A Hungaroring azt tervezi, hogy a következő három évben mintegy 25 milliárdot költ a pályára
– ezzel a bombahírrel szolgált a 2015-ös Magyar Nagydíj alatt Seszták Miklós fejlesztési miniszter. Az a futam különösen sűrű volt kormányzati szempontból, Seszták mellett Szijjártó Péter külügyminiszter, és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is a helyszínen tárgyalt Bernie Ecclestone-nal a magyarországi F1-futam jövőjéről.
"Ötmilliárd forintot kap a Hungaroring, emellett
Jövőre szeretnénk a főépületet felújítani, vagy egy újat építeni, valamint a célegyenesben lévő tribünöket és a pálya mellett található lelátókat is felújítani
– mondta a 2016-os Magyar Nagydíj során Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Jött a következő év és a következő futam.
3 év alatt 35 milliárd forintot kap a magyar kormánytól a felújításra a Hungaroring
– közölte a 2017-es Magyar Nagydíj alatt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A 2019-es futam után indulhatnak a fejlesztések a Hungaroringen
– jelentette be a 2018-as Magyar Nagydíjon Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A fenti sorminta alapján jól látható, hogy a kiemelten fontos hungaroringi beruházás valahogy csak nem akar beindulni, bár idén Szijjártó már azt mondta, hogy
Mindenki nyugodt lehet, hogy ha a kormányzat elhatároz valamit, akkor azt végig is viszi
– utalva a projektre, ami ezek szerint a negyedik ígéretre most már aztán tényleg megállíthatatlanul és visszavonhatatlanul beindul.
Az állam nélkül ugyanis soha nem lesz felújítás a Hungaroringen, részben azért, mert a Hungaroring Sport Zrt.-nek nincs kerete a sokmilliárdos felújításra, másrészt pedig azért, mert a nevezett Zrt. háromnegyede állami tulajdonban van, tehát elkerülhetetlenül kell az állam is egy ilyen volumenű projekthez.
A felújítás viszont égető lenne, Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója már 2012-ben is arról beszélt, hogy kész tervek nélkül nehéz lesz elérni, hogy 2016 után is legyen futam.
Bár azóta sok kézzelfogható előremozdulás nem történt, a Forma-1 meghosszabbította a Magyar Nagydíj szerződését, méghozzá kétszer is, jelenleg úgy tűnik, 2026-ig biztosan lesz F1-futam Mogyoródon.
Valahol szimbolikus ez a folyamatos csúszás a magyar F1-pályával. Az 1986-os első Magyar Nagydíjra csodával határos módon 8 hónap alatt készült el – majdnem – minden a mogyoródi dombok között, ezt a tempót a vasfüggöny mögött elképzelhetetlennek tartották, manapság is talán Katar és Oroszország bírna ilyen tempóban ekkora beruházást teljesíteni.
Az építkezés viszont nem volt zökkenőmentes, a munkálatok folyamatosan csúsztak, és az sem segített, hogy építés közben találtak egy patakot is, ami csak tovább növelte a költségeket.
De valahogy minden fontos létesítmény elkészült 1986. augusztus 7-re, amikor a szokásos háromnapos versenyhétvége előtt egy nem hivatalos tesztet is kaptak a pilóták a vadonatúj pályán. A futam után valószínűleg az volt az ígéret, hogy mivel minden rendben zajlott, 1987-re a vezetőség minden egyebet megold, kipótol, megcsinál, ami esetleg elmaradt vagy elcsúszott az első Magyar Nagydíj előtt.
Ez 1986 óta nem sokban változott, amellett, hogy jelenleg 2026-ig van érvényes szerződése a Hungaroringnek F1-futam rendezésére, lényegében maradt az állandó ígérgetés.
Egy ideig a több előzést engedő, némileg új vonalvezetésről, ami állítólag feltétele is lett volna a 2021-ig szóló hosszabbításnak – ezt levették a napirendről –, majd az újraaszfaltozásról – ez 2016-ra elkészült –, az elmúlt években pedig a teljes körű felújításról szóltak, szólnak az ígéretek.
(Említsük meg azért, hogy közben 2014-re elkészült a pálya új orvosi központja, ami szintén fontos és szükséges fejlesztés volt.)
Meglepő lehet, hogy látszólag csak a folyamatos ígérgetésre kapott 2026-ig szerződést a Hungaroring, miközben Németországban kétévente van csak futam a Nürburgring anyagi problémái miatt, Franciaországba 10 év szünet után tért vissza a Forma-1, Spa-Francorschamps csak nemrég tudott hosszabbítani a 2019-21 közötti évekre, Monza jövője pedig folyamatosan veszélyben van, és Silverstone helyzete is bizonytalan.
De azért csak látszólag, mert két fontosabb tényezőt biztosítva látnak a Forma-1-nél – így volt ezzel Bernie Ecclestone, és így van ezzel most a Liberty Media részéről Chase Carey és Sean Bratches is:
Kiemelkedően jónak nem mondhatók az elmúlt év nézőszámai a Hungaroringen, de mindenképp bizakodásra adhat okot 2013-as bezuhanás utáni szinte töretlen emelkedés. Idén négy év után újra 200 ezer fölötti nézőszám volt a Magyar Nagydíj négy napján, és ez a terv szerint 2019-ben elkezdendő felújítással tovább javulhat, az új létesítmények miatt ugyanis a befogadóképesség is nőhet – már idén is kellettek plusz mobillelátók egyes helyekre.
A futam rendezésére fizetett jogdíj súlyos milliárdokba kerül a magyar államnak minden évben (ezt a futam másnapján kell utalni), de Szijjártó szerint egyáltalán nem jelent terhet a költségvetésnek, a Magyar Nagydíj ugyanis többszörösen megtérül, „a tavalyi évben mintegy 30 milliárd forintnyi gazdasági aktivitás valósult meg a mogyoródi F1-es hétvégén” – mondta, és 2018 kapcsán még bizakodóbb.
A gazdasági aktivitás egyébként a GDP-re történő hatásból, az adó- és járulékbevétel növekményből, valamint a számszerűsíthető médiamegjelenésekből áll össze, bár ezeket nehéz pontosan forintokra váltani, és ez ugye nem tiszta bevétel az államnak, az tehát nagyjából értelmezhetetlen, amit 2015-ben mondott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, miszerint ötszörös megtérülése van a Magyar Nagydíjnak.
Már csak azért sem lehet ez, mert irtózatosan sokat költünk a jogdíjra. Ez 2002-ben 10 millió dollár volt, utána 2012-ig minden évben 10 százalékkal nőtt, majd Bernie Ecclestone kedvezményt adott, és így 7,5 százalékra csökkent a fix emelés aránya. Mindez forintosítva azt jelenti, hogy a fix emelési rátával csak a 2017-26 közötti jogdíjak nagyjából 146-150 milliárd forintra jönnek ki – idén ez 11 milliárd forint kiadást jelentett egyébként.
Összességében elég jó befektetés ez a Forma-1-nek, 2002-től nézve 25 év alatt meghétszerezik a futamrendezésért járó bevételt, ami 2026-ban jelenlegi árfolyamom 19,5 milliárd forintba kerül majd.
De a lényeg úgyis az, hogy tulajdonképpen bármeddig emelik, az állam a Turisztikai Célelőirányzat részeként elkülönített pénzből fizetni fog a verseny utáni hétfőn, míg külföldön pont emiatt vannak gondban a legendás helyszínek, Monza, Spa, vagy épp Silverstone esetében sem nyúl a zsebébe az érintett nemzet, a Francia Nagydíj visszatérése is ezért csúszott egy darabig, mert az állam kihátrált a dologból.
A 2016-ra elkészült újraaszfaltozás, a 2014-re felhúzott új orvosi részleg és a tévékkel, illetve működő klímával felújított sajtórészleg kivételével komoly beruházás nem volt az elmúlt másfél évtizedben a Hungaroringen, addig is két kisebb ráncfelvarrás csak: 1989-ben levágtak egy kanyart, 2003-ban pedig meghosszabbították a célegyenest.
Csak összehasonlításképp, Silverstone-ban 1986 óta hét átépítés volt, közte egy egészen radikális 2010-re, de a spái pályát is folyamatosan módosították, hogy minél jobb legyen a versenyek szempontjából.
A mogyoródi tervek meg egyre csak csúsznak. A 2016 végén kiadott menetrend így nézett volna ki az ütemezés, ami a 2015-ös tervekhez képest is már többéves csúszásban volt:
1. ütem (2017-18)
2. ütem (2018-19)
3. ütem (2019-20?)
A harmadik ütem azért inkább a vágyálom, mint a kötelező kör része, de ha lesz rá forrás, egyszer elkészülhet az is.
Ehhez képest most legkorábban 2019-ben kezdődhetnek a munkák, amikhez előbb pályázatot kellene kiírni, ahhoz pedig végleges tervek kellenek, amik szintén nem olcsók – 2017-ben Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta, ehhez is legalább 1,5-2 milliárd forintra lenne szüksége az államtól a cégnek, nekik ugyanis nincs ekkora tőkéjük, enélkül viszont a pályáztatás sem indulhat el.
Gyulay idén februárban arról beszélt, az első, 5 milliárdos részletet már megkapták, de picit így is csúszik a projekt elmaradva az eredeti elképzelésektől, mert sok időbe kerül az engedélyeztetés, ráadásul az a 35 milliárd forint, amiről Szijjártó beszélt korábban, már rég nem aktuális. „Három évvel ezelőtt egy koncepcióterv alapján 35 milliárd forintra becsülték a felújítás teljes költségét. Én pályaüzemeltetőként sem építkezni nem tudok, sem pedig számokat mondani nem szeretnék, de az tény, mára ez az összeg köszönőviszonyban sincs a valós költségekkel” – utalt a drágulásra.
A futam előtt Gyulay azt mondta, az engedélyeztetésre várnak, Szijjártó pedig eddig még csak említés szintjéig sem jutó, még kézzel foghatóbb konkrétumokat említett, amikor arról beszélt, hogy 2019 tavaszáig kell elvégezni a jogalkotási munkákat és a szükséges források elkülönítését, ha azt akarják, hogy a 2019-es Magyar Nagydíj kvázi másnapján induljon az őrült roham a bontással és építkezéssel, hogy beleférjenek a 2019-es és 2020-es GP közti időszakba a munkákkal.
Ez a gyakorlatban nagyjából 10 hónap lesz Gyulay szerint. Itt kanyarodnánk vissza arra, hogy eredetileg csodaszámba ment, hogy 8 hónap alatt majdnem mindent fel tudtak húzni 1986-ban, most pedig nem sokkal hosszabb idő alatt kellene szakszerű bontással sokkal bonyolultabb építési műveleteket végrehajtani.
Ha megérkezik rá a pénz.
(Borítókép: Bődey János / Index)
Régóta téma, de négy éve már fixen ígérik, hogy most már elindul a Hungaroring – lassan nélkülözhetetlen – felújítása, de mégis egyre tolódik az összes határidő. Az ígérgetés ellenére az F1 nagyon szereti Magyarországot, 2026-ig van szerződés a Magyar Nagydíjra, miközben Monza, Spa és Silverstone is sokkal jobb pályákkal küzd a rendezéssel, a németekről nem is beszélve.
186 · Aug 02, 2018 11:33am Tovább a kommentekhez