Vasárnap tíz lengyel gép a földön maradt a varsói Chopin reptéren, mert hekkerek támadták meg a számítógépes rendszereket, és összekeverték a pilótáknak kiosztott repülési terveket. A támadás nagyon hasonlít arra az április végi esetre, amikor az amerikai American Airlines légitársaság gépei maradtak a földön.
Mindkét esetben ugyanaz a rendszer okozott galibát, amivel a légitársaságok kiosztják a repülési terveket a pilótáknak. A Varsóban leállt gépek a LOT légitársasághoz tartoztak, és a társaság szóvivője azt mondta: a lehető legmodernebb számítógépes rendszereket használják, tehát a hiba másokat is fenyegethet az iparágban.
A Wired magazin megtudta, hogy a LOT és az American esetében is az okozhatta a problémát, hogy a repülési terveket kiosztó rendszer olyan protokollt használ, ami nem követeli meg az adatok hitelesítését.
Repülés előtt az irányítóközpont számítógépei kiszámítják a járat útvonalát, és a földi személyzetből valaki elfogadja ezt a tervet, mielőtt azt kiküldenék a pilótának. A pilóták felszállás előtt kapják meg az útvonaltervet, illetve menet közben is fogadni tudnak változtatásokat. A repülési tervnek igazodnia kell a repülőgép szoftveréhez, tehát egy Boeing 747-esre mást kell kiküldeni, mint egy Airbus 380-asra. Mivel a küldő fél nincs hitelesítve, a támadó hekkernek csak a protokollok működését kell kiismernie, hogy hamis terveket tudjon kiküldeni.
Ha megfelelő az útiterv formázása, akkor a rendszer el fogja fogadni
- mondta Peter Lemme, egy független tanácsadó, aki egy végponttól végpontig biztonságos hálózati rendszert kifejlesztő szakmai bizottság vezetője.
Persze a pilóták nem követik vakon mindazt, ami a repülési tervben le van írva, és úgy tűnik működtek a biztonsági előírások, hiszen a meghekkelt tervekkel ellátott gépek nem szálltak fel, hanem mind a földön maradt. A pilóták nyilván azonnal észreveszik, ha a tervben más úticél szerepel, mint ahová menni kéne, és részben azért van két pilóta minden járaton, hogy a szokatlan, nem ésszerű, nem hatékony útvonalakat meg tudják beszélni egymással.
De még ha nem is olyan nagy a változás, hogy azt rögtön észrevegyék a pilóták, akkor sem kell aggódni, hogy két gépet egymásba fognak vezetni. Az útvonalak változását a földi irányító személyzettel is megbeszélik, akik rögtön közölni fogják, ha egy másik gép útvonalát keresztezik. A gépek is fel vannak szerelve olyan szenzorokkal, amelyek riasztják a pilótákat, ha egy másik gép közelébe kerülnek.
Mindezek ellenére nyilvánvaló, hogy a légitársaságok rendszereit védettebbé kell tenni, és szerencsére éppen ezen dolgoznak a szakembereik.