A 2022-es Ausztrál Nagydíj időmérő edzését Charles Leclerc nyerte, mögötte a két Red Bull indulhat a vasárnapi futamon. Norris bravúrosat ment, a negyedik helyet szerezte meg.
Melbourne a koronavírus járvány következtében utoljára 2019-ben rendezhetett F1-es versenyhétvégét. Az Albert Parkban akkor, a most Alfa Romóban debütáló évét teljesítő Valtteri Bottas győzött, de most aligha reménykedhet ilyen előkelő pozícióban a finn. A Ferrari kettőse viszont annál inkább, ugyanis Charles Leclerc volt a pénteki nap leggyorsabb pilótája, egyedüliként a monacói tudott 1:18-as időt autózni, Max Verstappen majd három tizeddel végzett mögötte a második helyen. Meglepetésre a McLaren eddig erős tempót mutat, az időmérő előtti utolsó gyakorlást Lando Norris tudta megnyerni. A wokingi gárda bizakodhat egy erős kettős pontszerzésben.
A koronavírusból felépülő Sebastian Vettel hétvégéje nem indult jól, pénteken műszaki hiba hátráltatta, majd az FIA sorozta meg közel másfél millió forintos büntetéssel, miután egy magánakció keretén belül robogóra pattant, hogy egy tiszteletkört teljesítsen a közönség előtt.
A négyszeres világbajnok ráadásul a harmadik szabadedzésen össze is törte az Aston Martint, Vettel 10-es kanyarban csúszott ki, és a falnak csapódott. kérdéses volt a német indulása az időmérőn.
A Pirelli a hétvége gumikiosztását a megszokott sémától eltérően választotta ki. Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjére a C2-C3 és a leglágyabb C5-ös keveréket bocsátotta a csapatok részére, ami a versenyre komoly gumistratégiai lehetőségeket rejt magában. Akár egy a középmezőnyben elhelyezkedő csapat is nagyot húzhat egy jól megválasztott, jól időzített kerékcserével.
Az idei évre a melbourne-i aszfaltcsíkot jelentősen átépítették, gyorsabbá, dinamikusabbá vált. Kling Sándor korábbi Red Bull tervezőmérnök műszaki szemmel elemezte a pályán történt átalakításokat.
Bár csak néhány módosításnak tűnik, de ez gyökeresen megváltoztathatja a pálya karakterisztikáját. Mivel a pályát egy olyan korban tervezték, amikor az autók tömege ~25%-kal, szélességük ~20%-kal kisebb volt. Ideje volt hát a részben utcai pályát frissíteni. Pár kanyar megszüntetésével és kanyarív szélesítéssel a pálya sebességét jelentősen megnövelték. A szélesebb pályaíven jobban elfér egymás mellett két autó, és nem kell olyan súlyosan bevenni az ideális ívet egy előzés közben. A pályán így a hosszabb egyenesekben nagyobb sebességet fognak elérni az autók, ami egy teljesen más beállítást igényel. Hiába csak néhány változtatás történt a pályán, a mérnököknek új beállításokat kell találniuk a pályára, és nemcsak az új autót kell tovább térképezni, de a módosult pálya karakterisztikát is ki kell ismerni. Persze maradtak a pályának változatlan részei, de mivel a nagyobb sebesség miatt alacsonyabb leszorító erejű csomagra lesz szükség, így az autó máshogy fog viselkedni az ismert kanyarokban is, és másmilyen lesz a fogyasztás, gumikopás is. A gumikopás amiatt is más lesz, mert az aszfaltot lecserélték, amivel az utcai pálya egyenetlenségeit kisimították, de érdességen is növeltek, amivel nagyobb gumikopást, izgalmasabb taktikázást ígérnek. A taktikázást az is fokozza, hogy a box utca szélesítésének köszönhetően 60-ről 80 km/h-ra emelték a sebességkorlátozást, így kevesebb ideig fog tartani egy kiállás. A DRS zónák számát is megduplázták, így most az összes egyenesben könnyítve vannak az előzések, így akár a szaúdi versenyhez hasonló adok-kapok helyzetek is kialakulhatnak és újabb izgalmas versenyt hozhat a szezon.
Lance Stroll is összetörte az autóját a harmadik gyakorláson, de az Aston Martin szerelői jó munkát végeztek, így Stroll elindulhatott az időmérőn. Sebastian Vettelnél váltót kellett cserélni, illetve futóműve is oly mértékben sérült, hogy nagy esély volt rá, hogy ki kell hagynia a kvalifikációt.
Charles Leclerc rögtön lágy keverékeken kezdte meg első gyors körét a Q1-ben, ami csak 1:19.391-es időt jelentett számára. Lando Norris a második helyre jött fel, három tizeddel lemaradva a monacóitól. Majd jöttek a Red Bullok és megérkezett Sainz gyors köre is, amivel a spanyol átvette a vezetést. Az Alpine nagyon jó végsebességet produkált eddig a hétvégén, Alonso nem sokkal az első etap vége előtt a negyedik helyre jött fel. Az utolsó futamgyőztes Valtteri Bottas is megvillant egy ötödik hellyel, majd Max Verstappen állt az élre 1:18.580-as köridővel.
Az utolsó percekben hatalmas csata alakult ki a továbbjutó pozíciókért.
Nicholas Latifi és Lance Stroll az utolsó kanyarban összeütközött, az időmérőt megszakították. Lance Stroll amatőr hibát vétett, egyszerűen ráhúzta az autóját a mögötte jövő Williamsre.
Két perc maradt a Q1-ből, végül Vettel autója is összeállt, a német a pályára gurult. Akkora forgalom alakult ki a pályán, hogy kérdéses volt a tiszta gyors körök teljesítése.
Az első etapot végül Max Verstappen nyerte, a búcsúzók pedig Albon, Magnussen, Vettel, Latifi és Stroll lettek.
Alexander Albon műszaki hiba miatt kiállni kényszerült, a pályán kellett leállítania a Williamst, így a Q2 kezdetét az FIA eltolta.
A gyors körök sorát Max Verstappen indította a piros oldalfalú lágy keverékeken. A holland 1:18.611-es idővel állt az élre. A McLarennel Ricciardo felfutott a negyedik helyre, Alonso viszont ennél is bravúrosabbat jött, a második pozíciót csípte meg az Alpine-nal. Pérez utolsó szektoros abszolút legjobb idővel állt az élre, három tizeddel megelőzve világbajnok csapattársát.
Az elhúzódó időmérő miatt a lemenő nap sugarai is megnehezítették a pilóták dolgát.
A látási viszonyok a pálya egyes részein alkalmatlanok voltak a versenyzésre, több pilóta arra panaszkodott, hogy konrkétan vakon futja a köröket, Leclerc, Hamilton és Verstappen is már a legsötétebb plexifóliát kérte a Q3-ra.
Az utolsó percekben a Ferrari versenyzői a gázra léptek, azonban Sainznak ez csak a harmadik helyre volt elég, nem tudta megelőzni egyik Red Bullt sem, csapattársa, Leclerc a második pozíciót csípte meg. A Q2 végül Pérez elsőségével, és mindkét McLaren Q3-as továbbjutásával zárult.
A kiesők listája végül sorrendben: Gasly, Bottas, Cunoda, Csou és Schumacher.
A végjátékban mindenki a leglágyabb C5-ös keverékekkel gurult a pályára. Sergio Pérez állt az élre 1:18.389-es idővel, mindössze egy ezreddel megelőzve holland csapattársát. Ricciardo ismét megvillant, a harmadik helyre hozta be a McLarent. Hamilton csak a hatodik helyet érő időt autózta.
Fernando Alonso bravúros körén a falba vágta az Alpine-t, technikai hiba vetett véget a spanyol világbajnok lila szektoros menetelésének. Ismét piros zászlós szakasz következett.
A versenyzőknek hat perce maradt, hogy kihozzák a maximumot magukból és a hétvégi konstrukciókból. A mezőny nem siette el a mért körök teljesítését, szinte mindenki az utolsó percekig gumit melegített. Pérez egy ezreddel maradt el Leclerc körétől, így a második helyre jött fel. Lewis Hamilton egy ötödik helyet autózva mentette a menthetőt, Russell ennél is jobb köridőt teljesített, ami a negyedik helyet jelentette számára.
Mindenkinek az utolsó köre következett. Verstappen az élre állt, Leclerc ennél is jobb köridőt futva visszavette az első helyét, három tizedet adva a holland címvédőnek. A harmadik helyet végül Sergio Pérez szerezte meg, Norris csodát művelt ma, az élmenők mögött közvetlenül a negyedik helyről indulhat a vasárnapi futamon.
Egyforma Tipp az Ausztrál Nagydíjra:
Charles Leclerc hátvéd nélkül marad a rajtnál, ami nem jó előjel a Ferrari számára. Mi hatalmas csatát várunk az élen, de a monacói győzelmét jósoljuk. A piros zászló és egy esetleges műszaki meghibásodás az élmenőknél mindent felboríthat, a lepattanót pedig Norris vagy Alonso viheti el.
Charles Leclerc:
Nagyon jó érzés volt ezt a kört megfutni, pláne azért, mert ezen a pályán mindig szenvedtem. A szabadedzéseken nem állt össze minden, de most a Q3-ban igen, nagyon örülök ennek. A Red Bullok nagyon gyorsak, de minden lehetséges holnap, remélem, meg tudom tartani az első pozíciót."
Max Verstappen:
Nem vagyok elégedett, nem éreztem magabiztosnak magam az autóban. Nem tudtam a határon autózni, megpróbáljuk ezt holnapig kielemezni. A versenytempónk mindig egy kicsit stabilabb, ez a hétvége így is nehéz nekem, de örülök azért a második helynek."
Sergio Pérez:
Jól érzem magam, jól mentek a dolgok, viszont a piros zászlók elveszik a lendületet, de a harmadik hely egy jó pozíció holnapra. Remélhetőleg jó lesz a versenytempónk, és jó versenyt tudok futni a közönségnek."
A 2022-es Ausztrál Nagydíj programja vasárnap, magyar idő szerint reggel 7.00-kor kezdődő futammal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Charles Leclerc. Fotó: Mark Thompson / Getty Images Hungary)