Rég nem látott visszaesést jelentett be kedden Tim Cook, az Apple vezérigazgatója. A 2016 első negyedévében elért eredményekből kiderül, hogy 2003 óta most először esett vissza a cég teljesítménye, vagyis 13 éves folyamatos növekedés után torpantak meg. A hírek hatására a cég részvényei is zuhanni kezdtek. A mélyrepülés fő oka, hogy a kínaiak nem vesznek már annyi iPhone-t, és nem látszik, mi dobná meg újra az eladásokat. Van tehát min töprengenie az Apple-nek, de igazán nagy bánatra azért egyelőre nincs okuk.
Az Apple első negyedéves bevétele 50,6 milliárd dollár volt. Ez még mindig nem éppen kevés, például több mint harmada az éves magyar GDP-nek. (Nem mintha ezeket lenne értelme közvetlenül összehasonlítani, de a nagyságrendet jól érzékelteti.) Viszont az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest ez 12 százalékos csökkenést jelent, ami elég tetemes visszaesés. A nyereségük még nagyobbat, 22 százalékot zuhant.
Az utóbbi években hagyományosan az iPhone-eladások vitték a céget, így nem csoda, hogy a lejtőre is az lökte őket, hogy nem úgy fogytak a telefonok, ahogy azt megszokhattuk. A legelső iPhone-t 2007-ben mutatták be, azóta nem fordult még elő, ami most, vagyis hogy lassult az iPhone-eladás: a 2015-ös első negyedévben elkapkodtak 61 millió készüléket, idén ennél 10 millióval kevesebb fogyott. Főleg a kínai piac okozott csalódást, de általában is látszik, hogy az iPhone 6s nem igazán érdekelte az embereket. Persze ebben a szokásos ciklikusság is szerepet játszik, hiszen az Apple már jó ideje minden első évben robbant egy teljesen új modellel, hogy aztán a másodikban kisebb módosításokat végezzen csak a következő kiadáson. A 6s azonban az 5s-hez képest se teljesített jól.
Azonban nem csak a mobilos eladások estek vissza, és úgy tűnik, az Apple-univerzumba is beszivárognak a globális trendek. Egyrészt az tabletek úgy általában is mélyrepülésben vannak (sőt van olyan vélemény, hogy már bele is álltak a földbe), és az iPad-eladások is zsinórban a kilencedik negyedévben csökkentek, ezúttal egy évvel ezelőtthöz képest 19 százalékkal.
Másrészt a PC-s piac következetes összeomlása se hagyja érintetlenül az Apple-t. Bár korábban úgy tűnt, a Mac gépek jobban teljesítenek, már a második olyan negyedévet zárta a cég, amikor a PC-piac átlagát is alulmúlták ezen a téren, és tavalyhoz képest 12 százalékos visszaesést könyveltek el.
Mindez az Apple részvényeseit se töltötte el boldogsággal. A részvények a reggeli 105 dollár körüli értékükről 96-97 dollár környékére estek vissza. Ez bő 8 százalékos csökkenés, ami azt jelenti, hogy az Apple piaci értéke egy csapásra 40 milliárd dollárral csappant meg – ez gyakorlatilag egy teljes netflixnyi csökkenés. Vagy 42 MNB-alapítvány-botránnyi.
A visszaeső eladások híre pedig nemcsak magát az Apple-t, de a beszállítóit is megviselték, több ázsiai partnercég részvényei is 5 százalék körüli mértékű esést produkáltak.
Kína különösen nagy érvágás a cégnek, nem csak azért, mert Kína különösen nagy, hanem mert hagyományosan ez a piac volt a növekedés egyik motorja, ahol a 2009-es piacra lépés óta soha nem fordult még elő, hogy visszaestek volna. Ehhez képest most rögtön 26 százalékkal sikerült, a tavaly év eleji 16,8 milliárd dollárról 12,5-re. És bár az iPhone-t még mindig nagyon szeretik a kínaiak, az utóbbi évek robbanásához hasonló növekedésre valószínűleg jó ideig nem lesz esélye a cégnek az országban.
Nemcsak azért, mert az igazán nagy növekedési potenciált már kiaknázták az országban, hanem azért is, mert a helyi gyártók iszonyatos tempóban erősödnek a világon máshol is, de hazai pályán aztán különösen. A Xiaomi, a OnePlus, a Huawei, vagy éppen az Oppo és társaik nemcsak jóval olcsóbbak, de egyre jobb telefonokat is tudnak összerakni.
Másrészt nincs, ami helyettesítse a kieső kínai forgalmat. Általában Indiától szokás valami hasonlót várni, de ott még valószínűleg évekig nem tud az Apple igazán beindulni: se elég telefonra költhető pénz, se elég fejlett online kereskedelem, se Apple Store nincs még az országban. Maga Tim Cook is arról beszélt, hogy óriási az indiai potenciál, de 7-10 éves a lemaradás Kínához képest. (Ugyanakkor az 56 százalékos indiai növekedés még így is ígéretes).
Ahogy a korábban megszokottnál nagyobb kijelzőjű iPhone-okkal elsősorban a Távol-Keletet célozta a cég (és vitték is az iPhone 6-ot, mint a cukrot), a kisebb-olcsóbb iPhone SE-t szánhatják az indiai piacra, de ebben a kontextusban az olcsót is inkább idézőjelesen kellene írni, nem valószínű, hogy ezzel fogják beszakítani a piacot. Pláne, hogy Indiában is hasítanak a feltörekvő kínai gyártók.
A negatív rekordokkal dobálózás közepette viszont érdemes számításba venni azt is, hogy az Apple-nek volt honnan esnie, és a legtöbb gyártó a két kezét meg a tucatnyi termékét összetenné, ha oda zuhanhatnának, ahol az Apple most áll. Nyilván nem lehet pusztán ezzel letudni a negatív tendenciákat, de némi józanságra inthet a nagy növekedésfétisben, hogy a fentebb már említett, 22 százalékos profitcsökkenés még így is igen masszív nyereségeset jelent: az első negyedévben 10,5 milliárd dolláros profitot termelt az Apple. Ezzel ez a borzalmas Apple-negyedév minden idők 23. legnyereségesebb negyedéve volt. Nem az Apple történetében, hanem úgy általában.
Kevésbé borúlátó elemzők szerint valójában a – mostani visszaeséshez összehasonlítási alapot adó – tavalyi első negyedév volt még Apple-viszonylatban is kiugró (és egyben második azon a bizonyos all-time listán). A cég rövidtávú pénzügyi megítélése és a növekedési potenciál esett vissza, de összességében nincs olyan nagy bajban a cég, mint amit a sok negatív szám sugall.
A másik tényező, amely árnyalja a rekordvisszaesést, hogy az Apple óriási hardveres forgalma mellett eltörpülő szolgáltatások terén a cég idén is jól teljesített: közel 6 milliárd dolláros bevételt hoztak össze appeladásokból, mobilfizetésből és hasonlókból, ami önmagában nagyobb, mint a Facebook várható negyedéves eredménye – és a szolgáltatások utáni bevétel éves szinten meghaladhatja az Apple teljes 2007-es bevételét.
Ezzel együtt az világos, hogy az eddig magabiztos óriásléptekkel vett úton most látványosat botlott az Apple, és a következő nagy kérdés, hogy hogyan tudnak minél gyorsabban megint valami olyasmit mutatni, ami visszazökkenti az eddig elkényeztetett részvényeseket.
A kézenfekvő válasz, hogy az új iPhone-nal valami nagyot kéne dobnia a cégnek. Bár a kreativitás épp nem az első szó, ami mostanában eszébe jut róluk az elemzőknek. Többen a kis kijelzős iPhone SE-től se voltak elájulva, de úgy általában is érik mostanában olyan vádak a céget, hogy egyszerűen unalmassá vált. Az iPhone 7 állítólag nem is hozza majd el a megváltást, és a cég már inkább az iPhone 8-ra koncentrál a maga OLED-kijelzőjével és egyéb nyalánkságaival.
A másik fő csapásirány, hogy az Apple fű alatt mégiscsak okosabb, mint a kétkedők, és az iPhone SE-vel – akár a mostaninál is alacsonyabb áron – szépen meghódítják Indiát, illetve azokat az androidos felhasználókat, akik az árcédula miatt nem váltottak még iOS-re. Meglátjuk.