Race néven ismert technika azonban egy szerelő szerint megfelel az UCI-szabályoknak, csak valamiért még nem lett népszerű a bringások körében. A svájci időfutam-világbajnokot nem először támadják: tavaly olasz lapok próbálták bebizonyítani, hogy a bringájába apró motort rejtettek, és annak segítségével képes erős tempóját tartani.



Rovatok