Index Vakbarát Hírportál

Digitális pórázt kapnak az autósok

2016. február 7., vasárnap 07:35

Több százezer autó rohangál az utakon, és nagyon keveset tudunk arról, hogy mi történik velük. Arra pedig még évtizedeket várhatunk, hogy minden jármű eleve úgy gördüljön le a gyártósorról, hogy tele legyenek pakolva szenzorokkal, mint a Teslák. A Konetik nevű magyar startup azonban a korosodó, már használatban lévő autókat is okosítani tudja.

Az autóiparban a valóság és a futurisztikus elképzelések között hatalmas szakadék tátong. Ezt akarja áthidalni a magyar alapítású Konetik, a most is forgalomban lévő, okosnak egyáltalán nem mondható autókat vértezik fel plusz tudással.

„Amíg az önjáró robotautókra fókuszáló cégek a jövő technológiáival kísérleteznek, rengeteg hasznos információtól elesünk, pedig ezeket a mai autókból is be tudjuk gyűjteni” - mondta Szabó Balázs, a Konetik társalapítója.

A Konetikről korábban Smartdrive néven írtunk, úgy másfél évvel ezelőtt - ők találták ki azt, hogy egy kütyüvel biztonságosabbá teszik az utcai közlekedést. Azóta nemcsak nevet változtatott a csapat, hanem az üzleti modellt is kipolírozták, és elkészült a végleges hardverük.

Abból a felvetésből indult ki a Konetik, hogy bár okostelefonnal is nyomon lehet követni az autókat, ez nem túl megbízható módszer, hiszen gyakori az adatvesztés. Előfordulhat, hogy a sofőr nem kapcsolja be a nyomkövető mobilos appot, vagy hogy lemerül a készülék. Ezzel szemben a Konetik eszközét az autó diagnosztikai csatlakozójára kell ráhúzni, így mindig üzemel. További előnye, hogy ezen a porton át mérni lehet a vezetési szokásokhoz kapcsolódó adatokat is, például a fordulatszámot, sebességet, váltóállást és gázpedálszöget. A kütyübe beépített gps-szel a haladást, a gyorsulásmérővel az autót érő erőhatásokat rögzítik.

Bár a Konetikkel nem lesz olyan menő műszerfalunk, mint amilyen a Teslában van, valami hasonlót kapunk a számítógépünkre és a mobilunkra. Minden adat távolról lekérdezhető a beépített kommunikációs eszközzel, és ebben egy, az ügyfelek számára plusz költségek nélkül roamingoló SIM-kártya is van. 

Hamar rájöttünk, hogy nem hardvergyártók leszünk, az adatelemzéssel érdemes foglalkozni

- mondta Szabó Balázs alapító-ügyvezető. A kütyüt nem önmagában adják el, tartozik hozzá egy online webes felület, ezen jelennek meg az adatok. Ez tulajdonképpen egy adat alapú flottakezelő rendszer, amit úgy alakítottak ki, hogy akár egy-két autóval is jól használható legyen, de több tucat, vagy ennél jóval több autóval rendelkező flották is kezelhetők legyenek. Később használati szokásokhoz, igényekhez illesztett szolgáltatások érhetőek majd el a rendszerben, mint a felhasználás alapú speciális biztosítási ajánlat, vagy akár az autók által bizonyos kilométeróra-állás elérésekor automatikusan is elindítható szervízidőpont egyeztetés.

Bár a Konetik célpiaca alapvetően Németország, de a szolgáltatás Magyarországon is elérhető.

A németeknél ugyanis a forgalomban lévő járművek több mint fele céges, legtöbbször kis- és középvállalkozások  tulajdonában van (közel 18 millió autó). Ezek igen jelentős része ötvennél kevesebb autóból álló flottához tartozik. A Konetik célkeresztjének közepén ezek a felhasználók vannak, azok a vállalatok, amelyeknek a méretük miatt nem éri meg, hogy egy flottamenedzser cégre bízzák az autóikat, hanem inkább saját maguk intéznék egy online felületen. A használat monitorozására azért van szükség, mert adózási okokból el kell választani a céges- és a magánhasználatot. A menetlevelek kézi kitöltése kínkeserves, a Konetik ezt néhány kattintással megoldja.

Ezt tudja még a rendszer:

Arra akarják rávenni a vállalatokat, hogy jutalmazzák meg a felhasználókat, akik rendesen dokumentálják a privát és a céges utakat. Mivel a magáncélú utazásnak nagyobb az adóterhe, jó motiváló eszköz lehet, ha a sofőr és a cég közösen osztoznak ezen.

A saját hardver kifejlesztése drága volt, több százezer eurót fordítottunk erre

- mondta Varga Péter, a műszaki fejlesztés vezetője, a Konetik CTO-ja. Sok meglepő problémába belefutottak, például kiderült, hogy havonta 50 megabájtnyi adat átviteléhez sem elég jó egy 2G modem, mert rossz a lefedettség, és a szolgáltatók hátrébb rangsorolják 2G adatkapcsolatot. Gps-modulból olyat kellett választani, amelyik nem 2 perc alatt hangolódik rá a műholdakra, mert ennyi idő alatt kilométereket megtesz az autó. A modemből pedig azért kell nagy teljesítményű, mert a kommunikáció titkosítása erőforrásigényes.

A Konetik 2015-ben még a fejlesztésre koncentrált, a berlini German Tech Entrepreneurship Centerben nyitottak irodát, hogy a német piacra lépés feltételeit megteremtsék. Idén már több partnerséget elindítottak, nemzetközi cégekkel mint például az Orange, vagy a német energiaóriás RWE. 2016 a növekedés éve lesz, ami természetesen tartogat ismeretlen helyzeteket. Ahogy Szabó Balázs fogalmazott: felkészülnek a pofonokra. Elvégre most már ügyfelekkel kell dolgozni, sőt az a cél, hogy év végére 500 cég, átlagosan 5 autóval, az előfizetőjükké váljon.

Rovatok