Index Vakbarát Hírportál

Sergio Pérez élete első pole-ját szerezte meg Szaúd-Arábiában

2022. március 26., szombat 18:55

Sergio Pérez élete első pole pozícióját szerezte a 2022-es Formula–1-es Szaúdi Nagydíjon, megelőzve a két Ferrarit, Charles Leclerc-t és Carlos Sainzot. Mick Schumacher óriási tempónál (272 km/h) szenvedett balesetet a Q2-ben.

Még csak egy hete rajtolt el az idény, de az F1 világa a korábbi évekhez képest már a feje tetejére állt. Az erőviszonyok átrendeződtek. A szezonnyitó bahreini futamot Charles Leclerc nyerte, mögötte csapattársa, Carlos Sainz lett a második. A Ferrari motoros dominancia mellett a Red Bull drámája is lezajlott. Mindkét autójuk műszaki meghibásodás következtében kényszerült feladni a versenyt, a Mercedes Lewis Hamiltonnal így megkaparintotta a harmadik pozíciót az évadnyitón.

Úgy tűnik, a helyzet változatlan lesz Dzsiddában is, a Szaúdi Nagydíj helyszínén, ugyanis mind a három szabadedzést a Ferrari monacói pilótája nyerte, nem sokkal ugyan, de egy tizeddel mindegyik gyakorláson az élre hozta be a Scuderiát. A Red Bull Max Verstappennel szorosan mögötte közel azonos tempóra képes, de a pontokat vasárnap osztják, a megbízhatóság pedig kulcsfontosságú a világbajnoki pontok tekintetében.

A Szaúdi Nagydíjnak otthont adó dzsiddai pálya igen dinamikus, a világ leggyorsabb utcai versenypályája. A pályát Hermann Tilke fia, Carsten tervezte. Az aszfaltcsík számos padlógázas szakasszal és beláthatatlan gyors kanyarral tűzdelt. Tavaly ugyan a Mercedes győzelemmel zárt itt, de most aligha van esélye a német gárdának ilyesfajta remeklésre.

Egy érdekességre felhívnánk a figyelmet! Ezen a hétvégén debütál a „mutasd és mondd el” rendszer. Innentől kezdve minden pénteken be kell mutatnia a csapatoknak azokat az újításokat, amiket arra a hétvégére hoztak.

Azonfelül, hogy fel kell hívni mindenki figyelmét az újdonságra, még el is kell magyarázni, hogy mi az oka annak a fejlesztésnek.

Kling Sándor, a Red Bull korábbi tervezőmérnöke szerint nagyon vicces történeteket hallhatunk majd, amivel megpróbálják a csapatok elhomályosítani a tervezési irányokat. Azokat az új alkatrészeket, amiket nem mutatnak be, nem is alkalmazhatják a versenyeken.

A pénteki napon, közvetlenül az első szabadedzés után egy megrázó esemény következett be a pályától nem messze.

Jemeni lázadók egy közeli olajraktárnál robbantottak, ennek következtében az egész versenyhétvége lebonyolítása is veszélybe került.

Éjszakába nyúló hosszas tanácskozás után az F1 vezetősége a pilótákkal és a csapatokkal egyeztetve arra jutott, hogy a Szaúdi Nagydíj hétvégi programja változatlan formában kerül megrendezésre, és a biztonság a pálya körül továbbra is kielégítő.

Q1

Ahogy zöldre váltott a lámpa, a Williamsek azonnal a pályára gurultak. Kétségkívül a korábban szebb napokat látott csapat teljesítménye nem túl biztató, úgy néz ki, idén is a hátsóbb régiókban fognak csatázni. 

Lewis Hamilton közepes keverékeken kezdte meg a körözést, a brit az első mért körén folyamatosan csúszkált a pályán. A Haas az időmérő kezdete után nem sokkal már az első két pozícióban volt Magnussen-Schumacher sorrendben. Magnussen Bahreinben a bravúros hetedik helyen zárt, és rendkívül motiváltan térhetett vissza Dzsiddába is.

A 11. percben Nicholas Latifi balesete következtében a Q1-et megszakították. A Williams pilótája a 13-es kanyarban hibázott, majd a Tecpro-falnak csapódott.

A Tecpro-fal helyreállításának idejére piros zászlós szakasz volt érvényben. A Ferrarik ekkor még idő nélkül a mezőny végén álltak.

Kisebb várakozás után ismét szabad volt a mért körök futása. Verstappen nem spórolta el, azonnal az élre állt. Majd jöttek a Ferrarik, és átvették a címvédőtől az első helyet, most Carlos Sainz vezetésével. Lewis Hamilton ideje csak a 13. helyre volt elegendő, a Mercedes ekkor már a piros oldalfalú lágy keverékeket vetette be. Hamilton hatalmas bajban volt, képtelen volt javítani az idején, miközben Russell negyedikként jutott tovább.

A Mercedes drámája bekövetkezett, Hamilton már a Q1-ben elköszönt.

A kiesők listája végül: Hamilton, Albon, Hülkenberg, Latifi és Cunoda.

Q2

A második etapot Magnussen, Ocon és Ricciardo nyitotta. Majd jött Leclerc, és 1:28.883-as idővel vette át a vezetést. A McLarennél Lando Norris villant meg, a brit pilóta Russell mögött a harmadik helyet csípte meg. Sergio Pérez is bravúros kört futott, mindössze 41 ezreddel maradt el Leclerc legjobbjától, a második helyre jött fel a Red Bull mexikói pilótája.

Az Alfa Romeo folytatta eddigi remeklését, Valtteri Bottas a továbbjutó hatodik pozíciót futotta meg.

Aztán jött az igazi dráma: Mick Schumacher óriási balesetet szenvedett a Q2 ötödik percében. A legenda fia Hatalmas becsapódást szenvedett el több mint 270 kilométer/órás tempónál a 10-es kanyarban. Az időmérőt megszakították.

Legfrissebb információk szerint Mick Schumacher tudatánál van, és kommunikál az orvosokkal. Az autó a helyreállítási munkálatok alatt kettészakadt. Nagy szerencse, hogy nem gyulladt ki, mint az ominózus bahreini Romain Grosjean-esetnél. A francia balesete óta biztonsági fejlesztések történtek, így remélhetőleg ennek is köszönhetjük, hogy most a tűzzel nem kellett szembenéznünk.

Hosszas várakozás után folytatódhatott a szaúdi időmérő. Mindössze öt perce maradt a mezőnynek, hogy a Q3-ba kvalifikálja magát.

A nagy hajrában végül a mezőny elejére Carlos Sainz tudott ugrani. Lando Norris javított az idején, de így sem sikerült a továbbjutás, mivel Magnussen és Ocon bravúros kört tudott futni. George Russell nem javult, végül így is az utolsó továbbjutó lett.

A Q2-es kiesők között a két McLaren, Kuan-jü, Schumacher és Stroll szerepelt.

Q3

A mezőnyben Russell és Bottas kivételével mindenki a pályára hajtott, a Q3-ra természetesen már a leglágyabb, piros oldalfalú gumik kerültek elő.

Az első mért körök után a két Ferrari állt az élre, Sainz-Leclerc sorrendben. Utánuk a két Alpine következett. Pérez nem tudta megszorongatni a Ferrarikat, a harmadik helyre jött fel. Verstappen köre csalódást érő volt, csupán a hatodik helyen volt a Q3 félidejében. George Russell a Mercedes egyedüli bástyájaként az ötödik hellyel mentette a német gárda becsületét. Bottas az Alfa Romeóval a bravúros hatodik helyet szerezte meg az utolsó próbálkozások előtt.

Az utolsó mért körökre a Ferrari felkapcsolt mindent, Leclerc mindenkinél gyorsabb volt a pályán, végül át is vette a vezetést. 

Majd jött Sergio Pérez, aki az utolsó pillanatban meglepetésemberként állt az élre, és élete első pole pozícióját szerezte meg. Verstappen csupán a negyedik helyről rajtolhat.

Ezt várja az egyForma

Hatalmas csatát várhatunk a két élmenő csapat, a Red Bull és a Ferrari között. Az egyForma csapata úgy gondolja, hogy a tempóelőny és a gumikezelési előny a Ferrarinál lesz. A megbízhatóság a Red Bull számára most kulcsfontosságú lesz.

A kvalifikáció utáni interjúk

Sergio Pérez:

Micsoda kör volt, hihetetlen! Nem vártam sokat, a Ferrarik nagyon jók voltak. Remélem, holnap is tudjuk tartani ezt a pozíciót.

Charles Leclerc:

Jó kört futottam, elégedett vagyok vele. Nem akartam hibázni, erre koncentráltam végig. Nem számítottam rá, hogy Pérez előttem végez, de gratulálok neki. Remélem, jól sikerül a rajtom.

Carlos Sainz:

Jó kört teljesítettem, használt abroncsokon voltam, de ezeket jobban érzem. Az új abroncsokkal sokat szenvedtem. Izgalmas versenyünk lesz holnap. Remélhetőleg stratégiai előnyünk lesz.

A Szaúdi Nagydíj programja vasárnap, magyar idő szerint 19.00-tól a futammal zárul.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Sergio Pérez. Fotó: AFP)

Rovatok