A bomló nyugati világban szinte teljesen ismeretlenek a Japánban használatos okosvécék, pedig ezek a fő funkción túl a sejhaj tisztítását is megoldják, piszkos papírmunka nélkül. A szigetországban járt kollégáink rémtörténeteket meséltek a feltuningolt csészékről, és inkább nem próbálták ki a hightech japán módszert, nehogy rossz véget érjen a spriccelés.
Az okosvécéket gyártó japán vállalatok – köztük a Toto, a Toshiba és a Panasonic – éppen az idegenek félelmei miatt döntöttek úgy, hogy a fenékpucolónak egységesítik a nyelvezetét. Abban bíznak, hogy az ikonok végül nemzetközi szabvánnyá emelkednek, és ezentúl a japánul nem tudó idegenek is bátrabban nyomják majd, és a gombokat is.
A gyártóknak ölükbe pottyant egy jó lehetőség: 2020-ban Tokióban lesz az olimpia, és sok kellemetlenséget elhessegethetnek azzal, hogy az odalátogató tengernyi turista tiszta tomporral terpeszt majd a stadionjaikban. (Persze az ottani olimpia szervezői nem emiatt vannak szorult helyzetben, de ez már más lapra tartozik.)
Az ikonok alapján egyértelmű, hogy a mosógépgyártók nyomában jártak a vécéipari szabványosítók. Íme az ikonok megfejtése, balról jobbra:
Bizonyos japán vécék zenélnek is, de ennek könnyen találnak egységes jelet, hiszen ennek már rég lerakták a sztenderjeit a barnaárut gyártó vállalatok.