Az olasz országúti kerékpáros körversenyen, a Giro d’Italia 2025-ös kiírásának harmadik szakaszán, az albániai Vlorában került sor a fentebb említett, nem mindennapi jelenetsorra:
Dylan Groenewegen (Team Jayco AlUla)
A regnáló holland bajnok immár negyedik alkalommal tér vissza Magyarországra, az elmúlt három alkalommal pedig igencsak emlékezetes produkcióval rukkolt elő. 2022-ben Kazincbarcikán, 2023-ban a szentgotthárdi nyitónapon győzött, tavaly pedig Mark Cavendish ellen szoros csatában szenvedett vereséget a második szakaszon. A hatszoros Tour de France-szakaszgyőztes erős felvezetőemberekkel érkezik a Tour de Hongrie-ra – célja nem lehet más, mint hogy ismét szakaszgyőzelemmel hangolódjon a francia háromhetesre.
A 40 éves bringás (aki tavaly októberben jelentette be a visszavonulását, aztán mégis aláírt az Epronexhez a 2025-ös szezonra) csapata legrutinosabb tagjaként, kilencszeres Tour de Hongrie-résztvevőként biztos helye volt az Epronexben a jövő szerdán kezdődő TdH-n, de az előzetes nevezési listán már nem szerepelt a neve. Most pedig felfedte, hogy nem a magyar körön, hanem a Giro d’Italián vesz részt.
„Már nem versenyzem az Epronexnél, végleg befejeztem a pályafutásomat” – közölte az m4sport.hu-val Kusztor, aki azt is megírta, hogy a Red Bull–BORA–hansgrohe stábtagjaként dolgozik majd a pénteken startoló Girón.
Egészen pontosan szakács lesz a német bejegyzésű csapatnál, így többek között a verseny egyik nagy esélyese, az egyszeres Giro- és négyszeres Vuelta a Espana-győztes Primoz Roglic, valamint a 2022-ben az összetettet megnyerő Jai Hindley is az ő főztjét eszi majd a verseny alatt, ami hatalmas felelősség és megtiszteltetés számára.
Hogyan került kapcsolatba a Tour de Hongrie-val, és mikor vált a produkciós csapat vezetőjévé?
A kétezres évek elején keresett meg minket Eisenkrammer Karcsi, hogy az akkor még – innen nézve – kőkorszakinak számító technikai lehetőségeket kihasználva próbáljunk valamilyen megoldást találni arra, hogy a TDH valamilyen módon meg tudjon jelenni a tévében. Az első partner a Sport TV volt, akiknek napi félórás összefoglalót készítettünk estére. A szakmának talán mond valamit, hogy az adásokat még betára kellett leadnunk, és minden este sofőr vitte a Lomb utcába Máté Paliékhoz. Félelmetes, hogy mennyit fejlődött az esemény, sok szempontból: emlékszem, az első években már egy minőségi kollégiumi szoba is örömet okozott a stábnak esténként... Idővel aztán a produkció – ahogy a verseny is – szintet lépett, és roppant büszkék vagyunk, hogy ezt ránk bízták a szervezők.
Valter elmondta, hogy a Liege–Bastogne–Liege után eredetileg Hollandiából egyenesen Frankfurtba utazott volna, ahol versenyen vett volna részt, majd onnan utazott volna vissza Andorrába. A frankfurti verseny azonban a Vismának elmaradt, így lehetősége nyílt négy napot Magyarországon tölteni.
„Most négy nap pihenőm van”, magyarázta az olimpiai negyedik helyezett kerékpáros, aki hozzátette, hogy bár Andorrában is pihenhetett volna, itthon szabadabban mozoghat. „Magyarországon jobb, amikor van időd járni a várost, és nem kell figyelni, hogy le kell feküdni aludni, hanem akkor érek haza, amikor akarok. Ez nekem nagyon ritka.”
A kerékpáros elárulta, hogy tudatosan vállalta be ezt a rövid hazautazást, még ha fizikailag nem is tud teljesen feltöltődni. „Nem baj, ha elfáradok, és nem töltődök úgy fel, mert a következő verseny csak egy hónap múlva esedékes. Majd megyek haza Andorrába, ott kipihenem a testi dolgokat. A mostani hazautazás lelkileg feltölt.”
Valter nagykövetként részt vett május 1-jén a Balatonfondón is, és nemcsak az expótéren sürgött-forgott a rajongók között, hanem bringára is pattant, és egy rövid ideig a mezőnnyel együtt tekert.
„Egy igazi kerékpáros ünnep volt az idei Balatonfondo is, hiszen a kerékpárosok nagyon ritkán tudnak ilyen gyönyörű helyeken tekerni úgy, hogy ne kelljen teherautóktól félniük és dízelfüstöt szívniuk” – fogalmazott az Indexnek Schneller Domonkos Balatonfüreden. „A tavalyi évvel ellentétben idén nemhogy viharos szél, plusz 5 fok és eső nem volt, de nem volt 40 fok sem, tehát a kerékpározáshoz ennél ideálisabb időt keresve sem lehetett volna kívánni.”
Schneller Domonkos külön kiemelte a helyi lakosok pozitív hozzáállását. „Azokon a településeken, ahol átmentünk, majdnem minden második kapualjban gyerekek, felnőttek kiabáltak, sípoltak, tapsoltak, kolompoztak” – mesélte. Ez a fajta közösségi élmény különleges színfoltot jelentett nemcsak a versenyzőknek, de a helyieknek is.
„Ez a verseny, ez a rendezvény nemhogy elvett az itt lakóktól, hanem hozzáadott az életükhöz, hiszen egy látványosság, egy ingyencirkusz és egy színes forgatag volt” – hangsúlyozta a szövetségi elnök. A helyi nézők együtt érezhettek azokkal, „akik a meredek emelkedőkön már csak vicsorítva, az utolsó erőtartalékaik felhasználásával tudtak feltekerni, meg azokkal, akik robogtak lefelé a lejtőkön, és lobogott a mezük a szélben.”
A rangos esemény különlegességét emelte, hogy a rajtvonalnál felsorakozott a hazai kerékpáros sport elitje: Valter Attila nemzetközi profi kerékpáros, a verseny nagykövete; Buruczki Szilárd többszörös magyar bajnok; Parti András olimpikon hegyikerékpáros; valamint Szalontay Sándor, az ország legsikeresebb pályakerékpárosa is.
„Sosem tudom előre, hogy itt tudok-e lenni, de valahogy az élet mindig úgy hozza, hogy mégis itt vagyok. És ez biztosan nem véletlen” – nyilatkozta Valter Attila, aki idén nemcsak versenyzőként, hanem a Grinta standjánál találkozva a közönséggel is népszerűsítette a sportágat. „Nagy öröm számomra, amikor itthon, egy ilyen összetartó közösségben tekerhetek, és közös élményekkel töltődhetek fel.”
A KÉSZ Group Balatonfondo idén is két távon várta a résztvevőket: a Mediofondo 68 kilométeres útvonala és a Granfondo 134 kilométeres távja egyaránt lenyűgöző balatoni panorámával, technikás emelkedőkkel és maximális biztonságot nyújtó, részben lezárt utakon vezette végig a kerékpárosokat. A rendezvény professzionális szervezése, a magas színvonalú frissítőpontok és a verseny teljes útvonalán biztosított orvosi felügyelet nemzetközi színvonalú kerékpáros eseményt garantált minden résztvevő számára.
Idén is nagy hangsúlyt kapott az utánpótlás nevelése, valamint a versenyzői élményt gazdagító kiegészítő szolgáltatások. A Shimano ingyenes szervizt biztosított minden résztvevő számára, míg a Bianchi 2025-ös modelljeit testközelből csodálhatták meg az expóra érkezők a Bringaland standjánál. A Grinta első alkalommal várta a kerékpársport szerelmeseit a Kacsa utcán kívül, a már jól megszokott hangulattal és kiváló kávéival. A Bioracer idén is külön kollekcióval készült a KÉSZ Group Balatonfondo résztvevőinek, amely természetesen a helyszínen is elérhető volt.
A versenyt május 14. és 18. között rendezik meg, de már 13-án elkezdődik a bemelegítés a Műegyetem rakparton. A nulladik napon 13 és 18 óra között egy ingyenes kerékpáros fesztiválnak lehetünk részesei, aminek része a hivatalos csapatbemutató (18:00–19:00) és egy hatalmas expo is. Az eseményen találkozhatunk a hatszoros Tour de France-szakaszgyőztes Dylan Groenewegennel egy meet & greet keretében, ráadásul kerékpáros büszkeségünk, az olimpiai és világbajnoki negyedik helyezett Vas Blanka is tiszteletét teszi az alkalmon.
A nagy találkozásokon túl részt vehetünk kerékpáros játékokon, családi programokon, tombolán, közös spinningen és megannyi egyéb programon is. A szakavatott kerékpárrajongók pedig egy kerékpáros konferencián mélyülhetnek el a sportág rejtelmeiben. Az esti csapatbemutató történéseit az M4 Sport élőben közvetíti.
Bár a csapatok még csupán előzetes keretüket hozták nyilvánosságra, a szervezők becslései alapján 16 magyar kerékpárossal számolhatunk hazánk legnagyobb kerékpárversenyén – a legjobbjuknak járó fehér mezért pedig minden korábbinál nagyobb harc lehet.
Dina Márton
Csapat: Euskaltel – Euskadi (spanyol, ProTeam)
Életkor: 29 év
Tour de Hongrie-részvételek: 8 (2015, 2017–2020, 2022–2024)
Legjobb eredmény: 2. hely (2019)
Legjobb magyar versenyző: 4× (2019, 2022–2024)
A legjobb magyarnak járó fehér trikó legnagyobb favoritja minden kétséget kizáróan Dina Márton. Már négyszer diadalmaskodott a hazaiak különversenyében, amivel csúcstartó a Tour de Hongrie történetében – 2022 óta legyőzhetetlen. Legjobb összetett helyezését 2019-ben érte el, amikor ezüstérmes lett a lett Krists Neilands mögött.
Dina 2015-ben a Cube-Csömör színeiben debütált a TdH-n, majd a Pannon Cycling Teamben is találkoztunk vele, mielőtt a Kometa profi sorához szerződött. Az olaszokkal 2021-ben sikerrel teljesítette a Giro d’Italiát. 2023-ban az ATT Investments kontinentális sorához szerződött, idéntől azonban újra a ProTeamben teker. A baszk Euskaltel – Euskadi színeiben egyre jobb formába lendült: a Tour of Hainan ProSeries versenyén a 12. helyet szerezte meg.
A kerékpársport sokkal több egy csoport gyorsan tekerő bringásnál. Nemcsak csapatsport, hanem komoly stratégiai verseny is, amelyben a sportolóknak egyszerre kell számításba venniük a terepviszonyokat, a verseny karakterisztikáját, az időjárást, és a csapattagok szuperképességeit is. Mennyit tud erről a világról? Tesztelje tudását kvízünkkel, ha pedig elbizonytalanodott, puskázzon kétrészes kisokosunkból!
Az első részt ide kattintva érheti el!
A másodikat pedig itt olvashatja el!
Ha lemaradt az első részről, ide kattintva olvashatja el!
A verseny egy úgynevezett lassú rajttal indul el, mely során mindenki felsorakozik a felvezető autó mögé, és egy csoportban, lassan elhagyja a rajtvárost. Maga a küzdelem az éles rajtnál kezdődik, melyet a versenyigazgató az autóból zászlólengetéssel jelez. Ekkor indulnak az első támadások. A legtöbb versenyzőt magában foglaló csoportot nevezzük főmezőnynek, a főmezőnytől korai támadással elszakadó csoportot pedig szökésnek.
Az országúti kerékpáros közvetítések során látott versenyeket két nagy csoportra oszthatjuk: egynaposokra és többnaposokra. Az egynaposoknál egyszerűbb a képlet: a résztvevők elindulnak A-ból B-be, és a leggyorsabb győz. A legismertebb egynaposok közé tartozik a világbajnokság, az olimpia, a kontinentális bajnokságok, illetve az öt „Monumentum”: a Milánó–Sanremo, a Flandria, a Párizs–Roubaix, a Liége–Bastogne–Liége és a Lombardia.
A többnaposok kapcsán már bonyolultabb a helyzet. Ezek a versenyek szakaszokból épülnek fel, a versenyzők ideje pedig összeadódik. A teljes távot leggyorsabban teljesítő bringás győz. Példának okáért egy háromnapos versenyen hiába győz valaki két szakaszon is, ha az utolsón nagy időhátrányt gyűjt, könnyen elveszítheti összetett első helyét. A versenyzők ráadásul bónuszokat is gyűjthetnek, ami tovább bonyolítja a végeredmény meghatározását. A szakaszgyőztesek például jellemzően 10 másodperc jóváírásban részesülnek, vagyis ennyit levonnak a teljes idejükből.
Egy többnapos szakaszainak száma változó lehet: a Tour de Hongrie például 2020 óta ötnaposként szerepel a naptárban. A leggyakoribbak a három-kilencnapos versenyek, a legismertebbek ugyanakkor a „Grand Tourok” (férfiaknál háromhetesek): a Tour de France, a Giro d’Italia és a La Vuelta a España.
Számolom a napokat, hogy mikor versenyezhetek ismét a srácokkal több mint hat hónap után
– idézte kedden a kerekest csapata, a Soudal Quick-Step.
„Keményen dolgoztam az elmúlt hónapokban, egy komoly spanyolországi edzőtáboron vagyok túl, motiváltan várom a Brabantsét. Nincsenek konkrét céljaim, a legfontosabb, hogy ilyen sok idő után ismét felvegyem a versenyritmust.”
A Paoting és Tungfang közötti 190,8 kilométeres táv végén a baszk Euskaltel–Euskadi magyar kerekese a győztes új-zélandi Aaron Gate-től három másodperccel lemaradva a mezőnnyel fejezte be a csütörtöki versenynapot.
Dina összetettben a 21. helyen áll a procyclingstats.com eredményközlése alapján.
A magyar kerékpársport az 1920-as években villámgyors ütemben zárkózott fel a nemzetközi elithez. 1925-ben debütált a Tour de Hongrie, 1928-ban országúti világbajnokságot rendeztek Budapesten, és ebben az időszakban járt pályafutása csúcsán hazánk első sztárkerékpárosa is.
Vida László csupán 20 esztendős volt, amikor 1926-ban rajthoz állt a Magyar Körversenyen. Mi az, hogy rajthoz állt – mindhárom szakaszt megnyerte! 28 km/órás átlagsebessége magasabb volt, mint a Tour de France egyes szakaszainak győztesátlaga. Egy évvel később ismét a mezőny tagja volt, címvédéséhez pedig egy pillanatig sem férhetett kétség: ismét makulátlan mérleggel, négyből négy szakaszgyőzelemmel aratott diadalt.
1928-ban a Magyar Körverseny helyett országúti világbajnokságot rendeztek Budapesten, Vida itt ismét kitett magáért: a negyedik helyen ért célba a mezőnyversenyen! Ez a mai napig hazánk legjobb eredménye világbajnoki mezőnyfutamokon.
Tökéletes szériáját az 1929-es Tour de Hongrie nyitónapján két defekt, és a velük járó 35 perces időveszteség törte meg. Vida ezúttal is nyert szakaszt (immár a nyolcadikat pályafutása során, ami a mai napig abszolút rekord), a Gyöngyös–Budapest etap egy elrontott forgalmi terelése azonban végleg megpecsételte sorsát. A rossz minőségű utakon többször is bukott, végül óriási fájdalmak közepette kénytelen volt feladni a küzdelmet. Négy év alatt ez volt az első versenye, amit nem fejezett be.
A leghosszabb Tour de Hongrie: 1393 kilométer
Hat évvel a forradalom után, 1962-ben emlékezetes kiadással tért vissza a Magyar Körverseny: a kilencszakaszos viadal csaknem 1400 kilométeres kihívás elé állította a versenyzőket. A TdH Budapestről indult, Győr, Szombathely, Veszprém, Pécs, Szekszárd, Szeged, Debrecen és Miskolc érintésével az egész országot bejárta, mielőtt visszaérkezett a fővárosba. Összehasonlításképp: a háromhetes körversenyeken (Giro d’Italia, Tour de France, La Vuelta a Espana) 21 szakasz alatt 3000 kilométert tesznek meg a bringások. További érdekesség, hogy a legtöbb szakaszt ugyanakkor nem ebben az évben írták ki: ez a rekord az 1994-es kiadáshoz kötődik (10).
A leghosszabb szakasz: 280 kilométer
Amennyiben csak egy-egy etap hosszúságát vizsgáljuk, egészen a ’40-es évekig kell visszapörgetnünk az időt a rekorderért. A második bécsi döntést követően a Partium és Erdély északi része ismét Magyarországhoz került, ezt kihasználva pedig a Tour de Hongrie akkori szervezői a régi-új területek felé kormányozták a karavánt. Az 1942-es Budapest–Nagyvárad-nyitóetap különösen brutálisra sikerült. A 280 kilométeres távnál hosszabbat napjainkban csupán egyetlen profi versenyen találunk (Milánó–Sanremo), rangos többnaposokon pedig 1993 óta sehol sem rendeztek ennél hosszabb szakaszt.
Április 5-én több tucat bringás részvételével zajlott a 2025-ös KÉSZ Group Balatonfondo pályabejárása, amelyen a rövid és hosszú táv indulói is megismerhették az idei verseny útvonalát, tájékoztattak a szervezők. A sportos napot Schneller Domonkos, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke nyitotta meg. Ezt követően Holczer András, Balatonfüred alpolgármestere köszöntötte a résztvevőket, majd Hoffer Márton, a lebonyolító Fillari Budaörs Team képviseletében ismertette a bejárás részleteit.
A kerékpárosokat két hegyi hajrá is várta: az egyik a méltán híres Gellán, a másik a hosszú táv résztvevőinek Mencshely előtt adott lehetőséget a megmérettetésre. A bringások kitettek magukért – a szervezők minden teljesítményre büszkék, és ezúton is gratulálnak a résztvevőknek.
A kezdetben Dunántúli Háromnapos néven futó, egykor még amatőr verseny száz év alatt felküzdötte magát a rangos országúti kerékpárversenyek sorába: olyan világsztárok fordultak meg rajta, mint Peter Sagan, Sir Mark Cavendish vagy éppen Tadej Pogacar. A legnagyobbak közül való sportolók is örömmel készülnek a Tour de France-ra Magyarország országútjain. Az ide vezető út nemcsak sportszakmai és sportszervezési kihívásokban bővelkedett, de egészen abszurd történetek is tarkították.
A versenyt május 14. és 18. között rendezi meg a Magyar Kerékpáros Szövetség, a Vuelta Sportiroda és a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökség, az útvonal pedig gyönyörű tájakon halad át: Budapest nyüzsgő utcáitól a Vértes vadregényes lankáin át a Balaton-felvidék panorámás csodáiig, északon pedig egészen a Mátra égbe törő csúcsaiig tekernek a kerékpárosok.
Budapest – Győr
A verseny első, 210 km-es szakasza onnan indul, ahonnan száz évvel ezelőtt rajtolt el az első futam, azaz a budapesti Gellért térről. Akik az idei verseny legelső pillanatait szeretnék végignézni, azoknak az elhaladás után megannyi lehetőséget kínál a főváros egy tökéletes délután eltöltésére. Nemcsak a Lánchíd vagy a Gellért-hegy kínálja a kifogástalan tavaszi nap eltöltéséhez szükséges elemeket, hanem a Duna menti korzók, romkocsmák, gasztropiacok is. A dunai hajókázás igazi városnéző aranybánya, a Parlament sziluettjét pedig soha nem lehet megunni. Nem is beszélve a város nyüzsgő kulturális életéről: minden napra temérdek koncert, színházi előadás jut. Így a vidékről Budapestre utazóknak javasoljuk, hogy töltsenek el egy estét a fővárosban, és vessék bele magukat a kulturális életbe is.
A mezőny útja Budapestről Érden át Etyek felé vezet tovább. Az érdi Fundoklia-völgy varázslatos túrázási lehetőséget biztosít, ahonnan csak néhány percre található a Biai-szurdok, ami szintén kiváló kiránduló helyszín lehet. Etyek neve már nem csak a filmpark miatt cseng ismerősen. A kis családi pincék és a dimbes-dombos szőlőtáblák a gasztroturisták zarándokhelyévé tették. Az első szakasz áthalad rajta, míg az utolsó szakasz innen rajtol, így Etyeken több ízben is buzdíthatjuk kedvenceinket.
Móron és Csókakőn is szurkolhatunk a kerékpársport krémjének, mindkét helyszínen sokszínű lehetőségek várnak bennünket. Csókakő vára a fotózás és az Insta szerelmeseinek kedvez, Csákvár és Csákberény között pedig túraösvények szelik át az erdőket. Bodmér, Vértesboglár vagy Pusztavám környékén igazi békebeli falusi hangulat fogad, Mór pedig a boros finomságokkal csábít visszatérni.
Áthalad a verseny első szakasza a Bakony szívén is. Bokod lebegő falujában olyanok a stégek, mintha vízen sétálna az ember. Tökéletes úti cél a különleges helyszínek szerelmeseinek! Az útvonal Pannonhalma felé folytatódik, ahol kihagyhatatlan látnivaló a főapátság, ami nemcsak UNESCO-világörökség, de spirituális kikapcsolódás is egyben. Ravazdtól Nyúlig kis falvak és lankás dombok sorakoznak, Győrújbaráton egy gyorsasági részhajrá színesítheti a szurkolni vágyók napját, míg a célváros Győr egy igazi, modern barokk meglepetés. A történelmi belváros, a Széchenyi tér, a kanyargó Mosoni-Duna és az esti fényekben úszó színházépület rendre elkápráztatják az arra járókat.
A tavalyi évben Schneller Domonkos legfőbb célkitűzése a Magyar Kerékpáros Szövetség új elnökeként az volt, hogy csökkentse a kerékpársport „belépési korlátait”. Ennek érdekében országjárásba kezdett, hogy személyesen ismerje meg a sportág hazai helyzetét.
„Próbáltam minél több vidéki versenyre elmenni, minél több vidéki vagy főváros közeli klubba ellátogatni, és a gyakorlatban megtapasztalni, hol milyen munka zajlik. Emellett készülnek olyan térképeink is, amelyek azt ábrázolják, hogy az országban hol vannak fehér foltok, ahol nincs kerékpársport, hol van tetszhalott állapotban, és hol működnek erőtől duzzadó műhelyek” – mondta Schneller.
Az elnök szerint bár papíron meg lehet nézni, hogy egy klubban hány leigazolt utánpótlás-versenyző van, hány edző dolgozik, és milyen eredményeket érnek el, a valódi munka színvonalát csak személyesen lehet felmérni. Ezért járta be az ország számos pontját, többek között Siklóst, Pécset, Debrecent, Csömört, hogy közvetlen kapcsolatot alakítson ki a klubokkal és a legfontosabb műhelyekkel.
A fehér murvás szakaszairól ismert toszkán egynapos viadalon sokáig egy hatfős szökevénycsoport tekert az élen, a főmezőnyben az esélyesek mellett ott volt a magyar bajnok kerékpáros is. Pogacar tavaly 80 kilométerre a céltól hagyta faképnél a többieket, és ezúttal is iramot váltott nagyjából hasonlóképpen.
A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) frissítette ProSeries versenyrészvételre jogosult csapatlistáját, amelynek értelmében mindhárom hazai kontinentális csapat, az Epronex-Hungary, a Karcag Cycling ÉPKAR Team és a United Shipping is ott lehet a Tour de Hongrie rajtjánál
– írták a szervezők az esemény közösségi oldalán.
A szervezők szerdai bejelentése alapján a legnagyobb háromhetes viadal története során először rajtol majd a katalán városból, az első szakasz pedig – július 4-én – egy 19,7 kilométeres csapatidőfutam lesz.
A második etapon Tarragonából indul majd a mezőny, a befutó pedig 178 kilométer után ismét Barcelonában lesz, a harmadik résztávról egyelőre csak annyit tudni, hogy Granollersből startol majd. Az első és a második szakasz befutója az Olimpiai Stadionnál, Montjuic nevű dombon lesz.
A 28 éves versenyző hétfőn a Clásica Jaén elnevezésű spanyolországi viadalon keveredett bukásba kilenc társával együtt, és az Ineos Grenadiers csapat tájékoztatása szerint kórházba szállították.
Az M4 Sport élő televíziós közvetítése mellett zajló eseményen a csatorna igazgatója és az est házigazdája, Székely Dávid előbb az egybegyűlteket köszöntötte, majd színpadra szólította a századik évfordulóját ünneplő verseny néhány emblematikus alakját: az 1997-es győztes Bebtó Zoltánt, a 2002-es bajnok Vanik Zoltánt, illetve az olimpiai hatodik helyezett, az 1965-ös Tour de Hongrie mezőnyében is megfordult Peterman Józsefet.
A gálán Schmidt Gábor, sportigazgatási és fejlesztési ügyekért felelős helyettes államtitkár elmondta:
„A jubileumi évforduló alkalmából először is szeretnék köszönetet mondani annak a kiváló szervezőcsapatnak, akik évről évre mindent megtesznek azért, hogy a Tour de Hongrie folyamatosan fejlődjön, és méltán kerüljön egyre feljebb a kerékpárversenyek rangsorában. A sportirányításban az egyik legfőbb célunk, hogy minél többeknek váljon élete szerves részévé a rendszeres mozgás. A kerékpársport ebben fontos szövetségesünk, hiszen ez az egyik legnépszerűbb közösségi sportolási forma, amely ráadásul abban is segít, hogy mozgás közben felfedezzük hazánk értékeit. Remélem, hogy a tavalyi év fantasztikus olimpiai eredményeinek és az idei Tour de Hongrie-nak is köszönhetően még többen csatlakoznak majd a kerékpárosok közösségéhez a mindennapokban. Aki kedvet kap, azt pedig szeretettel várjuk Sportoló Nemzet Programunkban is, ahol tagjaink nemcsak edzési tippekkel lehetnek gazdagabbak, de kedvezményes sportolási lehetőségek és remek közösségi sportprogramok is várnak minden érdeklődőre!”
Ebben a számban nem állt rajthoz magyar résztvevő, és a toronymagasan esélyes holland klasszis – aki 2018 óta nem kapott ki vb-n – már a harmadik kanyarnál elöl tekert, gyorsan jelentős előnyt dolgozott ki és senkitől sem zavartatva haladt a győzelem felé.
Már a második kör elején fél perc volt az előnye közvetlen üldözője előtt az első vb-aranyát tíz éve elhódító Van der Poelnak, végül 45 másodperces különbséggel ünnepelhetett.
A vb megnyerésével mind a nyolc versenyén diadalmaskodott a cyclocross-idényben, a szivárványszínű trikót pedig 2015, 2019, 2020, 2021, 2023 és 2024 után hetedszer érdemelte ki.
Ezzel beérte a férfiak között rekorder belga Erik De Vlaemincket, egyúttal lehetőséget teremtett rá, hogy jövőre hazai közönség előtt döntse meg a csúcsot: 2026-ban ugyanis Hulst lesz a házigazda.
A Valter Attila által alapított Grinta Bike & Cafe többet jelent egy egyszerű kerékpáros-kávézónál. Belépve jobbra kávézó, balra bolt és szerviz fogadja a látogatót, de mára ez a hely a kerékpáros-szubkultúra valódi találkozópontjává, törzshelyévé nőtte ki magát. A stáb workshopokat és különböző rendezvényeket is szervez a bringázás szerelmeseinek.
A Grinta ezúttal különleges eseménynek adott otthont: a Visma Lease a Bike két táplálkozási szakembere, Karin Lambrechtse és Remco Henkes „from plan to plate” (tervezéstől a tálalásig) témakörben tartott interaktív előadást. A prezentáció elején Karin körbekínált egy kóstolót azokból a táplálék-kiegészítőkből és energiaszeletekből, amiket a versenyzők használnak verseny közben.
A német sportági szövetség közlése szerint mind a hat sportolót kórházba kellett szállítani. Egyikük sincs életveszélyben, de többen csonttörést szenvedtek.
A szerencsétlenül járt sportolók között van a korábbi U23-as Európa-bajnok Tobias Buck-Gramcko és az egyformán világbajnoki bronzérmes Benjamin Boos és Bruno Kessler.
Az SD Worx-Protime 23 esztendős magyar bringása jó formában zárta a vk utolsó versenyét az előző napi maasmecheleni győzelme után. A helyszín is bizakodásra adott okot, Vas ugyanis egy évvel korábban második volt Hoogerheidében.
Jól rajtolt Vas, az első csoportban tekert, amelytől a vk-összetett elsőségét már bebiztosító Lucinda Brand tudott eltávolodni, miközben Vas sorra előzte meg riválisait a saras pályán, amelyben lépcső, sok futás és magas, átlépendő akadályok is nehezítették a versenyzők dolgát.
A 23 esztendős magyar bringás az összetett ötödik helyéről várta a rajtot, és a remek startot követően tagja volt az élmezőnynek. Az esőtől feláztatott és sáros, szűk pályán nehéz volt előzni, Vasnak ez mégis sikerült, hamar az élre állt, az első két körben ott is tekert. Az ötkörös viadal harmadik körére a riválisok közül hárman utolérték, négyesük messze az üldözők előtt tekert, akik között a világ- és Európa-bajnok Fem van Empel bukott.