A hegyi pontversenyben 2017-ben győztes Warren Barguil szerdán emlékezetes, ám sikertelen szóló szökést mutatott be, pénteken viszont már nem tudott rajthoz állni Le Bourg-d'Oisansban, mert pozitív koronavírus-tesztet produkált. Barguil 30 ponttal a hetedik helyen állt a hegyi pontversenyben.
Összességében nagyon jó volt, főleg amíg nem estem el, azt leszámítva a hangulat remek volt a csapatban. Szerintem jól is ment a negyedik szakaszig
– nyilatkozott az M1 aktuális csatornának a hegyikerékpárban olimpiai, országúti mezőnyversenyben világbajnoki negyedik, terepkerékpárban Európa-bajnoki ezüstérmes bringás.
Korábbi térdsérülésének nem megfelelő ütemű gyógyulása miatt elővigyázatosságból nem vállalta a folytatást Kasper Asgreen, aki tavaly megnyerte az öt legnagyobb egynapos viadal, a Monumentumok közé tartozó flandriai körversenyt.
A mezőny harmadik koronavírus-fertőzöttjeként pedig a Cofidis – Giro d'Italián is szerepelt – francia hegyimenője, Guillaume Martin kényszerült feladni a Tourt. A június közepén a Mont Ventoux Dénivelé Challenge-en diadalmaskodó portugál Ruben Guerreiro ugyancsak betegség, de nem covid miatt szállt ki.
Vasárnap az Abano Terme és Padova közötti 90,5 kilométeres sík, egyetlen kisebb emelkedőt magában foglaló szakasz teljesítése várt a mezőnyre. A nap kétfős szökését négy kilométerrel a cél előtt érték utol, így mezőnyhajrá következett.
A hatodik etapon már a harmadik országot érintette a viadal: a dániai első három nap és két tisztán franciaországi szakasz után ezúttal Belgiumból rajtolt a szerdai kockaköves bukások nyomán 173 fősre zsugorodott mezőny. Az idei Tour leghosszabb távját, a Binche és Longwy közötti közel 220 kilométert – melynek az első 70 kilométere Belgiumban volt – egy negyedik és két harmadik kategóriás emelkedő nehezítette, utóbbiak közül egy tipikus ardenneki „fal”: a 800 méter hosszú és 12,3 százalékos átlagmeredekségű Mur de Pulventeux tűnt előzetesen a kulcspontnak hat kilométerrel a befutó előtt.
A legrosszabbul egyértelműen Daniel Oss járt, aki a „mini roubaix-es” rész hármas szektorában összeütközött egy út szélén álló nézővel, a bukás során pedig eltört a nyakcsigolyája, ennek ellenére végigment a szakaszon, és 13 perc 7 másodperc hátránnyal, 154.-ként ért célba. Csapata, a TotalEnergies közlése szerint a 35 éves olasz bringás néhány hétig egyáltalán nem mozoghat.
A Lille és Wallers-Arenberg közötti 157 kilométeres szakaszon az előzőeknél nehezebben alakult ki a szökés, végül hatan tudtak eltekerni a mezőnytől, köztük annak ellenére is ott volt az elmúlt három etapot szökésben töltő, pöttyös trikós dán Magnus Cort, hogy hegyi pontokat ezúttal nem osztottak. Az etap nehézségét a táv második felében 11 kockaköves szektor jelentette, összesen 19,4 kilométer hosszúságban.
Az utolsó dániai etapon a Vejle és Sönderborg közötti 182 kilométer megtétele várt a mezőnyre, ezúttal is tömegekkel az utak mentén. Ezúttal egyetlen szökevényt hat és fél percre engedett el a karaván: a szombaton mindhárom emelkedőt megnyerő, így pöttyös trikós Magnus Cort (EF Education–EasyPost) ezúttal is mindhárom negyedik kategóriás hegyet bezsebelte, az utolsót senkitől sem zavartatva egy látványos sprint után, hogy a hazai közönség kellően megünnepelje. Az addig kényelmes tempóban tekerő mezőny az utolsó 55 kilométerre meglódult, és két kilométer alatt utolérte Cortot.
Az egykori dán fővárosból, Roskildéből induló, 202 kilométeres etap első felében három, egyaránt negyedik kategóriás emelkedő várt a mezőnyre, ám a bringások a nyborgi befutó előtt a Nagy-Baelt tengerszoros felett átívelő, 18 kilométernyi hídsorozattól és a várható erős széltől tartottak előzetesen. Az utak mentén zsúfolt sorokban drukkoltak a nézők.
Az első szökevény boly a nyitó emelkedőn kettészakadt, mindhárom dombra Magnus Cort (EF Education–EasyPost) ért fel elsőként a dán szurkolók örömére, így ő lesz az első pöttyös trikós.
Az élen tekerők három perc feletti különbséget alakítottak ki, ám hazaérésre nem volt reális esélyük. A szurkolók viszont mindenütt nagy ünneplésben részesítették Corték duóját és a mezőnyt is, egy füves reptéren nem szokványos módon vitorlázórepülőkből és azok szállító járműveiből formáztak kerékpárt.
A tempó az utolsó nyolcvan kilométerre lódult meg hátul, a mezőny többször is gyorsított, majd visszafogta magát. A cél előtt 42 kilométerrel egy kisebb bukás történt, benne a 2019-es Tour de Hongrie-n győztes Krists Neilandsszal, ám mindenki tovább tudott menni, a szökésből utolsóként elöl maradt norvég Sven Erik Byströmöt 31,5 kilométernél érte utol a gyorsuló mezőny.
A szél miatt óvatosságból az összetett esélyesek és a sprinterek csapatai is igyekeztek jól helyezkedni, 22 kilométerrel a befutót megelőzően előbb hátul egy bukás okozott zavart, elöl pedig a nagy tempó szakította meg a sort. A hídon megérkezett a várt oldalszél, ez pedig egy újabb, nagy bukást eredményezett az érezhetően feszült mezőnyben, a nyitó szakaszt megnyerő belga Yves Lampaert is nagyot esett, azonban csapattársai segítségével a sárga trikós utolérte a nyugodtabb iramra váltó mezőnyt.
Az előzetesen kalkulált nagy támadássorozat elmaradt, így a mezőny egyben érkezett a hajrához, három kilométeren belül viszont egy tömegbukás szakította szét a sort, ám a szabályok értelmében mindenki azonos időt kapott. A szétszakadt sorok miatti csonka bolyban az utolsó métereken jó ütemben kibújó Fabio Jakobsen szerezte meg a Quick-Step Alpha Vinyl második diadalát. A Tour de Hongrie-n a hajdúszoboszlói és nyíregyházi sprintbefutón első, 25 esztendős holland sprinter mögött másodikként – akárcsak a nyitó koppenhágai időfutamon – a belga Wout van Aert ért célba, aki az időjóváírásnak köszönhetően átvette a sárga trikót. Harmadik a hosszú hajrát nyitó, 2019-es világbajnok dán Mads Pedersen lett hazai közönség előtt.
Tour de France
2. szakasz, Roskilde–Nyborg, 202 km:
1. Fabio Jakobsen (holland, Quick-Step Alpha Vinyl) 4:34:34 óra
2. Wout van Aert (belga, Jumbo–Visma) azonos idővel
3. Mads Pedersen (dán, Trek–Segafredo) a. i.
Az összetett élcsoportja:
1. Van Aert 4:49:50 óra
2. Yves Lampaert (belga, Quick-Step Alpha Vinyl) 1 másodperc hátrány
3. Tadej Pogacar (szlovén, UAE) 8 mp h.
Vasárnap az utolsó dániai etap, a Vejle és Sönderborg közötti 182 kilométer megtétele vár a 109. Tour de France mezőnyére, amely hétfőn költözik át Franciaországba. A 22 csapat 176 kerékpárosa 3328 kilométert tesz meg, amíg július 24-én célba ér Párizsban a Champs-Élysées-n.
(Borítókép: Fabio Jakobsen 2022. július 2-án. Fotó: Gonzalo Fuentes / Reuters)
Az Európai Unió tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű uniós ügynökség (Eurojust) pénteken azt közölte, hogy hat országban 14 ingatlant kutattak át – a versenyzők és az alkalmazottak lakásait –, és három embert hallgattak ki.
Egy szlovéniai ingatlanban 412 darab barna és 67 fehér kapszulát találtak, de egyelőre nem tudják, azok milyen anyagokat tartalmaznak. Belgiumban, Olaszországban és Lengyelországban is lefoglaltak különböző szereket, valamint számítógépeket, mobiltelefonokat és egyéb elektronikus eszközöket.
A rendőrség Spanyolországban is átkutatott néhány ingatlant, és lefoglalt lehetséges bizonyítékokat, és házkutatás volt a csapat dániai szállodájában is.
A nyomozást májusban indították a marseille-i ügyészség vezetésével a nemzetközi kerékpároscsapatot érintő doppingvétség gyanúja miatt. A bahreini kormány által támogatott csapatot a francia rendőrség is ellenőrizte a tavalyi Tour de France során.
Az idei francia körverseny pénteken kezdődött a koppenhágai időfutammal, és július 24-én ér véget.
A koppenhágai Nagy Rajt során 13,2 kilométeres, teljesen sík időfutam várt a mezőnyre. Az eső miatt nedves belvárosi utakon 22 kanyart kellett bevenniük a bringásoknak.
A szakaszsikerre esélyesek közül a svájci Stefan Bissegger kétszer is elesett – később többek között az addig jó időt tekerő francia Christophe Laporte is bukott –, ennek nyomán az esélyesek némileg óvatosabban tekerték le a távot. A leggyorsabbnak Lampaert bizonyult 51,778 km/órás átlaggal a már száradó úton, így pályafutása első etapgyőzelmét aratta a Touron.
Ezzel a távot már korábban teljesítő esélyesek sorát előzte meg hatalmas szenzációt okozva. Mögötte végzett a pontverseny zöld trikójáért harcba szálló belga Wout van Aert, az elmúlt két Tour de France-on diadalmaskodó szlovén Tadej Pogacar, a szám világbajnoka, az olasz Filippo Ganna és a holland Mathieu van der Poel.
A végső diadalért harcba szállók közül a tavaly második dán Jonas Vingegaard 8, az időfutamban olimpiai bajnok szlovén Primoz Roglic 9, a 2018-as győztes brit Geraint Thomas 18, az orosz Alekszandr Vlaszov 24, míg a kolumbiai Daniel Martínez 37 másodperccel maradt el Pogacartól.
Tour de France
1. szakasz, Koppenhága, 13,2 km, egyéni időfutam:
1. Yves Lampaert (belga, Quick-Step Alpha Vinyl) 15:17 perc
2. Wout van Aert (belga, Jumbo-Visma) 5 másodperc hátrány
3. Tadej Pogacar (szlovén, UAE) 7 mp h.
4. Filippo Ganna (olasz, Ineos Grenadiers) 10 mp h.
5. Mathieu van der Poel (holland, Alpecin-Deceuninck) 13 mp h.
A 109. Tour de France mezőnye 3328 kilométert tesz meg, amíg július 24-én célba ér Párizsban a Champs-Élysées-n.
(Borítókép: Yves Lampaert 2022. július 1-jén. Fotó: Gonzalo Fuentes / Reuters)
A leghosszabb és legrangosabb női viadal csütörtökön Cagliariban egy 4,75 kilométeres egyéni időfutammal kezdődött, a legutóbbi két magyar időfutambajnokságot megnyerő 20 esztendős Vas 6:10 perces időt tekert, ami 46,19 km/órás átlagot jelentett.
A koppenhágai rendőrség a versenyzők, valamint a stábtagok hotelszobáit, illetve a csapat járműveit is átvizsgálta Bröndbyben. A kerékpárosok és a csapattagok otthonában hétfőn tartottak razziát, mielőtt minden érintett elutazott volna a Tour dániai rajtjára.
A franciák vb-címvédője nem szerepel csapata, a Quick-Step által leadott nevezési listán, azaz nem lesz ott a francia körverseny koppenhágai rajtjánál.
A Pannonhalma környéki 89,3 kilométeres távnak derült, 26 fokos időben vágott neki a 23 fős – U23-as és felnőtt – női mezőny. A 16,5 kilométeres Pannonhalma–Győrság–Halomalja–Pázmándfalu–Nyalka–Pannonhalma kört ötször teljesítették a bringások, hogy aztán egy pannonhalmi kis kör után – amelyben már feltekertek az apátsághoz – egy újabb mászás után a bencés monostor előtt érjenek célba.
Pozitív koronavírustesztek miatt a Bahrain Victorious csapat pénteken visszalépett a svájci kerékpáros körversenytől.
Az orvosi stáb gyors antigénteszteket hajtott végre minden versenyzőn és a személyzeten ma reggel, miután az egyik elszigetelt versenyzőnél Covid-tünetet észlelt
– közölte közleményében az istálló.
Azóta az a két versenyző, akik gyomor-bélrendszeri problémák miatt már korábban feladták a viadalt, szintén pozitív koronavírustesztet adtak ma reggel. Ezt követően a vezetőségünk, az orvosi stábunk, valamint a versenyszervezők tanácsát követve a csapat visszalép a versenytől.
Csütörtökön a teljes Jumbo-Visma, valamint a két hét múlva rajtoló Tour de France-ra összetett esélyesként készülő brit Adam Yates is visszalépett koronavírus miatt.
A két éve második Hindley 1:25 perces előnyéből 1:18 percet megtartott a 2019-es győztes ecuadori Richard Carapaz előtt.
Mindhárom magyar résztvevő, Valter Attila, Fetter Erik és Peák Barnabás is végigment a háromhetes viadalon.
A Giro d’Italia 19. szakasza Marano Lagunare és Castelmonte szentélye között zajlott, 178 kilométerrel és 3230 méter szintkülönbséggel birkóztak meg a versenyzők. Az első fél órában egy tizenkét fős szökés indult meg a pelotontól, köztük Valter Attila, a Groupama-FDJ magyar versenyzője is. Az elmenésben egy igazán jó hegyi menő volt Attila mellett, Koen Bouwman, aki a hegyi pontversenyt (kék trikó) vezeti. Nem ez volt az első elmenés az idei Girón Valter számára, de eddig nem tudott hazaérni a szökéssel.
A Borgo Valsugana és Treviso közötti etapot egycsillagos nehézségűnek minősítették a szervezők, a két negyedik kategóriás emelkedő és az 1150 méter szintkülönbség, valamint a 152 kilométeres táv a záró hét egyetlen sprintbefutós lehetőségét kínálta a mezőnynek.
Pozitív lett a koronavírustesztje, ezért nem folytathatja a Giro d’Italia országúti kerékpáros körversenyt az összetettben negyedik helyen álló Joao Almeida.
Az UAE portugál kerekesének csütörtök reggeli tesztje hozott pozitív eredményt, amelyet csapata is megerősített, így négy nappal a vége előtt számára befejeződött az év első háromhetes viadala.
Almeida 17 etap után 1:54 perccel volt lemaradva az éllovas ecuadori Richard Carapaztól.
A mezőny csütörtökön az idei kiírás utolsó sprintereknek kedvező sík etapját teljesíti: Borgo Valsuganából indul, és 156 kilométert tesz meg a trevisói befutóig.
A hétfői szünnap után kedden az idei olasz körverseny egyik legnehezebb etapja, a Saló és Aprica közötti 202 kilométeres táv várt a mezőnyre 5250 méter szintkülönbséggel és három első kategóriás – valamint egy kategorizálatlan – heggyel, másodikként a legendás Mortirolóval.
A nehézség ellenére nagy iramban zúdult neki a mezőny a szakasznak, több mint húszfős szökevénycsoport lépett el rendkívül erős versenyzőkkel, az élbolyban rövid ideig ott volt Valter Attila (Groupama-FDJ) is.
A sportág ikonikus hegye, a Mortirolo erőteljesen megrostálta a bolyokat, az esélyesek csoportjában az Ineos Grenadierstől az Astana Qazaqstan vette át a vezetést, és a rivális csapatok segítői közül ki is szórtak néhányat, Valter is ekkor szakadt le a csoportról. A csúcson pedig a csapat kapitánya, Vincenzo Nibali állt a boly élére, hibára késztetve riválisait a technikás lejtmenetben. A legrosszabbul az összetettben egy perc hátránnyal ötödik Domenico Pozzovivo, Peák Barnabás csapattársa (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) járt, aki bukott az ereszkedés során, s később az utolsó emelkedőn már nem is tudott a legjobbakkal együtt haladni.
Vasárnap a Rivarolo Canavese és Cogne közötti 178 kilométeres távval a balatonfüredi sprintet megnyerő Mark Cavendish–- egy nappal 37. születésnapja után – 300. szakaszát teljesítette háromhetes viadalon. Azonban ez az etap nem róla vagy a többi sprinterről szólt, ugyanis 3980 méter szintkülönbség és két első kategóriás emelkedő, majd a négycsillagos nehézségű etap végén a második kategóriás hegyi befutó várt a mezőnyre.
Szombaton Santenából Torinóba tekert a mezőny, a 147 kilométeres, négycsillagos nehézségű távot öt kategorizált emelkedő és 3000 méter szintkülönbség, valamint harminc fok körüli meleg tette nehézzé. A részben körpályás útvonal érintette az ötszörös Giro-győztes olasz Fausto Coppi emlékművét.
Az első órában síkon magas átlagot tekert a mezőny, szökés még az első, harmadik kategóriás emelkedőn sem alakult ki, noha sokan próbálkoztak, köztük Valter Attila, valamint az összetettben már nem esélyes Yates is. A végső sikerért zajló harcból már ugyancsak kiszállt a 2017-es bajnok, a holland Tom Dumoulin az etap korai részén feladta a viadalt.
A mezőnyre pénteken a Sanremo és Cuneo közötti 150 kilométeres, kétcsillagos nehézségű táv várt, harmadánál egy harmadik kategóriás emelkedővel és 1450 méter szintkülönbséggel.
Az összetett negyedik helyén álló, eddig kiválóan teljesítő 31 esztendős francia bringás pénteken a Sanremo és Cuneo közötti 150 kilométeres etapon harminc kilométer után hasát fogva szállt be váratlanul a DSM csapatkocsijába.
Csütörtökön a Parma és Genova közötti 204 kilométeres, a szervezők által háromcsillagos nehézségűnek ítélt etap várt a mezőnyre 2600 méternyi szintkülönbséggel és három, egyaránt harmadik kategóriás emelkedővel. Az első közülük az a Passo del Bocco volt, amelynek lejtmenetében 2011-ben a belga Wouter Weylandt egy falnak csapódott és életét vesztette. A csütörtöki rajtnál az úton nagy méretben volt látható visszavonultatott 108-as rajtszáma, a szurkolók molinókkal emlékeztek rá, a baleset helyszínén emelt emlékműnél pedig Mauro Vegni versenyigazgató helyezett el virágokat.