Index Vakbarát Hírportál

Megvan a szövetség első áldozata, 16 millió forintnak megfelelő büntetést szabna ki a bűnösre

2025. március 1., szombat 14:08

George Russell, a Formula–1-ben érdekelt Mercedes pilótája lehet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) első áldozata, akire a szervezet „súlyos” káromkodás miatt pénzbüntetéssel sújt le – nem is kicsivel.

2025. február 26–28. között tartották az idény előtti tesztet a Bahreini Nagydíj helyszínéül szolgáló szahíri pályán, így majd két és fél hónap után láthattuk ismét a húszfős mezőnyt körözni – már új felállásban.

A jól megszokott „csapathoz” több újonc is csatlakozott Bahreinben, de a pilótapárosok is rendesen megkavarodtak. Kezdve azzal, hogy a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton 12 szezon után a Mercedesből a Ferrariba ült át, míg Esteban Ocon az Alpine-t hagyta ott a Haasért, a címvédő Max Verstappen pedig új csapattársat kapott Liam Lawson személyében – no de tekintsük át az összes teamet.

A konstruktőri címvédő McLaren nem változtatott a győztes pároson, Oscar Piastri és Lando Norris maradt, a Ferrarinál hetedik szezonját kezdő Charles Leclerc-hez Carlos Sainz helyére csatlakozott a már említett Hamilton, míg a Red Bullnál a második számú pilóta immáron nem Sergio Pérez, hanem az új-zélandi Lawson. Russell mellé, a rekorder helyére a 18 éves, az ifjú Verstappenként is emlegetett Kimi Antonelli került, míg az Aston Martin-os duó, Lance Stroll és Fernando Alonso párosa érintetlen maradt.

Az Alpine-nál Pierre Gaslyhoz Jack Doohan csatlakozott, a Red Bull fiókcsapatánál, az – ismét új néven futó – Racing Bullsnál Cunoda Júki és Isack Hadjar küzd majd a pontokért. A Williams nagyot igazolt Carlos Sainz személyében, aki Alexander Albon társa immáron, míg a 2026-tól Audiként működő Kick Sauber új párossal, Nico Hülkenberggel és a Formula–2-es bajnokkal, Gabriel Bortoletóval vág neki az új idénynek. Valamint régi-új arcot is köszönthettünk a Haasnál, Oliver Bearmant, aki korábban már beugrott Sainz helyére a Ferrarihoz, illetve az amerikai istállónál is megmutathatta már magát.

Első nap – áramszünet, hosszabbítás, Russell bűnös megjegyzése

Norris végzett az élen a teszt első napján, mögötte honfitársa, Russell zárt a Mercedesszel, őket a négyszeres világbajnok Verstappen követte. Hamilton visszafogottan mutatkozott be a Ferrari volánja mögött, a negyvenéves klasszis ugyanis csupán a 13. pozícióban zárta a teszt nyitónapját.

Mind a húsz pilóta megmutatta magát a szokatlanul hűvösben zajló gyakorláson, de így is kitettek magukért a száguldó cirkusz főszereplői: összesen több mint 650 kört tettek meg szerdán, ebből a legtöbbet – számszerűen 88-at – Ocon tett meg, míg a legkisebb távot Stroll jegyezte.

A délutáni etap előbb áramkimaradás miatt félbeszakadt, így hosszabbra is nyúlt a gyakorlás. Megérte várni, Leclerc, Russell, Norris és Gasly is felülmúlta a délelőtti leggyorsabb körét – amelyet még az újonc olasz, Antonelli jegyzett.

Nem kellett sokat várni az első nagyobb hibára sem, délután a négyes kanyar kijáratánál megpördült Hadjar autója, de szerencsére tovább tudta folytatni a gyakorlást. A középpontba viszont nem Norris vagy a McLaren, hanem Russell került. A brit pilóta lehet az első F1-es pilóta, aki a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) újonnan bevezetett káromkodási szabályzata alapján pénzbüntetést kap. A Mercedes pilótája egy interjú során ugyanis „vállalhatatlan” kifejezést használt, amivel erkölcsi kárt okozott a szervezetnek.  

A rutinos versenyző a Viaplaynek beszélt a délutáni áramszünetről, amikor is úgy fogalmazott, hogy

a francba, nincs világítás. 

Russell a káromkodásáért negyvenezer euró, átszámítva több mint 16 millió forintos pénzbüntetést kaphat, amennyiben úgy ítélik meg a fejesek, hogy

a brit erkölcsi kárt vagy veszteséget okozott az FIA-nak, szerveinek, tagjainak vagy vezető tisztségviselőinek, illetve általánosabban a motorsport érdekeinek és az FIA által védett értékeknek.

A fent említett pénzbüntetés csak az első vétség esetén jár, a harmadik eset után ez 120 ezer euróra, vagyis mintegy 48 millió forintra emelkedik, de számolniuk kell a versenyzőknek pontlevonással, de akár egy hónapos eltiltással is...

A szövetség elnöke, Ben Sulayem korábban többször is hangsúlyozta, hogy a pilótáknak példaképként kell viselkedniük a sportág egyre fiatalabb közönsége miatt, tehát szükséges volt, hogy az FIA bevezessen ehhez hasonló szigorú szabályt, hogy kordában tartsa a pilótákat. Nem meglepő módon hatalmas felháborodást keltett ez a döntés a száguldó cirkusz körében: Verstappen, Alex Albon és maga Russell is azon táborba tartozott, amely felháborodásának hangot is adott a szabály bevezetése miatt – mit sem ért...

Második nap – Carlos Sainz-remeklés, ahogy egy évvel ezelőtt is

Nem megfelelő körülmények várták a versenyzőket a csütörtök reggeli folytatásban, a levegő hőmérséklete csupán 13, míg az aszfalté 15 Celsius-fok volt – de ez volt a kisebb gond. A nagyobb problémát az okozta, hogy az éjszakai esőzés miatt a már „felgumizott” pályának nyoma sem volt, és mivel a csapatok a sivatagban száraz körülményekre számítottak, így mindössze két csapat, az Aston Martin és a Haas vitt magával nedves időjárásra alkalmas abroncsokat, a többi alakulatnak meg kellett elégednie a rendelkezésre álló slick gumikkal. 

A Williams új igazolásának, a spanyol Sainznak a körülmények sem okoztak gondot, az exferraris volt ugyanis a leggyorsabb a teszt második napján. A délelőtti etapot a hétszeres világbajnok brit Lewis Hamilton zárta az élen, délután viszont 31 ezredmásodperccel volt gyorsabb nála Sainz. Hamilton elmondása szerint már most „nagyon élvezte” a körözést.

Sainz rendre javította köridejét, előbb 1:29.366-ot, majd 1:29.348-at autózott, ezzel mindössze 0,03 másodperccel maradt el Hamilton délelőtti csúcsától. Miután a spanyol átvette az elsőséget az időmérőn, alig volt kísérlet arra, hogy megszorítsák, mivel a csapatok többsége a versenyszimulációkat választotta – így tett Sainz is, kiváló köre után egy hosszabb táv megtételét választotta.

Lando Norris az utolsó tizenöt percben megpróbált egykori McLaren-csapattársa elé kerülni, de a spanyol kiváló középső szektorát nem tudta túlteljesíteni. Így Sainz maradt az élen, ráadásul a legmagasabb körszámot, 127-et teljesítve a nap folyamán. Érdekesség, hogy tavaly ilyenkor, ugyancsak a második napon is a spanyol volt a leggyorsabb, akkor még az olasz istálló versenyzőjeként. 

Ön szerint ki lesz a 2025-ös Formula–1-es világbajnok?

  • 505
    Max Verstappen – Red Bull
  • 405
    Lando Norris – McLaren
  • 277
    Lewis Hamilton – Ferrari
  • 173
    Charles Leclerc – Ferrari
  • 42
    Oscar Piastri – McLaren
  • 39
    George Russell – Mercedes
  • 38
    Carlos Sainz – Williams
  • 34
    Fernando Alonso – Aston Martin
  • 27
    Isack Hadjar – Racing Bulls
  • 20
    Nico Hülkenberg – Kick Sauber
  • 10
    Cunoda Júki – Racing Bulls
  • 9
    Liam Lawson – Red Bull
  • 7
    Kimi Antonelli – Mercedes
  • 5
    Jack Doohan – Alpine
  • 4
    Lance Stroll – Aston Martin
  • 3
    Pierre Gasly – Alpine
  • 1
    Esteban Ocon – Haas
  • 1
    Oliver Bearman – Haas
  • 1
    Alexander Albon – Williams

Harmadik nap – piros zászló, parkoló busz és üvegpanel

A bahreini időjárás immáron szebbik arcát mutatta, előbújt a nap, aminek köszönhetően húsz fok felett is tetőzött az aszfalt hőmérséklete. 

Russell végzett az élen a zárónapon, nem mellesleg sikerült megelőznie a címvédőt, aki a mercedeses utolsó köréig vezette az etapot, annak ellenére is, hogy többször is panaszkodott az autó egyensúlyára. A képzeletbeli dobogó alsó fokára Albon állhatott fel, aki 137 megtett körével a nap legszorgalmasabb versenyzője lett. Sainzot viszont nem lehetett letaszítani a trónról, a spanyol csütörtöki legjobb körét nem bírták felülmúlni. 

Lewis Hamilton nem találta meg a ritmust, a hatodik helyen fejezte be a tesztet, miután Piastri és Gasly is gyorsabb volt a Ferrari brit pilótájánál. 

A teszt során bőven adódtak nehézségek is: délelőtt előbb a bokszutca faláról, az egyik bírói állásról zuhant le egy üvegpanel a célegyenesbe, ami miatt takarítani kellett az aszfaltot, délután pedig egy busz parkolt az egyik kanyarban a menekülőúton, ezért piros zászlós megszakítás történt.

A zárónapon Hadjar volt a legtevékenyebb 73 körével, míg a legkisebb táv Bortoleto neve mellett ékeskedett, a maga 35-ével.

Az idény március 16-án az Ausztrál Nagydíjjal indul, majd Kínában folytatódik, a Magyar Nagydíjra pedig augusztus első hétvégéjén kerül sor. A szezon ismét 24 futamos lesz.

Formula–1, szezon előtti teszt, Bahrein (összesített eredmény)
        
pozíció/versenyző csapat legjobb idő (perc) körtáv (összesített)
1. Carlos Sainz Jr. Williams 1:29.348 195
2. George Russell Mercedes 1:29.545 232
3. Max Verstappen Red Bull 1:29.566 155
4. Alexander Albon Williams 1:29.650 200
5. Oscar Piastri McLaren 1:29.821 195
6. Pierre Gasly Alpine 1:30.040 196
7. Lewis Hamilton Ferrari 1:29.379 162
8. Charles Leclerc Ferrari 1:29.431 220
9. Andrea Kimi Antonelli Mercedes 1:29.784 226
10. Cunoda Júki Racing Bulls 1:30.497 211
11. Liam Lawson Red Bull 1:30.252 149
12. Jack Doohan Alpine 1:30.368 209
13. Isack Hadjar Racing Bulls 1:30.675 243
14. Lando Norris McLaren 1:30.430 186
15. Fernando Alonso Aston Martin 1:31.874 168
16. Gabriel Bortoleto Sauber 1:31.057 174
17. Nico Hülkenberg Sauber 1:31.457 180
18. Esteban Ocon Haas 1:30.728 260
19. Oliver Bearman Haas 1:32.796 197
20. Lance Stroll Aston Martin 1:32.332 134

Formula–1, a 2025-ös versenynaptár

Március

Április

Május

Június

Július

Augusztus

Szeptember

Október

November

December

Rovatok