Csütörtökön a Saint-Paul-Trois-Chateaux és Nimes közötti, mindössze egy harmadik kategóriás emelkedőt tartalmazó 159,4 kilométeres táv várt a kerékpárosokra, így jó esély mutatkozott a mezőnyhajrára, amelyben a versenyből térdsérülés miatt kiszálló Peter Sagan már nem volt érdekelt.
Rögtön a rajt után szétszedte a sort a hatalmas tempó és az oldalszél, 13 fős, erős szökevénycsoport alakult ki, a nehéz szerdai etap után pedig a lassan megnyugvó mezőny lemondott az üldözésről.
Így az etapgyőztes a negyedóra feletti előnyt kidolgozó élcsoportból került ki, amely a záró 50 kilométeren belül bomlott fel, 12 kilométerre a céltól pedig az élen tekerő hármast Sagan csapattársa, Nils Politt támadása robbantotta szét.
A 27 éves német bringás akciójára riválisai nem tudtak reagálni, és félperces előnnyel győzött, 47,3 kilométeres átlagsebességgel teljesítve a távot. Politt első szakaszgyőzelmét aratta Grand Tour-viadalon, pályafutása során pedig második profi sikere volt ez, 1047 nappal ezelőtt a német körversenyen nyert etapot.
Szerdán a Sorgues és Malaucene közötti 198,9 kilométeres táv és a Mont Ventoux kétszeri megmászása várt a mezőnyre, amelyben változatlanul ott tekert a férfi mezőnyverseny összes aktív világbajnoka: a zöld trikós brit Mark Cavendish (2011 vb-aranyérmese), a belga Philippe Gilbert (2012), a portugál Rui Costa (2013), a lengyel Michal Kwiatkowski (2014), a szlovák Peter Sagan (2015, 2016, 2017), a spanyol Alejandro Valverde (2018), a dán Mads Pedersen (2019) és a címvédő francia Julian Alaphilippe. Utóbbi végül bekerült a nap nehezen kialakult szökésébe, amely több kisebb csoportból rövid időre egy 16 fős élcsoporttá állt össze.
”
Az előzetesen a favoritok közé sorolt 31 éves klasszis kiemelte: csapatával, a Jumbo-Vismával közösen hozták meg a döntést, miután arra a következtetésre jutottak, hogy nincs értelme tovább folytatni a versenyt. Hozzátette: megpróbál mielőbb felépülni, és a következő célokra koncentrálni.
Roglic hétfőn, a Tour harmadik szakaszán bukott és szenvedett sérüléseket. Szombaton, a nyolcadik etapon több mint 35 perces hátránnyal ért célba a szakaszgyőztes belga Dylan Teuns (Bahrain-Victorious) mögött, amivel le kellett mondani az összetettbeli győzelemről.
A Vuelta kétszeres győztese indul a tokiói olimpián.
A Vierzon és Le Creusot közötti 249,1 kilométeres táv a leghosszabb volt, amelynek 2000 óta nekivágott a francia körverseny mezőnye, akkor 254,5 kilométert tekertek a kerékpárosok Belfort és Troyes között. Többen is próbálkoztak szökéssel, mire 40 kilométer után az oldalszélnek is köszönhetően kettészakadt a mezőny. A 29 fős élbolyban tekert a sárga trikós holland Mathieu van der Poel, a harmadik helyen álló belga Wout van Aert, a négyszeres Grand Tour-győztes, az összetettben közel három perc hátránnyal álló olasz Vincenzo Nibali, valamint a 300. Grand Tour-szakaszát teljesítő, zöld trikós brit Mark Cavendish is, utóbbi azonban a gyorsasági részhajrá megnyerése után „visszacsorgott" a főmezőnyhöz.
Christian Prudhomme versenyigazgató csütörtökön elmondta: visszavonják panaszukat, mert a történet aránytalanul „fel lett fújva”, egyúttal szeretne mindenkit emlékeztetni a biztonsági szabályok betartására.
Ha eljössz a Tourra, fogd a gyermeked kezét, a kutyádat, és ne lépj figyelmetlenül az útra. És mindezeken túl, tiszteld a versenyzőket
– fogalmazott.
Kevesebb mint 46 kilométerrel a cél előtt a Jumbo-Visma egyik versenyzője, a négyszeres időfutam-világbajnok Tony Martin felakadt egy nőnek az útra betartott tábláján és elesett. A
bukásban több tucat versenyző érintett volt, és mivel az eset a mezőny legelejében történt, az egész karaván megtorpant. A földre kerültek között volt az esélyesek közül a szlovén Primoz Roglic, ám ő folytatni tudta a versenyt.
Kevésbé volt szerencsés a német Jasha Sütterlin, akit kézsérüléssel kórházba szállítottak és feladni kényszerült a viadalt, míg a spanyol Marc Soler teljesítette ugyan a szakaszt, ám másnap már nem állt rajthoz, miután a vizsgálatok mindkét karjában törést mutattak ki.
A 30 éves francia nő még a rendőrök kiérkezése előtt elhagyta a helyszínt. Pontos személyleírást tettek róla közzé, és gondatlanságból elkövetett közveszélyokozás miatt indult ellene eljárás.
Szerdán a nőt megtalálták és őrizetbe vették Landerneau-ban, és sajtóhírek szerint 1500 eurós (közel 527 ezer forintos) pénzbírsággal szankcionálják, amennyiben az érintettek sérülései nem vezetnek három hónapon túlra nyúló keresőképtelenséghez.
Az érintett versenyzők közül Soler már jelezte: fontolgatják, hogy beperelik a nézőt.
(Borítókép: Anne-C - Pool/Getty Images)
Kevesebb mint 46 kilométerrel a cél előtt a Jumbo-Visma egyik versenyzője, a négyszeres időfutam-világbajnok Tony Martin fennakadt egy nőnek az útra betartott tábláján, és elesett.
A bukásban több tucat versenyző érintett volt, és mivel az eset a mezőny legelejében történt, az egész karaván megtorpant. A földre kerültek között volt az esélyesek közül a szlovén Primoz Roglic, ám ő folytatni tudta a versenyt.
Kevésbé volt szerencsés a német Jasha Sütterlin, akit kézsérüléssel kórházba szállítottak, így feladni kényszerült a viadalt, míg a spanyol Marc Soler teljesítette ugyan a szakaszt, ám másnap már nem állt rajthoz, miután a vizsgálatok mindkét karjában törést mutattak ki.
A nő még a rendőrök kiérkezése előtt elhagyta a helyszínt. Pontos személyleírást tettek róla közzé, és gondatlanságból elkövetett közveszélyokozás miatt indult ellene eljárás.
Szerdán a cyclingnews szakportál az RTL-re hivatkozva közölte: a nőt azonosították, megtalálták és őrizetbe vették Landerneau-ban, és 1500 eurós (közel 527 ezer forintos) pénzbírsággal szankcionálják, amennyiben az érintettek sérülései nem vezetnek három hónapon túlra nyúló keresőképtelenséghez.
Az érintett versenyzők közül Soler már jelezte: fontolgatják, hogy beperelik a nézőt. Pierre-Yves Thouault, a Tour igazgatóhelyettese ugyancsak jogi eljárást helyezett kilátásba.
Azért tesszük ezt, hogy a hasonló dolgokat elkövető csekély kisebbség ne rontsa el a show-t mindenki számára
– szögezte le az igazgatóhelyettes.
(Borítókép: Anne-Christine Poujoulat – Pool / Getty Images)
Nem tetszett a mezőnynek a hétfői befutó.
Az első etapon a Brest és Landerneau közötti 197,8 kilométeres táv és hat kisebb kategorizált emelkedő várt a mezőnyre. Az Alpecin-Fenix csapata különleges lila-sárga mezben vágott neki a távnak, tisztelegve legnagyobb sztárja, a holland Mathieu van der Poel nagyapja, a francia körverseny összetettjében nyolcszor dobogós francia Raymond Poulidor előtt.
Kevesebb, mint 46 kilométerrel a cél előtt a Jumbo-Visma egyik versenyzője, a négyszeres időfutam-világbajnok Tony Martin felakadt egy szurkoló betartott tábláján és elesett. A bukásban több tucat versenyző érintett volt, és mivel az eset a mezőny legelejében történt, megtorpant a sor.
A földre kerültek számához viszonyítva – köztük volt az esélyesek közül a szlovén Primoz Roglic – szerencsésnek mondható, hogy csupán egy kerékpáros kényszerült feladni a viadalt a bukás miatt.
A nap legtovább, szólóban kitartó szökevényét, a holland Ide Schellinget 28 kilométerrel a cél előtt befogták be, majd 7,5 kilométernél, a lejtmenetben ismét tömegbukás történt, többen a vízelvezető árokba zuhantak. A súlyos sérülés után a Tourra visszatérő négyszeres győztes brit Chris Froome sokáig ült a földön, ám végül befejezte a szakaszt.
A harmadik kategóriás emelkedőn lévő befutóig 2300 méter volt vissza, mikor Julien Alaphilippe korai támadása bontotta meg a sort, a francia világbajnok végül nyolc másodperccel előzte meg az összetett esélyesek csoportját.
A nők egynapos versenyét, az ugyancsak Brest és Landerneau közötti 107,4 kilométeres La Course by Le Tour de France-t Vas Kata Blanka csapattársa, Demi Vollering (SD Worx) nyerte.
Vasárnap a Perros-Guirec és Mur-de-Bretagne közötti 183,5 kilométeres etappal folytatódik a 108. Tour de France. A mezőny összesen 3414 kilométert tesz meg, amíg Párizsban, a Champs-Élysées-n célba ér július 18-án.
TOUR DE FRANCE
1. szakasz, Brest-Landerneau 197,8 km:
1. Julian Alaphilippe (francia, Deceuninck - Quick-Step) 4:39:05 óra
2. Michael Matthews (ausztrál, BikeExchange) 8 másodperc hátrány
3. Primoz Roglic (szlovén, Jumbo-Visma) azonos idővel
(Borítókép: Anne-C - Pool/Getty Images)
A brit istálló vezetője, Dave Brailsford a pénteki csapathirdetés alkalmával kijelentette: támadólag fognak fellépni az idei Touron, amelyen egyértelmű céljuk a sárga trikó megszerzése.
Nem fogunk a kerekeinken ülni, olyan versenyzőink vannak, akik minden lehetőséget meg fognak ragadni. Erre a szezonra változtattunk a filozófiánkon, többet támadunk, agresszívabbak lettünk
– fogalmazott a csapatfőnök.
Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az olasz körversenyen szerepelt Valter Attila és Dina Márton részvételével szervezett csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta:
Kormányelőterjesztést dolgoztak ki a jövő évi Grande Partenza és az első három szakasz magyarországi megrendezéséről. Az olasz szervezőkkel folynak a tárgyalások, és már csak apróságok vannak hátra
– tette hozzá Révész.
Hangsúlyozta, a tavalyra tervezett útvonalra támaszkodva, és az akkorra előkészített források biztosításával készülnek a rendezésre.
A 2022-es Nagy Rajt sokkal perspektivikusabb lesz, mint a 2020-as lett volna. Jövőre szerencsés esetben akár négy magyar fiatal is elindulhat az olasz körversenyen. Tavaly dolgoztunk a háromszoros világbajnok szlovák Peter Sagan Magyarországra hozatalán, de itthon már van egy nála is nagyobb sztár. Valter Attila és Dina Márton Giro-szereplése után a jövő évi Nagy Rajt hatalmas népünnepély lehet Magyarországon
– fogalmazott.
Dina kiemelte, számára nagy álom volt, hogy egyszer részt vehessen a Girón, és mindent meg fog tenni, hogy ha Magyarországon rendezik, ismét ott lehessen a Nagy Rajtnál.
Valter Attila – aki három napig élen állt összetettben az idei Girón – elárulta, mindhárom Grand Touron szeretne részt venni, és eddigi elképzelései alapján jövőre a Tour de France-szereplésért harcolt volna, „ám ha innen indul, bevállalok egy harmadik olasz körversenyt is”.
Sajnálom, ha emiatt nem tudok a Tour de Hongrie-n indulni, ám már nagyon várom, hogy megmutathassam a csapattársaimnak Budapestet. Pályafutásom eddigi legjobb pillanata volt, amikor a rózsaszín trikóért a pódiumra lépve megláttam az épp akkor célba érő Marcit, aki döbbenten nézett rám. Ez extra löketet adott, különleges érzés volt
– fogalmazott.
Valter felidézte, az első Grand Tour-szerepléséhez képest sokkal magabiztosabb, tapasztaltabb volt, ám számos területen, így például az energiagazdálkodásban még lehet fejlődnie. Mint mondta, idén a mentális része volt nehezebb számára.
Örülök, hogy nemcsak ott voltam és letudtam, hanem élveztem és mosolyogtam abban a három napban. Lehet, jót tett, hogy ez nem négy-öt volt, jövőre kész leszek akár több napra is
– fejtette ki.
Inkább focizzanak, ez egy nagyon nehéz sportág
– üzente viccesen a jövő generációjának. Komolyra fordítva leszögezte: bízik benne, hogy a sikereik példát jelentenek az utánpótlás számára, hogy ne külföldi, hanem magyar példaképeket követhessenek.
lőretekintve elmondta, a jövőben várhatóan kevéssé fogják szökésbe engedni nagy versenyeken.
Az összetettben 100. helyen zárt Dina Márton (EOLO-Kometa) úgy fogalmazott: egy ötnapos, egyhetes viadalnál jóval megterhelőbb volt számára a Giro d'Italia, és jobb szereplést várt magától.
Gyermekkori barátomat a rózsaszín trikóban látni, amikor átvette, akkora öröm volt számomra, mintha én nyertem volna azt szakaszt. A célba érkezéstől a másnapi rajtig szinte végig mosolyogtam
– tette hozzá.
Az MTI kérdésére mindketten a magyar bajnokságot jelölték meg következő állomásként. Valter hozzáfűzte: az olimpia előtt magaslati felkészülés vár rá, az idény hátralevő részében, a közelmúltbeli teljesítmények nyomán, nagyobb befolyása lehet a következő indulásokra, szabadabban dönthet arról, hol szerepel.
Révész Máriusz felidézte, legszebb álmaikban sem gondolták, a legambiciózusabb célok között sem említették azt, hogy a 2015-ben újraindított Tour de Hongrie segítségével ilyen fejlődés következik be a magyar kerékpársportban. Felidézte: Valter tavaly a bemutatkozásakor 27. lett a Giro d'Italián, idén pedig a 14. helyen zárt, ami minden idők legjobb magyar összetett eredménye háromhetes körversenyen.
Megemlítette, reményei szerint jövőre további 13 pozíciót fog javítani a 22 esztendős bringás, akinek a teljesítménye nyomán kerékpárlázban égett Magyarország.
Schneller Domonkos, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár kiemelte: az alatt a három nap alatt, amíg Valter a kerékpársport egyik legértékesebb mezét, a Maglia Rosát viselte, őt magát az országúton tekerve egyszer sem dudálták le az autóvezetők.
Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) elnöke hangsúlyozta: 15-18 éves kemény, alázatos munka áll Dina és Valter teljesítménye mögött.
A kerékpársportnak immár vannak olyan példaképei, akik mércét jelentenek
– szögezte le az MKSZ első embere, hozzáfűzve: azon fognak dolgozni, hogy hozzásegítsék az érvényesüléshez.
(MTI)
Az Index Dina Mártonnal készített podcastjét hamarosan meghallgathatja az oldalunkon.
(Borítókép: Valter Attila a rózsaszín trikót is viselhette az idei Girón – Luca Bettini / AFP)
A Tour de France-ot két éve megnyerő kolumbiai Bernal egy másodperc híján kétperces előnnyel várta a finálét Damiano Caruso előtt, ebből mintegy másfelet megőrzött olasz riválisával szemben. Így a 24 esztendős Bernal második Grand Tour-sikerét ünnepelhette, és Tao Geoghegan Hart tavalyi diadala után egymást követő második évben az Ineos Grenadiers versenyzője viheti haza a „végtelen trófeát", a Trofeo Senza Finét. A pályafutása jelentős részét segítőként töltő 33 éves Caruso megőrizte a második, míg a 2018-as Vuelta a Espanán győztes brit Simon Yates a harmadik helyet.
Az összetettben 15. pozícióban várta a záró etapot Valter Attila (Groupama-FDJ), 42 másodperc volt a lemaradása Lorenzo Fortunato mögött. A második Giro d'Italiáját teljesítő Valter 2:43 perccel tekert jobb időt a Zoncolanon győztes olasz bringásnál – a kísérőkocsiban ülő édesapja és edzője, Valter Tibor buzdítása közepette –, így a tavalyi 27. helye után ezúttal 14. lett.
A rózsaszín trikót három napig viselő Valter pozíciója minden idők legjobb magyar összetett eredménye háromhetes körversenyen.
A Grand Tour-újonc Dina Márton (EOLO-Kometa) 100. helyen végzett összetettben, az időfutamon 139. lett.
Szombaton a Verbaniából induló 164 kilométeres etapon 4200 méternyi szintkülönbség, három első kategóriás emelkedő és hegyi befutó várt a mezőnyre, amely előbb a San Bernardino-hágóra (2065 méter), majd a svájci és olasz területeket összekötő Splügen-hágóra (2115 m) tekert fel, a befutó pedig az Alpe Mottán (1727 m) volt.
A nap szökésének ezúttal nem volt esélye a szakaszgyőzelemre, már a második emelkedőn utolérte az élbolyt az esélyeseket magában foglaló főmezőnytől az első lejtőn eltekerő ötfős csoport, benne az összetettben második Damiano Carusóval és a hatodik Romain Bardet-val. Dina Márton már korábban lemaradt, míg Valter Attila a második emelkedő derekán váltott saját tempóra.
Csütörtökön a Rovereto és Stradella közötti 231 kilométer, az idei viadal leghosszabb etapja várt a mezőnyre. A hajrában egy negyedik kategóriás emelkedőt tartalmazó etapon nagy csoport, 23 fő tekert el 20 percre. A mezőny nyugodt tempót diktált hátul, így az élcsoportból került ki a szakasz győztese. Korai támadások után a flandriai körverseny 2019-es győztese, Bettiol indított jókor, és szökevénytársait megelőzve pályafutása első Grand Tour-szakaszgyőzelmét aratta.
Csapata, a Deceuninck-Quickstep szerdán este közölte, hogy a 21 éves kerekes nem lesz ott a csütörtöki (mai), 18. szakasz rajtjánál.
Az összetettben 19. Evenepoel az előző napi etapon bukott, s bár még beért a célba, olyan sérüléseket szenvedett, hogy az orvosok tanácsára feladta a további küzdelmeket.
A Saciléből induló táv az eredeti tervek szerinti Cortina d’Ampezzo 5700 méternyi szintkülönbséggel és 212 kilométeres hosszal méltán lett volna az idei olasz körverseny királyetapja. A Dolomitokban gyorsan változó időjárás és a várható hó, eső miatt a rajt előtt két első kategóriás emelkedőt, a Fedaiát és a Pordoit kivették az így 153 kilométernyire rövidült útvonalból.
A Cortina d’Ampezzóig tartó szakasz elején egy első kategóriás emelkedő maradt benn, majd a távot a Giau-hágó – amely 2233 méteres magasságával a Cima Coppi, azaz az idei Giro legmagasabb hágója –, illetve az ezt követő 17 kilométeres lejtmenet zárta.
A Grado és Gorizia közötti, három negyedik kategóriás emelkedőt és 1800 méter szintkülönbséget magában foglaló 147 kilométeres etapon Campenaerts pályafutása első szakaszgyőzelmét ünnepelhette Grand Tour-viadalon. A kolumbiai Egan Bernal változatlan előnnyel őrzi a rózsaszín trikót, Valter két helyet javított összetettben.
A Cittadellából induló 205 kilométeres etap első 191 kilométerén egy negyedik és egy második kategóriás emelkedő várt a mezőnyre, hogy aztán megkezdjék a sportág egyik leginkább embert próbáló kihívását, a legendás Zoncolant. A több mint 14 kilométernyi mászás során 531-ről 1730 méter tengerszint feletti magasságba kellett feltekerniük a bringásoknak, a 8,5 százalékos átlagmeredekség mellé az utolsó kilométeren olykor 27 százalékos részeket leküzdve.
Dina Márton (EOLO-Kometa) már a lassúrajtnál a rózsaszín trikós Bernal mellett tekert az első sorban, és bár négyszer is megpróbált bekerülni a nehezen kialakuló szökésbe, a végül 8 percnyire elengedett 11 fős elmenésről lemaradt. A Zoncolanon széthulló szökevénycsoportban 2,2 kilométerrel a cél előtt Dina csapattársa, a 25 éves olasz Lorenzo Fortunato otthagyta utolsó riválisát, a 2015-ös Tour de Hongrie budapesti befutóján győztes szlovén Jan Tratnikot. Fortunato pályafutása első profi és csapata első Grand Tour-szakaszsikerét aratta.
Az esélyesek csoportjában már a Zoncolan előtti hosszú lejtmenetben kialakultak szakadások, a hegy előtti síkon azonban összeállt a mezőny. Az élmenők egyre fogyatkozó bolyának az emelkedő elején az Asztana-Premier Tech diktálta a tempót, majd az Ineos Grenadiers folytatta a "rombolást".
A Zoncolan tetején a meredek emelkedés mellett a rossz idő, a 4-5 fokos hőmérséklet és a köd, illetve az út mentén hókupacok és ezer néző fogadta a versenyzőket. A hajrában Simon Yates támadására egyedül a rózsaszín trikós Bernal tudott reagálni, majd fél kilométeren belül leszakította a brit vetélytársat, ezzel növelte előnyét riválisaival szemben: Yates lemaradása másfél perc, Damiano Caruso és Alekszandr Vlaszov van még két percen belül a Tour de France 2019-es győzteséhez képest.
Valter 6,5 km-nél szakadt le az esélyesek csoportjáról, és végül 5:41 perc hátránnyal a 32. helyen tekert át a célvonalon. Összetettben megtartotta 12. helyét.
Dina Márton közel 33 perc hátránnyal a 90. helyen ért célba.
GIRO D'ITALIA
14. szakasz, Cittadella-Zoncolan, 205 km, hegyi befutó:
Az összetett élcsoportja:
Vasárnap a Grado és Gorizia közötti 147 kilométer megtétele vár a mezőnyre, amely összesen 3479,9 kilométert teker, amíg jövő vasárnap célba ér Milánóban.
(MTI)
Borítókép: Tommaso Pelagalli / AFP
A Siena és Bagno di Romagna közötti 212 kilométeren két második és két harmadik kategóriás emelkedő és mintegy 3700 méter szintkülönbség leküzdése várt a mezőnyre csütörtökön.
Az etap korai szakaszában nagyot bukott Alessandro De Marchi, aki korábban viselte a rózsaszín trikót, Valter Attila váltotta őt az összetett élén. Az Israel Start-Up Nation 35 esztendős olasz bringását hordágyon tették be a mentőautóba, kulcscsont- és bordatöréssel, valamint csigolyasérüléssel szállították kórházba. Bukás miatt feladta a viadalt a Movistar esélyesek közé sorolt kapitánya, az összetettben 11. helyen álló spanyol Marc Soler is.
Lassan és küzdelmesen, a táv negyede után alakult ki a nap szökése, a 16 fős élbolyt messzire, 12 percre engedte az Ineos Grenadiers vezette mezőny. Az utolsó 2,5 kilométerre a szökésből ketten maradtak elöl, Vendrame pedig gyorsabbnak bizonyult az első helyért vívott sprintben az ausztrál Chris Hamiltonnál.
A főmezőnyt az utolsó lejtmenetben betámadta a négyszeres Grand Tour-győztes olasz Vincenzo Nibali, és hét másodperccel az esélyesek csoportja előtt ért be. Az élcsoportban nem történt változás, minden összetett menő együtt ért be, így Bernal tovább őrzi a rózsaszín trikót. Valter Attila – akit Dina Mártonnal együtt 200 méterrel a cél előtt magyar zászló várt – ezzel a csoporttal érkezett meg, és Soler kiszállása miatt egy helyet lépett előre összetettben.
Dina (EOLO-Kometa) 26 perces hátránnyal hátránnyal a 140. helyen ért célba.
Eredmények (a Giro honlapja alapján):
12. szakasz, Siena-Bagno di Romagna, 212 km:
Az összetett élcsoportja:
Pénteken a Ravenna és Verona közötti 198 kilométer megtétele vár a mezőnyre, amely 3479,9 kilométert teker, amíg jövő vasárnap célba ér Milánóban.
(MTI)
(Borítókép: Vendrame lehajrázta Hamiltont – Luca Bettini / AFP)
Két évvel korábban a helyi versenyző, Rózsa Balázs tiszteletére Balassagyarmat határában az egyik közlekedési táblára erősítve "Balázskagyarmat" felirat állt. A magyar válogatottat erősítő Rózsa az MTI-nek elmondta, ezúttal is fantasztikus érzés volt számára a rajthoz kilátogató nagy tömeg.
Szerettem volna az idén is rajthoz állni, örülök, hogy ez sikerült
– hangsúlyozta a friss jogász doktor Rózsa, akit ezúttal a főtéren óriási molinóval buzdított a város.
Szeretnék a nap szökésébe bekerülni, ez az elsődleges célom
árulta el, hozzáfűzve, a nemzeti csapat a hegyikerékpáros Palumby Zsombort igyekszik minél jobb eredményhez segíteni.
Ott volt a rajtnál a pénteken bukásba kerülő Fetter Erik (EOLO-Kometa) is. Az előzetesen a szombati királyetap egyik nagy magyar favoritjának tartott Fetter az MTI-nek elmondta: nem érzi a legjobban magát, alig aludt.
Remélem, ennek nem lesz nyoma, és mindent bele tudok adni. Ez lehet, hogy bármire elég lesz, de lehet, hogy semmire sem.
Péntekhez képest hét kerékpárossal kevesebb állt rajthoz, bukása után nem indult el a tavalyi magyar bajnok Szarka Gergely, illetve egy külső stábtag koronavírusos fertőzése miatt az Uno-X visszaléptette versenyzőit, akiknek negatív eredménnyel zárult a vizsgálatuk.
A 121 versenyben maradt kerékpáros az elmúlt napoknál lényegesen jobb, derült időben, 27 fokban vágott neki az etapnak. Két mátrafüredi gyorsasági részhajrá, illetve előbb Mátraházán egy második kategóriás hegyi részhajrá, illetve 985 méter magasan a Kékestetőn az első kategóriás hegyi befutó várt a mezőnyre az idei magyar körverseny leghosszabb és messze legnehezebb szakaszán.
Bő 30 kilométer után négyfős szökés alakult és dolgozott ki három perc feletti előnyt az olykor csepergő esőben, olykor napsütéses időben. A várakozásoknak megfelelően az élbolynak nem volt esélye a „hazaérésre”, utolsó tagját 12 kilométerrel a befutó előtt érte utol az egyre fogyatkozó élmezőny. Peák Barnabás kilométereken át diktálta az élcsoport tempóját, csapattársáért, a tavaly harmadik ausztrál Damien Howsonért dolgozva.
A Mátraháza utáni utolsó 3,5 kilométert megkezdve a mezőny három csoportra szakadt, a tucatnyi versenyzőt magában foglaló élcsoportból – benne Fetterrel – 1900 méterrel a cél előtt megindult Jhojan García (Caja Rural-Seguros RGA). A többiek kivártak, majd a tavalyi győztes Valter Attila megindulásának emlékére Valter kanyar nevet viselő szakasznál Howson iramodott meg, utolérte kolumbiai riválisát, és magabiztosan megnyerte a szakaszt. Másodikként a belga Ben Hermans, harmadikként az olasz Antonio Tiberi ért célba, a kifulladó García végül negyedik lett.
Sikerével a 28 esztendős ausztrál az összetett győzelem küszöbére lépett, miután a 792 kilométer össztávú 42. Tour de Hongrie vasárnap 92 kilométeres budapesti körözéssel zárul, ahol az időjóváírások várhatóan már nem szólnak bele az elsőség sorsába.
Száz százalékban fontos volt a tavalyi tapasztalatom. Akkor hibát követtem el, túl korán indultam meg, noha úgy éreztem, jókor teszem szögezte. Ma sokkal türelmesebb voltam, és eleget tudtam spórolni a lábaimmal a győzelemhez
– le Howson az MTI-nek.
Kiemelte a társak, köztük Peák Barnabás munkájának fontosságát, mint mondta, szólóban ezen a hegyen nem lehet versenyezni a csapatban összedolgozókkal.
Barnabás nagyon erős volt ma, tökéletesen követte a taktikát, az egész csapattal együtt rengeteget tett hozzá a sikeremhez
– tette hozzá.
A szakasz legjobb magyarjaként Fetter Erik 54 másodperc hátránnyal a 11. helyen ért célba, míg a fehér trikós Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec) saját tempót diktálva a 27. helyen érkezett meg.
A csoport sebessége, teljesítménye változhatott, én egyenletes tempót mentem végig. Nem foglalkoztam semmivel, tudtam, hogy ha egyszer túllépek a saját határaimon, akkor kipukkanok
– értékelt a kifulladt és átfázott Pelikán az MTI-nek. A záró szakasz kapcsán annyit mondott: az a terve, hogy nem esik el és bízik benne, hogy megússza mindenki bukás nélkül.
TOUR DE HONGRIE
4. szakasz, Balassagyarmat-Gyöngyös-Kékestető, 202 km, hegyi befutó:
1. Damien Howson (ausztrál, BikeExchange) 4:55:50 óra
2. Ben Hermans (belga, Israel Start-Up Nation) 9 másodperc hátrány
3. Antonio Tiberi (olasz, Trek-Segafredo) 15 mp h.
...11. Fetter Erik (EOLO-Kometa) 54 mp h.
...27. Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec) 1:23 p h.
Az összetett élcsoportja:
1. Howson 16:11:24 óra
2. Hermans 16 másodperc hátrány
3. Tiberi 24 mp h.
...23. Pelikán 1:32 perc hátrány
...39. Peák Barnabás (BikeExchange) 2:27 p h.
...41. Fetter 3:14 p h.
(MTI)
Borítókép: Tdh.hu/Vanik Zoltán
Újabb napot kezdett meg rózsaszín trikóban Valter Attila, miután pénteken megvédte összetettbeli első helyét a Giro d’Italián.
Az elején egy kisebb boly rögvest megpróbált szökni a mezőnytől, de az üldözők nagyon hamar behozták a minimális hátrányt. Nagyjából 50 kilométerhez érkezve a ciklámen pólóban tekerő Caleb Ewan döntött úgy, hogy térdfájdalmai miatt feladja a versenyt, miközben Valter az élmezőnnyel haladt.
Egy kilencfős csapat Fernando Gaviria vezérletével ezt követően újabb szökést kísérelt meg, 100 kilométerrel a befutó előtt bő kétperces előnyre tett szert, tíz kilométerrel később már öt és fél perc feletti volt a fór, újabb tízzel előrébb pedig már hat és fél perc – a kilencesből viszont a legjobban álló Nelson Oliveira 15:09-cel volt Valter mögött az összetettben.
Campobassóból a völgybe leérve indult a nap egyetlen kategorizált emelkedője, a kettes kategóriájú hegyre felmenetel előtt már hét perc volt a boly hátránya, ez nagyságrendileg a lejtmenet előtt is megvolt még.
Gaviria 38 kilométerrel a vége előtt váltott ritmust, de pillanatokkal később óriásit bukott, és nekiesett a kőfalnak, ezt követően fél perccel leszakadt a maradék nyolcastól, a boly pedig 6 percre kapaszkodott az élmenőkre. A kolumbiai kerekes az orvosi kocsi segítségével tíz kilométerrel később behozta a szökevényeket, Valterék pedig hat és fél perccel követték őket.
A hajrában Giovanni Carboni vezérletével hárman meglógtak, közülük Alexis Gougeard hamar leszakadt, majd három kilométerrel a vége előtt Victor Campenaerts is, az olasz cserébe megkapta maga mögé Victor Lafay-t, aki az utolsó 2000 métert már elsőként kezdhette meg, és végül simán nyert is, több mint fél perccel megelőzve Francesco Gavazzit.
Ami a főmezőnyt illeti, a végjátékban nagyot buktak közvetlenül Valter mellett, de ügyesen ki tudta kerülni, nem szakadt szét a boly, így továbbra is a 22 éves magyar vezeti a Girót!
– A pénteki nap volt a mágikus napja, az első nap, amikor viselte a rózsaszín trikót. Most már kezdi megszokni?
– Nem, ezt az érzést sohasem lehet megszokni – mondta Valter az Eurosportnak a szakaszt követően. – Az első napokban az járt az eszemben, hogy milyen érzés lehet Filippo Gannának lenni Olaszországban (az első néhány szakaszon ő viselte a rózsaszín trikót – a szerk.), és most már sikerült megismerkednem ezzel az érzéssel. Sokan kiabálták a nevemet tegnap és ma is, a tegnap egy tökéletes nap volt a Maglia Rosában, a befutó kemény volt, de minden pillanatát élveztem.
– Taktikai szempontból hogyan oldotta meg a mai feladatot?
– Ahogy Alejandro Valverde, a nagymester mondta, taktikailag minden tökéletesen ment ma. Tökéletes szökés volt, olyan értelemben, hogy kilenc olyan kerékpáros lépett meg, aki nem volt veszélyes az összetettben. Végig kontrolláltuk a szakaszt. Ki tudtunk maradni a veszélyes, zűrös szituációkból, és jó tempót sikerült tartanunk. Viszonylag frissen érkeztünk meg a hajrához, túléltem minden nehézséget, és nagyon boldog vagyok, hogy további egy napig viselhetem a Maglia Rosát.
– Az emelkedő alján számított arra, hogy támadást indítanak ön ellen?
– Nem sokat gondolkoztam ezen, és amikor bekövetkezett, igyekeztem követni őket, amennyire csak az erőmből tellett. Nem gondolnám, hogy a riválisaimnak a mai nap volt a legalkalmasabb, hogy támadást indítsanak, és nyomás alá helyezzék a Maglia Rosa viselőjét, de tény, hogy a befutó nagyon hektikus volt a rengeteg kanyarral, sarokkal, szükség volt a technikai tudásra annak, aki az élen akart maradni. Tudtam, hogy résen kell lennem, mert bármelyik pillanatban történhet valami váratlan. Egy biztos: holnap még nehezebb lesz megőrizni a vezető pozíciómat.
KERÉKPÁR
Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny
8. szakasz, Foggia–Guardia Sanframondi, 170 km
1. Victor Lafay (francia, Cofidis) 4:06:47 óra
2. Francesco Gavazzi (olasz, EOLO–Kometa) 36 másodperc hátrány
3. Nikias Arndt (német, Team DSM) 37 mp. h.
...29. Valter Attila (Groupama-FDJ) 4:48 perc hátrány
...118. Dina Márton (EOLO–Kometa) 11:14 perc hátrány
Az összetett élcsoportja:
1. Valter 31:10:53 óra
2. Remco Evenepoel (belga, Deceuninck – Quick-Step) 11 mp hátrány
3. Egan Bernal (kolumbiai, INEOS Grenadiers) 16 mp h.
...91. Dina 46:42 perc hátrány
Borítókép: Luca Bettini / AFP
Phil Bauhaus nyerte a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny harmadik szakaszát, ezzel visszavette az összetett első helyét. Pelikán János maradt a legjobb hazai kerékpáros összetettben.
A 181 kilométeres, többnyire sík szakaszon már az etap elején ellépett a Simon Pellaud, Umberto Marengo, Mark Christian hármas.
A trió előnye volt, hogy öt perc is volt, ám 30 kilométerrel a vége előtt egy perc alá csökkent. Nagy tempót nem mentek a szökevények és a mezőny sem, 15 kilométerrel a cél előtt utolérték a szökést.
Valter Attilát hét kilométerrel a vége előtt hozta meg csapata a boly elejére, de a sprintbe nem volt beleszólása, a főmezőnnyel ért célba, a szakaszt Caleb Ewan nyerte meg. Mögötte az olasz Davide Cimolai és a belga Tim Merlier ért célba a második, illetve a harmadik helyen.
Valter a győztesével azonos idővel, 36.-ként gurult át a célvonalon. Ewan, a Lotto versenyezője már a második szakaszgyőzelmét aratta az idei olasz körversenyen. Meglepetés nem volt a top tízben. Dina Márton 99. lett, összetettben pedig a 87. pozíciót foglalja el.
Ami azonban számunkra fontos és örömteli, hogy Valter Attila továbbra is vezet az összetettben, szombaton is a 22 éves magyar bringásé a rózsaszín trikó!
Szombaton egy 170 km-es közepes hegyi szakasz (Foggia–Guardia Sanframondi) következik.
Giro d'Italia
7. szakasz: Notaresco-Termoli, 181 km
Az összetett élcsoportja:
(Borítókép: Dario Belingheri / AFP)