Az Airbus európai repülőgépgyártó vállalat bejelentette, hogy vészhelyzet esetén a repülőgépről automatikusan leváló fekete dobozokkal szereli fel legnagyobb modelljeit, az A350-es és A380-as típusú utasszállítókat.
A repülési adatokat és a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő fekete dobozokat felszerelnék egy olyan érzékelővel, amely egy esetleges összeütközés vagy becsapódás előtt automatikusan katapultálná a készülékeket a repülőgépből. A fekete dobozokat feltehetően a géptörzs külső burkolatában fogják elhelyezni, írja az MTI.
A légitársaság azután döntött a fejlesztésről, miután 150 emberrel a fedélzetén március 24-én hegyoldalnak csapódott a Germanwings fapados légitársaság Barcelona-Düsseldorf között közlekedő Airbus A320-as típusú repülőgépe. A pilótafülkében lezajlott kommunikációt rögzítő fekete dobozt sérült állapotban találták meg, a második fekete dobozt továbbra is keresik.
A most bejelentett technikai újítással egy esetleges légikatasztrófa esetén a fekete dobozok felkutatását könnyítenék meg, valamint azt, hogy a szerkezetek épen maradjanak. Másrészről viszont ez azt is jelenthetné, hogy a fekete dobozok nem rögzítenék az utolsó másodpercig az eseményeket.
Az Airbus más változtatásokról is döntött. A polgári repülési hatóságokkal és a megrendelőkkel való egyeztetéseket követően az Airbus úgy döntött, harminc napról kilencven napra emeli fel a víz alatti jeladó (Underwater Locator Beacon/ULB) élettartamát.
Ezenkívül a jövőben gyorsabb adatátvitel várható a szárazföldi irányítók és egy utasszállító között, ha egy gép tervezett útvonalát hirtelen megváltoztatja. Sőt, az esetleges becsapódáskor vagy összeütközéskor a szárazföldi irányítóknak automatikusan vészjelzést küldő szerkezet (Emergency Locator Transmitter/ELT) ezentúl abban az esetben is figyelmeztetést ad, ha út közben bizonyos jelek arra utalnak, hogy a pilótafülke személyzete elvesztette az irányítást a gép felett.