Ilyen, amikor a Facebook nem szeret minket
További Szolgálati közlemény cikkek
- Londonban díjazták a Concerto Budapest és az Index megoldását
- Magyar Péter vasárnapi sajtótájékoztatójára reagálva
- Rangos médiapiaci elismerésben részesült az Index.hu podcastja
- Az amerikai elnökválasztás napján az Index volt a magyar olvasók elsődleges hírforrása
- Ha időjárás, akkor Index: új szolgáltatás indult
November 19-én, mindenféle előzetes értesítés nélkül a Facebook az Index tartalmainak korlátozása mellett döntött. Mit is jelent ez a korlátozás? Gyakorlatban azt, hogy hiába követi az Indexet közel 600 ezer felhasználó, nekik hiába teszi ki a szerkesztőség nap mint nap a legérdekesebb híreket, információkat, ezek csak egy nagyon szűk körhöz jutnak el.
Miért történt ez? A Közösségi Alapelvek állítólagos, sorozatos megsértése miatt. A Facebook a korlátozás bevezetéséről hivatalos tájékoztatást azóta sem küldött, mindössze egy értesítésből adta az Index tudtára, hogy szankciókat vezet be. Nincsenek pontos adatok, nem visszakereshető, hogy mikor milyen anyaggal, melyik irányelvet sértette meg a portál. A Facebook hasonlóan járt el több hazai közéleti szereplő és hírportál esetében is. Legutóbb a népszerű Youtube-csatorna, a Partizán közösségi oldalát korlátozták. Magyarázat ott sincs, érdemi kommunikáció lehetősége pedig a gyakorlatban kizárt.
Az alábbi grafikonokon szemléltetjük, hogy a Facebook által bevezetett korlátozások milyen hatással voltak és vannak főbb mutatószámainkra. Két időszak összevetésével arányszámokkal mutatjuk be a marginálisnak nem mondható visszaesést.
A legfontosabb mutató, hogy a közösségi média-posztjaink hány emberhez érnek el az adott időszak alatt, ebben a legjelentősebb a visszaesés, 100 korábbi olvasóból mindössze 27-et ér el az Index, ami 73 százalékos csökkenés.
Minden híroldalnak azok a felhasználók a legértékesebbek, akik az adott tartalmat az adott portálon olvassák. Pont ahogy most ön is teszi. Ehhez a posztokra rá is kell kattintani, átugorva az adott médium felületére. Ennek arányszámát hívják konverziónak, ahol szintén jelentős, 50 százaléknál nagyobb a visszaesés a tiltás előtti időszakhoz képest.
Miért jelent gondot ez a gyakorlatban?
Jelenleg az internetes médiafogyasztási szokások alapjaiban térnek el a korábbi, nyomtatott sajtó fénykorában megismert folyamatoktól. A felhasználók jelentős része nem „önálló döntésként” olvas egy-egy híroldalt, hanem böngész, keres, szörföl, és a szembejövő tartalmakra kattingat. Ebben az Index drasztikusan eltér a hazai híroldalaktól, mivel nálunk van a legtöbb tudatos hírfogyasztó, legtöbben az index.hu domaint írják be a reggeli kávéjuk mellé, így természetesen ezek a felhasználók a fenti tiltásból mit sem éreznek, azonban az újság összesített elérése jelentősen csökken. Ez a gyakorlatban olyan, mintha a nyomtatott újságot csak az előfizetők olvashatnák, és az újságos standokat üzemeltető cég úgy döntene, hogy valakivel nem szimpatizál, így pár hónapra a sajtótermékét leveszi a polcokról, hogy az arra járó vásárlóknak még véletlenül se legyen kedve megvásárolni az adott lapot.
Meddig tart ez és mit lehet tenni ellene?
Becslésünk szerint még 2 hónapig, de ezt is a nemzetközi tapasztalatok alapján tudjuk, nem pedig a Facebook korrekt tájékoztatójából. Pontos határidőt jelenleg nem tudunk.
Olvasóink viszont tehetnek ellene, ha az Index Facebook-oldalt a kedvencek közé teszik. Ilyenkor már nem lép életbe a Facebook okos algoritmusa, így a tiltása sem. Ebben az esetben a közösségi oldal már nem bírálja felül az olvasók döntését, ilyenkor mutatja a tartalmakat érdeklődés alapján. Erről a beállítási lehetőségről szól bemutató videónk is:
Egy másik mentőötlet, ha kipróbálja a megújult Index appot, ez az App Store-ban ide kattintva érhető el; Google Playben pedig itt érhető el.
Bízunk benne, hogy a Facebook hamarosan feloldja az Index korlátozását, és minden olvasó ott és úgy olvashatja a híreinket, ahogy csak kedve tartja.