Carlos Sainz, a Ferrari vakbélműtétből visszatérő spanyol versenyzője nyerte a 2024-es Formula–1-es szezon harmadik futamát, az Ausztrál Nagydíjat. Mögötte csapattársa, a monacói Charles Leclerc végzett, a dobogó alsó fokára pedig a brit Lando Norris fért még fel. A legnagyobb favorit, a világbajnok holland Max Verstappen fékprobléma miatt az elején feladni kényszerült az Albert-parkban zajló versenyt, és a Mercedes brit pilóta párosa, Lewis Hamilton, valamint George Russell sem fejezte be a futamot. Utóbbi az utolsó körben bukott óriásit.
A pénteki szabadedzés előtti legnagyobb kérdés az volt, hogy Carlos Sainz, a Ferrari idény végén távozó versenyzője visszaül-e autójába. Két héttel ezelőtt vakbélműtét miatt kényszerült pihenőre, így nem volt biztos a spanyol visszatérése. Végül felépült a kétszeres futamgyőztes, aki az első sorból startolva aztán nem is akárhogyan teljesített vasárnap.
A hétvége első gyakorlásán Lando Norris, a McLaren brit pilótája, a másodikon és a harmadikon pedig a Ferrari 26 éves versenyzője, Charles Leclerc bizonyult a legjobbnak. Nem véletlen, hogy azt gondolták, az olasz istálló legyőzheti Verstappent a szombati időmérőn.
Erre viszont valódi esélye már nem volt a monacóinak az időmérőn, ugyanis Verstappen diktálta a tempót, sőt Q3-as leggyorsabb körére egy hiba miatt már válaszolni sem tudott Leclerc, és csupán az ötödik helyet érte legjobb mért köre. Így ismét a hollandé lett – pályafutása során 35. alkalommal – a pole-pozíció, mellőle a visszatérő Sainz, illetve a második sorból a holland csapattársa, Sergio Pérez startolhatott volna, ám Nico Hülkenberg időmérős feltartása miatt a lefújás után három rajthelyes büntetést kapott. Így végül Norris csípte el a harmadik rajtrácsot Leclerc előtt, mögötte pedig a másik McLaren-pilóta, Oscar Piastri és a hátra sorolt Pérez indulhattak a közép-európai idő szerint hajnali ötkor kezdődött futamon.
Az is biztos volt, hogy a melbourne-i rajtrácson csupán 18 versenyző áll majd, ugyanis a Williams versenyzője, Alexander Albon a szabadedzésen összetörte autóját, a karosszéria pedig javíthatatlannak bizonyult. Végül a csapat úgy döntött, hogy mégsem a thaiföldi, hanem csapattársa, Logan Sargeant marad le a futamról. A Stake Sauber pilótája, Csou Kuan-jü közben első szárnycsere miatt a bokszutcából rajtolt.
Rekordnézőszám várta izgalommal a vasárnapi futam rajtját az Albert-parkban, ahol a rajt teljesen sallangmentesre sikerült, és az élmenők között mindenki megtartotta pozícióját. Azonban a korábbi futamokkal ellentétben nem tudott meglépni Verstappen, Sainz pedig a holland szélárnyékát kihasználva bevágott elé, és az élre tört a második körben.
Óriási meglepetésre a háromszoros világbajnok autójának fékje füstölni kezdett – ami okot is adott a könnyű előzésre –, így az ötödik körben feladni kényszerült a versenyt.
A hivatalos végeredményben végül három kört írtak jóvá neki. Mindez egyben azt jelentette, hogy véget ért a kilencfutamos, Japán Nagydíj óta tartó győzelmi szériája.
A holland kiesésének csapatán kívül kétségtelenül mindenki örülhetett: rég nem látott esélyt kapott minden istálló, ezúttal kifejezetten a Ferrari. Verstappen korai búcsúja után Sainz előnye már két és fél másodperc volt Norris előtt, mögöttük Leclerc, Piastri, George Russell, Pérez, Lance Stroll, Cunoda Júki, Fernando Alonso és Valtteri Bottas autózott pontszerző helyeken.
A 17. körre már a második világbajnok kényszerült feladni a versenyt, Lewis Hamilton autójának erőforrása adta meg magát. A brit félrehúzódott a pályán, de így is virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe. A Ferrari fantasztikusan menedzselte a futam első harmadát és a kerékcseréket: Leclerc előrelépett és (két másodpercre) zárkózott csapattársa mögé. Az olasz istálló párosát a két McLaren, illetve Alonso, Pérez, Russell, Stroll, Cunoda és Albon követte.
A 34. körben Sainz előnye gyakorlatilag behozhatatlannak bizonyult, mögötte csapattársának azonban melegedni kezdett a helyzet: Norris szorosan zárkózott a monacóira, de a csata itt is elmaradt, ugyanis az olasz istálló ismét kihozta pilótáját – az élmenők közül elsőként – egy újabb kerékcserére. Így az élen haladó spanyol mögött tíz másodperces hátránnyal Norris, Piastri, a friss abroncsokkal visszatérő Leclerc, Alonso, Russell, és az ugyancsak a bokszutcából visszakanyarodó Pérez állt.
Az utolsó tízkörös etap Sainz hatalmas előnyével kezdődött, a monacói tisztes távolságból üldözte, majd a két McLaren és Pérez következett, utóbbi nem igazán tudta megzavarni a verseny állóvizét. Tartotta a lépést, ám meglepni nem volt képes az élmezőnyt. A mexikói mögött viszont csata volt kibontakozóban, Alonso és Russell között.
Az utolsó körig minden nyugodtan zajlott, ám Russell óriásit bukott, így újabb pozíciócsere szóba sem jöhetett a pályán, ezért VSC-fázis alatt ért véget a futam.
A VISSZAJÁTSZÁSOKON AZ LÁTSZOTT, ALONSO HIRTELEN NAGY TEMPÓT VESZTETT, A BRIT PILÓTA PEDIG, ELKERÜLENDŐ A RÁFUTÁST, KISSÉ NAGYOBB ÍVBEN PRÓBÁLT KANYARODNI. RÉSZBEN A KAVICSÁGYBA SZALADVA HATALMAS Autótörés lett a vége A 26 éves mercedes-PILÓTA versenyÉNEK…
Sainz ezzel megszerezte pályafutása harmadik futamgyőzelmét, a tavaly szeptemberi, szingapúri győzelme óta még mindig ő az egyetlen versenyző, aki le tudta taszítani Verstappent a trónról. Ősszel tíz, most kilenc Verstappen-sikerből álló szériát tört meg a Ferrari spanyolja.
Az olasz istálló több mint két év, a 2022-es idénynyitó óta először tudott kettős győzelmet aratni a világbajnokságban. Ami a skalp mellett felzárkózást is jelentett: három futamot követően négy pontra megközelítette a Red Bullt.
Nagy csatáktól ugyan mentes, meglepetésekben mégis gazdag futamon vagyunk túl. Folytatás április 7-én, két hét múlva Japánban.
A futam után húsz másodperces időbüntetéssel sújtották Fernando Alonsót – a stewardok a spanyol pilótát hozták ki hibásnak George Russell utolsó előtti körben történt balesetéért –, aki így elvesztette a hatodik helyét, és végül csak nyolcadikként zárt.
1. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:20:26.843 óra
2. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 2.366 másodperc hátrány
3. Lando Norris (brit, McLaren) 5.904 mp h.
4. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 35.770 mp h.
5. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 56.309 mp h.
6. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1:33.222 perc h.
7. Cunoda Júki (japán, RB) 1:35.601 p h.
8. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:40.992 p h. (20 mp időbüntetés)
9. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1:44.553 p h.
10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
11. Alexander Albon (tahiföldi, Williams) 1 kör h.
12. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 1 kör h.
13. Pierre Gasly (francia, Alpine Renault) 1 kör h.
14. Valtteri Bottas (finn, Stake Sauber) 1 kör h.
15. Csou Kuan-jü (kínai, Stake Sauber) 1 kör h.
16. Esteban Ocon (francia, Alpine Renault) 1 kör h.
17. George Russell (brit, Mercedes) nem ért célba
Kiesett:
Max Verstappen (holland, Red Bull) – 3 kör
Lewis Hamilton (brit, Mercedes) – 15 kör
Leggyorsabb kör: 1:19.813 perc (Leclerc, 56. kör)
Pole-pozíció: Verstappen
Versenyzők:
1. Verstappen 51 pont
2. Leclerc 47
3. Pérez 46
4. Sainz 40
5. Piastri 28
6. Norris 27
7. Russell 18
8. Alonso 16
9. Stroll 9
10. Hamilton 8
11. Cunoda 6
12. Oliver Bearman (brit, Ferrari) 6
13. Hülkenberg 3
14. Magnussen 1
Csapatok:
1. Red Bull 97 pont
2. Ferrari 93
3. McLaren 55
4. Mercedes 26
5. Aston Martin 25
6. RB 6
7. Haas 4