A Renault-nak adott igazat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Forma-1-et izgalomban tartó, több hete húzódó ügyben, amelynek végén a komoly büntetést szabtak ki a Racing Point csapatára.
A 2019-es világbajnok Mercedesről másolt idei Racing Point fékrendszere, azon belül is a fékcsatornák ellen a Renault adott be óvást, azt kifogásolva, hogy a gyanújuk szerint az megegyezhet a Mercedes által is használt fékcsatornákkal, holott a szabályok szerint 2020-ra azt már minden csapatnak saját erőből kell kifejlesztenie.
A Renault először a Stájer Nagydíj végeredményét óvta meg, majd sorban a Magyar és a Brit Nagydíjak után is óvást adtak be. A Racing Point végig az igazát hangoztatta, a csapatfőnök Otmar Szafnauer közölte, hogy több 800 tervrajz végén jutottak el a végleges megoldáshoz, de az FIA szerint nem ez történt, és túlságosan hasonlított a fékcsatorna kialakítása a Mercedeséhez.
Ezért a Racing Pointot 15 pontos levonással és 400 ezer eurós (138 millió forint) büntetéssel sújtották, közölték alig egy órával a 70. évforduló Nagydíjának első szabadedzése előtt. A pilóták által az egyéni versenyben szerzett pontokat nem érinti a levonás.
A csapat viszont használhatja a továbbiakban a kérdéses fékrendszereket, vagyis nem kell villámtempóban újat tervezniük. Ennek oka, hogy egy tervezési kiskaput találtak, és nem komoly szabályt szegtek meg.
Az FIA indoklása szerint a büntetést a Stájer Nagydíj után osztották ki, tehát kocsinként 7,5 pontos levonással és 200 ezer dolláros büntetéssel megúszta a csapat az ügyet, a Magyar és a Brit Nagydíjak után csak figyelmeztetést kaptak, amiért a kifogásolt alkatrészt tovább használták.
Az indoklásban az is szerepel, hogy a fő gond a hátsó fékek csatornáival voltak – az elsőket a Mercedestől még 2019-ben vásárolt alkatrészt számítógépes modellje alapján fejlesztették ki úgy, hogy azokat használták is a 2019-es Racing Point-versenyautón. A hátsó fékcsatornák esetében viszont nem tették meg ugyanezt, így azok megalkotásakor a szabályok szerint szabálytalanul megszerzett információt használtak fel, hiszen csak a 2020-as versenyautón, az RP20-ason jelentek meg, ahova már saját fejlesztést kellett volna használniuk. Ezzel viszont a sportszabályzatot, és nem a technikai előírásokat szegték meg, ezért nem merült fel, hogy kizárják a Racing Pointot a kérdéses futamokról.
Mivel a Mercedes terveit felhasználva pénzt és időt spóroltak csak, a büntetést arányosnak érzi az FIA, főleg, hogy a Racing Point idővel minden bizonnyal eljutott volna a mostani megoldáshoz a Mercedes alkatrészeiről készített fényképeket kielemezve visszafelé gondolkodva, vagyis csak felgyorsították a folyamatot a kiskapuval.
Hozzátették, hogy nem szándékos szabálysértésről volt szó, és hogy a Racing Point a vizsgálat alatt végig együttműködő és transzparens volt az FIA felé.
Az ügy kulcsa, hogy a fékcsatornák a 2019-es szezon után, 2020-ra kerülte be az úgynevezett Listed Parts kategóriába, amit minden csapatnak saját erőből kell kifejlesztenie. Mivel 2019-ben még legálisan lehetett a gyártók és az ügyfélcsapatok között alkatrészeket cserélni (venni), és a Racing Point láthatóan ezt meg is tette az első fékcsatornával, azzal nem volt gond. A hátsó fékcsatorna esetében viszont 2019-ben nem használtak fel semmit a Mercedestől szerzett információkból, így hiába építettek arra a 2020-as fejlesztésre, úgy tűnt, hogy a Mercedes ihletése csak 2020-ban jelent meg náluk, már szabálytalanul.
A Racing Point az óvások által érintett három futamon 34 pontot szerzett, így a 15 pontos levonással a pontok nagyobb részét megtarthatták. A levonás után viszont vesztettek egy helyet a konstruktőri csapatversenyben, ahol épp a Renault mögé kerültek.
A Racing Pointnak jogában áll fellebbezni a döntés ellen, ám még nem jelezték, kívánnak-e élni ezzel a lehetőséggel. A csapatfőnök Szafnauer ugyanakkor az ítélet után közölte, hogy igazságtalannak tartják azt, ám át kell gondolniuk, hogy milyen további lépéseket tesznek.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenysorozataiért felelős vezetője közölte, hogy bár az egymás másolása szerves része a Forma–1-nek hosszú évtizedek óta, a Racing Point 2020-as autója átlépett egy határt, és ezt már nem nézhetik tétlenül. Már nem csak egyes elemeket, hanem egy teljes autót másoltak le, ami veszélyes precedenst teremtett, ezért az FIA lépéseket tesz majd, hogy hasonló ne fordulhasson elő a jövőben.
A teljes másolási folyamatot ugyan nem tudják leállítani, ugyanakkor nem szeretnék, ha 2021-ben a Mercedes és 9 klónja lenne ott a mezőnyben, így már dolgoznak egy szabálymódosításon, amely megakadályozza a hasonló megoldásokat.
(Borítókép: Lance Stroll vezeti a Racing Point RP20-at a Brit Nagydíjon Silverstone-ban 2020. augusztus 2-án. Fotó: Rudy Carezzevoli / Getty Images Hungary)