Mert unalmas. És csak egy része ennek, hogy unalmas a verseny, a pályán kívül sem történik semmi szórakoztató, a pilóták fapofával szólalnak meg, a csapatok meg csak a pénz miatt sírnak. Pedig ez showbiznisz lenne. Mit lehet tenni?
Nem volt a pályán előzés az első háromban a Spanyol Nagydíjon, és a mezőnyben sem szedték szét egymást a pilóták, bár koccanások akadtak, például a két Red Bull-tulajdonban lévő csapat pilótája, Danyiil Kvjat és Carlos Sainz, vagy épp a két Lotus között. Fernando Alonso elgázolt egy emelőt a boxban, Romain Grosjean az emelővel együtt az egyik szerelőjét is, vagyis ha ezeket nézzük, volt esemény Barcelonában.
Történt pár dolog, igen, de
Ugyanúgy, ahogy nem volt verseny Ausztráliában, illetve az első helyért legutóbb, Bahreinben sem. Ja, és Kínában sem, mert Lewis Hamilton ezeken a helyeken megindult az első kockából, és nyert, ugyanúgy, ahogy vasárnap csapattársa, Nico Rosberg indult el, és győzött is.
Csak Malajziában nem Mercedes végzett az élen, ott a Ferrarival Sebastian Vettel, de az is inkább stratégiai győzelem volt, a német nem előzte meg a pályán egyik Mercit sem. Jobb boxtaktikán volt, illetve a Mercedes választott rosszat.
Barcelonában meg különösen nem, a 25 éves pályán sosem lehetett könnyen előzni. Üdítő volt látni, hogy Bahreinben Rosberg legalább a Ferrarikat meg tudta előzni, bár ez is amiatt volt, mert a Mercedes még mindig sokkal jobb, mint a második legjobb autó, a Ferrari. Kimi Raikkönen pedig a futam végén azért tudta visszaelőzni, mert elromlottak Rosberg fékjei. Most Spanyolországban a harmadik Vettel 45 másodperccel maradt le Rosbergtől, ez rengeteg, fél kör, bő két kilométer.
Az év eddig öt futam után csak nagyon mellékesen szól a versenyekről, a pálya mellett megy a szokásos politikai marakodás. A kiscsapatok azért sírnak, mert anyagilag nem bírják a Forma-1-et, túl drágák az új turbómotorok, hát cseréljük le őket. De mégse cseréljük le, mert vissza már nem lehet menni, az még drágább is lenne, de azért legyen szuper Forma-1 1000 lóerős motorokkal. De mégse legyen, legalábbis jövőre még ne, aztán 2017-re meg majd meglátjuk.
Mindeközben persze a körítésben semmi nem változott, minden istálló legalább 50-60-70 emberrel utazik egy versenyhétvégére, mindenki a legfullosabb szállodákban lakik, és a legdrágább ételeket szolgálja fel vendégeinek a hatalmas mobilépületeiben. Mert azt vinni kell, ugye, anélkül ma már Forma-1-es csapat nem létezhet.
A McLaren, ami a Ferrari után az F1 legsikeresebb, legrégibb és legfontosabb csapata, a Honda motorral több mint 50 éves története legszomorúbb napjait éli, 5 futamon a két kocsijával nulla pontot szerzett. Pedig két világbajnok pilótája van, a mezőny egyik legjobbjának tartott Fernando Alonso és Jenson Button, akik teljesen tehetetlenek a kiforratlan technikával.
Hiányzik a küzdelemből a két Red Bull-Renault is, ami pedig tavaly még megnyert három futamot az F1 legnagyobb tehetségével, Daniel Ricciardóval. Idén az ötödik helynél nem jutottak előrébb, mert a Renault elszúrta a téli motorfejlesztést, és a kocsi lerobban, ha meg éppen nem, a teljesítménye maximum vékonyka pontszerzésre elegendő.
Vagyis négy ütőképes autóval kevesebb van a mezőnyben, csak a Ferrari hozogatja a formáját, de Vetteléknek is inkább csak a Merci malajziai pökhendisége miatt esett le egy győzelem. Az autó a harmadik helyre van kalibrálva, ha a két Mercedes elszúr valamit feljebb léphet.
Korábban azt írtuk, Rosberg megmentheti a szezont, ha végre feljavul, és bár sorozatban negyedik veresége után leírtuk, Barcelonában visszavágott, túl jól is, most meg Hamiltonnak nem volt esélye ellene. Körözgetnek mindketten, de egymástól meglehetősen távol. Tavaly két kerék-kerék elleni csatájuk is volt az év első negyedében, Bahreinben és Barcelonában széthajtották egymást.
Igaz, ez már 20-25 éve volt inkább, Prost, Mansell, Piquet, Villeneuve, Irvine, Patrese, Berger régesrég visszavonult, Sennát Imolában elvesztettük.
Nagyon jó példa a mai unalmas arcokra a csütörtöki barcelonai sajtótájékoztató, amin egy fiatal francia újságírónő megkérte a hat jelen lévő pilótát - Alonso, Rosberg, Sainz, Roberto Merhi, Kvjat, Felipe Nasr - hogy jellemezze magát három-három szóban. Nem túl eredeti, de ha már elhangzott, egy kis humorral rengeteget ki lehetett volna hozni belőle.
Erre a hatból egyikük sem csapta le a labdát, hárman azt mondták, hogy ez a kérdés már unalmas, hogy ítéljék meg őket az újságírók, ez az ő dolguk, hárman meg már nem is válaszoltak, vagy csak motyogtak valamit, mint a hatévesek az első napon az iskolában.
Ellenpélda a futballból, épp Barcelonából: amikor a szezon elején Luis Enriquét, az addig teljesen eredménytelen edzőt kinevezték a csapathoz, az első sajtótájékoztatón azt az igen tág kérdést kapta, hogy milyen edzőnek tartja magát? "Magas, jóképű, rokonszenves" - csapta le azonnal, és mindenki nevetett. Vagy épp szombaton, amikor a meccsük utáni sajtótájékoztatója közben kapta a bajnokságot - valószínűleg - eldöntő gólokat a nagy rivális Real Madrid, és szóltak neki, hogy ég az ellenfél. "0-2? - majd Luis Enrique kivárt egy kicsit, mert az öltözőjükben a játékosai őrjöngeni kezdtek, és átjött a tombolás - "úgy hallom, tényleg", és vigyorogva a háta mögé mutatott.
Azt lehet észrevenni a Forma-1-en, hogy
nem akar szórakoztatni,
ami pedig a dolga lenne. Az F1, a futball, a kosárlabda, az amerikaifutball, meg egyáltalán a profi sport, ahogy van, a showbiznisz meghatározó része.
Az atlétikának ott van Usain Bolt, akit nem csak amiatt ismer az egész világ, mert viccből fut világcsúcsokat, hanem mert szórakozik és szórakoztat. A MotoGP-nek ott van Valentino Rossi, aki immár 20 éve viszi a showt, a pályán és az életben is klasszis. A futballnak ott van a két megasztár, Messi és Cristiano Ronaldo, akik mondjuk már csak a játékukkal és a góljaikkal is szórakoztatnak, de még Messinek sem derogál bevállalni ilyen felkéréseket:
És itt? Akad egy néha elmosolyodó Raikkönen, egy öklömnyi aranylánccal flangáló Lewis Hamilton, meg a két viccesnek mondható figura, Jenson Button és Daniel Ricciardo - csakhogy idén utóbbi kettőnek pocsékul megy a kocsija, vagyis most nekik sem nagyon van kedvük nevetni. Vettel, ha nyer, eladható, de ő se gyakran nyer mostanság.
Nem segít, hogy ezeket az embereket még tiltják is a jófejségtől, csak nehogy valami nonpíszít ejtsenek ki a szájukon, megsértsék a főszponzor érdekszféráját, ami ha megharagszik, jajj, na akkor van csak baj. Jobb csendben maradni, és fapofával nézni az újságírókra, valahogy így:
És mit tesz a Forma-1 azért, hogy közönséget csalogasson? Az utóbbi években esik a nézőszám a tévében és a helyszíneken is, a csökkenés még nem drasztikus, ám már Barcelonában is pangott a több tribün, a német futam meg el is marad, mert nem éri meg a szervezőknek megtartani.
Lehet szeretni vagy utálni, a közösségi oldalak határozzák meg a mai generáció életét, és a fentebb felsorolt szupersztárok mind aktívak is Facebookon, Twitteren, még Youtube-on is. A Forma-1 csak nem rég van Instagramon, és nem is túl érdekes képekkel, Youtube-csatornája gyér, hivatalos Facebook-oldala nincs is. Sokkal többet lehetne adni a faneknek, itt lenne a legkönnyebb rajongókat szerezni a sportnak.
Csakhogy Bernie Ecclestone trilliárdokért adja el a közvetítési jogokat az egyes tévécsatornáknak, azért meg nem fizet senki, ha kitesz egy videót FB-re. Pedig még csak arra sem lenne szükség, hogy versenyösszefoglalókat mutassanak meg - sok látnivaló amúgy sincs benne -, például tökéletes kontent lenne a hivatalos pilóta-sajtótájékoztatók felvétele - persze, ha nem történik semmi azon sem, mert a versenyzők unalmasak, akkor nehéz bármit is megmutatni.
2015 van, a világ teljesen megváltozott az utóbbi 5-10-15 évben. Okostelefon, Youtube, FB, mindenki sztár lehet, vagy sztárt csinálhat egy perc alatt. Ma már minden napra jut egy félpályás gól vagy egy ollózás a világ bármely pontjáról, egy szép poén valamelyik teniszpályáról, egy egész pályás kosár vagy éppen egy hihetetlen pólógól, hole-in-one és még sorolhatnánk. Az F1 meg még most sem akar megmutatni semmit. Miközben minden méregdrága, ami az F1-gyel kapcsolatos.
Ez az állapot tarthatatlan.
Az idei Magyar Nagydíjra 90 és 495 euró közötti összegekért lehet bejutni. A legolcsóbbal három napot flangálhatunk a poros domboldalakon, és ha szerencsénk van, kivetítőn láthatjuk a versenyt, a kvázi 500 euróssal nem mehetünk sehova, csak a főtribünre, ahol persze árnyék van - a 30 fokban nem rossz az - van nagy kivetítő és átlátni a boxutcába. De ennyi is. 150 ezer forintért mindez azért kicsit kevés, de még 25 ezerért is.
Pilótát inkább a városban lehet látni a három nap alatt, el lehet csípni egyiküket-másikukat a hotel előtt vagy inkább a hotelban bent, már ha be tudunk jutni és ha szerencsénk van. A szurkolókkal egyikük sem kommunikál, vagy inkább csak távolról.
Ecclestone egyik értelmes akciója volt, amikor pár éve megtudta, hogy állami gondozott gyerekek is vannak a Hungaroringen, fogta Vettelt, Hamiltont és Alonsót, kivitte őket magával a lelátóra pár percre. Több tucat F1-rajongót szerzett vele seperc alatt, az biztos. Az ilyesmiket kellene gyakrabban megejteni - a dolog nem lett rendszeres - és a közösségi médiába is bevonni a Forma-1-et.
Valami talán már elkezdődött, a GPDA, a GP-versenyzők szervezete épp Barcelonában jelentette be, hogy a következő nagydíjon, Monacóban több közösségi programot szervez a versenyzőknek, hogy találkozhassanak a nézőkkel. Az esemény a GP péntekjén lesz, ami Monacóban szokásosan pihenőnap. Egyelőre nem tudni, mit fognak csinálni, csak azt, hogy ott majd újabb tervekről számolnak be.