- Sport
- Bringa
- giro ditalia
- kerékpár
- valter attila
- fetter erik
- peák barnabás
- eolo-kometa
- groupama-fdj
- összefoglaló
Dráma: méterekkel a célvonal előtt bukott a győzelemre esélyes versenyző
További Bringa cikkek
- Vas Blanka negyedik helye is mehet a fa alá a gavere-i vk-állomás után
- Vas Blanka a táv felét követően visszaesett, negyedik helyen zárt Namurban
- Edzés közben furgonnal ütközött, kórházba kellett szállítani a belgák olimpiai bajnokát
- Ötödik helyen zárt Vas Blanka a terepkerékpáros világkupa-sorozat dublini állomásán
- Vas Blanka hatodik hellyel nyitott Belgiumban
Budapestről rajtolt el a 105. Giro d'Italia kerékpáros körverseny, a mezőny Székesfehérvár és Esztergom érintésével Visegrádon ért célba a 195 kilométer hosszú etap végén. Budapest eredetileg 2020-ban adott volna otthont a Grande Partenzának, azaz a Nagy Rajtnak, ám a koronavírus-járvány miatt erre nem kerülhetett sor. Hazánkban további két másik szakasz indul: május 7-én (szombaton) egy 9,2 kilométeres budapesti időfutam lesz, május 8-án (vasárnap) pedig Kaposvárról Balatonfüredre tekernek a versenyzők, közben érintik Nagykanizsát, a Badacsonyt és Tihanyt is.
Országimázs szempontjából óriási jelentősége van egy ilyen eseménynek, főleg, hogy hazánkból indul a verseny, ugyanis az egész Girót nagyjából 800 millió ember követi több-kevesebb ideig a televízióban. Hazánkban az M4 Sporton és az m4sport.hu-n élőben követhető a három magyarországi etap. A Eurosporton és a Eurosport Playeren az összes szakaszt élőben közvetítik.
Tavaly kettő, idén pedig már három magyar versenyzőnek drukkolhatunk a háromhetes körversenyen:
- Valter Attila (Groupama–FDJ) révén az előző évben több történelmi pillanatnak lehettek tanúi a magyar kerékpársport szerelmesei: először a legjobb fiatalnak járó fehér trikót ölthette fel, majd három napra az összetettben is az élre állt, így a Maglia Rosát is viselhette egy ideig. Korábban egyetlen magyar kerékpárosnak sem sikerült megkülönböztető trikót elérnie Grand Tour-versenyen.
- Fetter Erik (EOLO–Kometa) élete első háromhetes körversenyére készül. A 22 éves versenyző év eleji térdsérülése már a múlté, azóta százszázalékosan rendbe jött, és hónapok óta semmi sem zavarja tekerés közben.
- Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) elsődleges célja, hogy szakaszgyőzelemhez segítse Biniam Girmayt, amire minden esélye meg is lesz a tavasszal jó formát mutató Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux-nak.
Fetter Erik, Valter Attila és Peák Barnabás Galéria: Elkezdődött! Elindult a Giro mezőnye a Hősök teréről(Fotó: Papajcsik Péter / Index)
Valter Attila az MTI-nek elmondta: egyáltalán nem izgul a rajt előtt, még annyira sem stresszel, mint várta. A rendkívül izgatott Peák Barnabás az újságíróknak megerősítette: a visegrádi emelkedőn az egész csapatuk az U23-as vb-ezüstérmes eritreai Biniam Girmay sikeréért dolgozik majd, akit rengeteg szurkoló kísért el a magyar fővárosba. Peáknak az lesz a szerepe, hogy az emelkedőn a „felvezető vonatot” jó pozícióba hozza. A friss, kétéves szerződéshosszabbítással rajtoló Fetter Erik elárulta, szabad kezet kapott a befutóra, de a fő emberük a szakaszra Vincenzo Albanese, rá fog épülni az EOLO-Kometa, így nem mennek szökésbe.
A mezőny menetrend szerint 12:20-kor indult a Hősök teréről, ahol az Index helyszíni tudósítója szerint óriási volt a hangulat. Tömött sorfal állt végig az Andrássy úton, nagyjából tízezer ember figyelte a lassú rajtot. Valter Attila, Fetter Erik és Peák Barnabás vezette fel a mezőnyt. Egészen varázslatos élmény volt azt látni, hogy Budapest látványosságai mellett tekernek el a világ legjobb országúti kerékpárosai. Ha kíváncsi, milyen volt a hangulat a Hősök terén, élje át az élményt az Index fotósainak képein keresztül. A Giro d'Italia hivatalos Twitterére pedig felkerült egy pazar videó a rajtról és a hangulatról, „Köszönjük, Budapest” szöveggel:
Nagyjából 25 perc tekerés után elért a mezőny a 0. kilométerhez, ahol hivatalosan is ellőtték a rajtot, és élessé vált a verseny. Mattia Bais és Filippo Tagliani, a Drone Hopper-Androni Giocattoli versenyzői azonnal szökésbe kezdtek, a mezőnyből senki más nem próbált velük tartani. Nagyjából 20 kilométer után, Érd magasságában a két szökésben lévő olasz közel nyolcperces előnyt épített ki. A peloton akkor kezdett kicsit rákapcsolni, amikor 45 kilométer után 10 percre húzott el az élen tekerő két olasz. Még a Szent László Huszáregyesület tagjai is segítettek a mezőnynek:
Székesfehérváron az első részhajránál a szökésben lévő olaszok már csak öt perc előnnyel rendelkeztek a mezőnyhöz képest. Filippo Tagliani ért át először a részhajrá pontján, őt csapattársa, Mattia Bais követte. A pelotonban öt perccel később ért a részhajrához, a nagy helyezkedés közepette Giacomo Nizzolo, az Israel-Premier Tech versenyzője ért a mérési pontra harmadikként.
A második részhajrához közeledve, 40 kilométerrel az etap vége előtt megindult a helyezkedés a bolyban. A kísérő motorosok is az élre mentek, valószínűleg azért, mert később már nem lenne hely kikerülni a mezőnyt. Az élen szökő két olasznak másfél percre csökkent az előnye, szinte reklámszökésnek is hívhatnánk kettejük akcióját. A szponzorok biztos örülnek, mert sokat mutatta őket a kamera az etap első felében.
A második részhajránál Mattia Bais ért át először a mérési ponton, mögötte szorosan Filippo Tagliani. Harmadikként a belga Thomas de Gent, a Lotto-Soudal versenyzője ért oda. Itt nagyjából már csak fél perc volt a szökésben lévők és a peloton között. Végül 13,5 kilométerrel a vége előtt érte utol a boly a Drone Hopper-Androni Giocattoli két kerékpárosát.
Az utolsó tíz kilométeren, ahogy megérkezett a boly Visegrád alá, megindult a helyezkedés, rákapcsoltak a versenyzők. A festői Duna-kanyarban csak úgy röpködtek a kulacsok, megszabadultak a fölösleges tömegtől a kerékpárosok.
6,4 kilométerrel a vége előtt Fetter Erik egy hármas bukásba keveredett.
Tovább tudott menni szerencsére, nem lett nagy baja az EOLO-Kometa versenyzőjének. Ez volt az első bukás a 105. Giro d'Italián, egy apró borulást leszámítva. A visegrádi emelkedő alján Lawrence Naesen ellépett a bolytól, három kilométerrel a vége előtt tíz másodperces előnyt kerékpározott össze magának, de nem tartott sokáig az öröme. Egy újabb kisebb baleset jött létre az üldözők között, majd Lennard Kämna óriási hajrát robbantott, és gyorsan lehagyta a szökésben lévő belgát.
Az utolsó kilométer kezdeténél még mindig a 25 éves német ment az élen, hét másodpercet vert akkor a többiekre. Ám ekkor kezdett mindenki hajrázni, Davide Formolo egy csapásra átvette a vezetést, és az utolsó száz métereken megint óriási kavarodás lett.
Mathieu van der Poel a végén egy fullasztó hajrában Biniam Girmayjal és Caleb Ewannel meccselt hatalmasat,
amikor Caleb Ewan valamit benézett, és összeakadt Van der Poellal, majd a cél előtt néhány méterrel elesett az ausztrál.
Így a holland Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) nyerte az első szakaszt, a második helyen Peák Barnabás csapattársa, Biniam Girmay (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) ért be, a harmadik Bilbao Lopez (Bahrain Victorious) lett.
Valter Attila (Groupama–FDJ) a 29. helyen, 4 másodperc hátránnyal ért célba. Az első háromnak járó időjóváírások miatt Valter összesen 14 másodperces hátrányból várja a szombati folytatást. Fetter Erik az esése következtében lemaradt, két perc 22 másodperc hátránnyal a 112. lett az első szakaszon. Peák Barnabás a 167. helyen gurult be, 5 perc 33 másodperc lemaradással.
Eredmények:
1. szakasz: Budapest–Visegrád, 195 km:
1. Mathieu van der Poel (holland, Alpecin-Fenix) 4:35:28 óra
2. Biniam Girmay (eritreai, Intermarché-Wanty-Gobert) azonos idővel
3. Pello Bilbao (spanyol, Bahrain Victorious) (4 másodperc bónusz)
…29. Valter Attila (Groupama–FDJ) 4 mp hátrány
…112. Fetter Erik (EOLO-Kometa) 2:22 p h.
…167. Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert) 5:33 p h.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)