Index Vakbarát Hírportál

Mészároljon az Indexben!

2013. december 10., kedd 12:01

A kedden húszéves Doom többek között azért tudott minden idők egyik legemlékezetesebb számítógépes játéka lenni, mert támogatta a saját kiegészítők, pályák, grafikai elemek készítését. John Carmack eleve úgy írta meg a játék kódját, hogy az könnyen módosítható legyen, és a játék megjelenésekor az id Software nyilvánossá tette a használt pályaszerkesztő program forráskódját (pár év múlva pedig magának a Doomnak a forráskódját is).

Ennek köszönhetően követhetetlen gyorsasággal születtek netszerte a házilag barkácsolt .wad fájlok a játékhoz (a legendás kiterjesztés a where's all the data, azaz „hol vannak az adatok” rövidítése). Később a rajongók egyre kifinomultabb szerkesztőprogramokat írtak, hogy a pályakészítés minél egyszerűbb legyen. Az egyik ilyen a Doom Builder, aminek megnéztük az oktatóvideóit, és arra jutottunk, hogy erre mi is képesek vagyunk. Megcsináltuk tehát az Index szerkesztőségét Doom-pályában. Titkos falakkal, fegyverekkel, kulcsra zárt ajtókkal, szörnyekkel, ahogy kell.

Rögtön hozzá kell tennünk, hogy az Index működéséhez nagyon sok ember hozzájárul, és nem tudtunk mindenkinek az irodáját doomosítani, részben technikai akadályok miatt (a játékben még nem lehettek egymást fedő emeletek, a salesesek pedig felettünk dolgoznak, a másodikon), részben lustaság miatt (bocs, Index-programozók). Csak a tartalmat előállító szűk szerkesztőség munkahelyét öntöttük poligonokba és textúrákba, és még így is kisebb csalásokra kényszerültünk (például a szerkesztőségben álló tartóoszlopok valójában hengeresek, de a játékban nincsenek íves pályaelemek), illetve pár dolgot kihagytunk, ablakokkal például nem fárasztottuk magunkat. És persze a végtelenségig lehetne még csicsázni, új textúrákat készíteni, trükkös pályaelemeket beépíteni. Azért a Doomdex így is önfeledt vigyort hozott ki a kollégákból – reméljük, önnek is tetszeni fog. Ha mindig is be akart olvasni ezeknek a szemét óbudai zugfirkászoknak, most megteheti. Láncfűrésszel, shotgunnal (sőt, duplacsövű shotgunnal, mert a Doom II-re építettük a szerkesztőségi pályát).

Így játszhat a Doom-Indexszel

Sajnos nincs olyan böngészőben játszható online Doom-verzió, amihez saját pályát lehetne csatolni, ezért XX. századi módon, paraméterekkel kell bohóckodni, és össze kell parancssorozni a kezünket.

    mount x c:\games\doom2
    x:

    doom2 -file index.wad

És már indul is a játék, rögtön az első pálya lesz az Index.

Ha nem akar vesződni a fentiekkel, vagy a munkahelyén nincs joga telepítgetni a gépére, akkor a lenti videóban nézheti végig, ahogy az Indexet eléri a végzet (szigorúan csak billentyűzettel játszottunk, mint a régi szép időkben). Ha Indavideót nézni sincs joga, akkor nincs több ötletünk, esetleg váltson munkahelyet.

Index a Doom II-ben

Ha később kipróbálná a pályát (ami egyébként elég nehéz lett), és nem akar előre tudni spoilereket, most hagyja abba az olvasást, mert zárásul némi segítség jön azoknak, akik esetleg nem bírnának a Doomba öltött Indexszel.

Rovatok