A világbajnoki címvédő Max Verstappen a 14. helyről rajtolva is fölényesen nyerte meg a Formula–1-es Belga Nagydíjat. Mögötte csapattársa, Sergio Pérez zárt, az élről induló Carlos Sainz nagy csatában tartotta maga mögött George Russellt az utolsó dobogós pozícióért. Charles Leclerc a 16. helyről indulva a hatodik lett, Lewis Hamilton átrepült a rajt után Fernando Alonsón, és feladni kényszerült a futamot.
A hétvége indítása előtt arról elmélkedtünk, hogy van-e még bárkinek esélye, vagy már odaadhatjuk a világbajnoki címet Verstappennek. Nos, a belgiumi verseny megmutatta, jelenleg a holland versenyző más kategóriát képvisel, mint bárki a mezőnyben.
A négyhetes nyári szünet elteltével Spa-Francorchamps adott otthont az F1-es szezon folytatásának. Hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy a Belga Nagydíj hétvégéjének erőviszonyai kiélezettebbek lettek volna, mint valaha, ugyanis a Red Bull több mint fél másodperces előnye volt jellemző az egész hétvége során.
A szabadedzéseken több mint nyolc tizedmásodperc tempókülönbség volt megfigyelhető a Red Bull és a Ferrari között, ráadásul az időmérőt is űridővel Max Verstappen nyerte meg, de a rajtbüntetések következtében Carlos Sainz és Sergio Pérez rajtolhatott az első sorból.
Motorerőforrás-cserék miatt számos élmenő a rajtrács végéről kezdte meg az idei Belga Nagydíjat. Ez volt a rajtsorrend:
A Mercedes a hétvége korábbi teljesítményét konkrétan pocséknak titulálta a Hungaroringen elért Russell-pole pozícióval összevetve. A német gárda az időmérőn 1,8 másodperces hátrányban végzett a Red Bullhoz képest, ennek ellenére Hamilton és Russell is bízott a vasárnapi jobb teljesítményben.
Spa-Francorchamps alatt nem rezeg tovább a léc, ugyanis vasárnap reggel hivatalossá vált, hogy 2023-ban is láthatunk Belga Nagydíjat az F1-es versenynaptárban.
A Ferrarik eltérő gumistratégiát választottak a rajthoz, Carlos Sainz és Charles Leclerc is a lágy keverékű abroncsokon kezdte meg a futamot, a többiek a közepes keverékekre tették le a voksukat.
Sainz jól jött el a rajtnál, Pérez azonban beragadt, amit Alonso és Hamilton is ki tudott használni. A mercedeses nagy igyekezetében a spanyol világbajnokkal is összeért, aminek következtében Hamilton autója megsérült, a hétszeres világbajnok brit végül kiállni kényszerült. Így Pérez ismét átvette a második helyet, Russell feljött a harmadik pozícióba.
A második körben Nicholas Latifi és Valtteri Bottas ütközött össze, végül Bottas és Hamilton autója is a pálya szélén állt meg, így biztonsági autós szakasz következett.
Leclerc füstöt észlelt a jobb első kerekénél, így a negyedik körben kihasználta az ingyenkerékcsere lehetőségét, a monacói közepes keverékekre váltott, mint kiderült, a fékhűtő nyílását egy sisakvédő fólia zárta el, amit a kerékcsere során sikerült eltávolítani.
Az ötödik körben a safety car kihajtott a pályáról, Sainz jól indított, sikerült Pérezt leráznia magáról, Russell ezt kihasználva rögtön ráesett a mexikói pilótára. A holland címvédő zseniális tempót mutatott, a hetedik körben Max Verstappen már a negyedik pozícióban autózott. Pérez sem állta útját, a 12. körben a holland világbajnok feljött a második helyre.
Carlos Sainz a 12. körben megkezdte a kiállások sorát az élről, a spanyol azonban forgalomba jött vissza, így kérdéses volt, hogy vissza tud-e állni az élre. Verstappen azt javasolta a csapatnak, hogy húzzák ki minél tovább a kerékcserét.
A címvédő a 15. körben teljesítette első kerékcseréjét, a 18. körben már konkrét előzési pozícióba került Sainzhoz képest, és az előzést is simán abszolválta, így Verstappen a 14. helyről rajtolva félidő előtt már vezető pozícióban volt.
A Red Bull konkrétan ledarálta a mezőnyt, Pérez a 21. körben simán átlépett Sainzon, így a Red Bull 1-2. már adott volt. Innentől kezdve a futam kissé eseménytelen menetelésbe ment át, a második kerékcserék teljesítése után egyedül Sainz és Russell küzdelme hozott némi izgalmat, a tét a dobogó legalsó foka volt. A Mercedes nemhiába volt bizakodó az időmérő után, Russell gumikezelése és tempója is simán felért a vörösökhöz.
Az Alpine a nyári szünet után nagyot lépett előre, a francia csapat közvetlenül az élmenők mögött foglal helyet. Alonso a 43. körben simán megelőzte Leclerc-t, ezzel az ötödik helyre jött fel, és bár a legjobb körre hajtó ferraris az utolsó körben visszaelőzte, a bokszutcai sebességtúllépés miatt végül a spanyol mögé került (és még a legjobb köre sem lett meg...).
Alexander Albon a Williamsszel is remekelt ma, és pontszerző helyen végzett, az utolsó körökben a 10. pozíciótól felfelé a mezőny konkrétan felsorakozott mögötte.
Max Verstappen ma a 14. helyről nyert, Sergio Pérez lett a második, végül Carlos Sainz állhatott fel a dobogó harmadik fokára. Nincs kérdés, a Red Bull-dominancia tovább folytatódik, egy hét múlva Verstappen hazai pályán tovább gyarapíthatja jelenlegi 93 pontos előnyét.
Max Verstappen:
A safety car után nagyon jó előzéseket hajtottam végre. Ma mindent sikerült kontrollálnom. Kőkeményen dolgozunk tovább. Kiélvezem ezt a mai győzelmet, a hazai futamon kiderül, mire leszek képes.
Sergio Pérez:
Többet vártam ma magamtól, de Max érinthetetlen volt a futamon. A Red Bull számára ez egy jó eredmény, és ez a legfontosabb. A rajtom és az első köröm elég kaotikus volt, de sikerült visszajönnöm.
Carlos Sainz:
Jól sikerült a rajtom, de sajnos nehezebb versenyünk volt, mint gondoltuk. Nem volt a legjobb ma az autó tempója, és az abroncsok sem működtek jól. Nem volt ideális a gumikopás, a Red Bull ma teljesen más ligában versenyzett. Ki kell derítenünk, miért nem voltunk ma versenyképesek.
Nincs megállás, jövő héten a Holland Nagydíj, Zandvoort várja az F1-esek mezőnyét.
leggyorsabb kör: 1:49.354 perc (Verstappen, 32. kör)
pole pozíció: Sainz
versenyzők:
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen a győzelem után. Fotó: Johanna Geron / Pool / Reuters)