Index Vakbarát Hírportál

Az autóban jobb a moziélmény, mint otthon

2017. július 10., hétfő 11:06

Néhány hete lecserélték a logókat a Harman magyarországi üzemeiben, hogy megjelenjen rajtuk az audiotechnikai vállalatot tavaly novemberben felvásárló Samsung neve is, de a 22 éves múltra visszatekintő gyárakban ettől eltekintve nem várható túl sok változás. Székesfehérváron továbbra is autókba szánt hangeszközöket raknak össze, míg az ezzel kapcsolatos kutatás-fejlesztésen a budapesti laborban dolgoznak a cég mérnökei.

„Jó kombináció összehozni a világ vezető tévégyártóját a vezető audiovállalattal” - kommentálta az egyesülést Michael Mauser, a Harman európai vezetője, akivel a hazai fejlesztésekről és az autós szórakozás jövőjéről beszélgettünk.   

Ahogy egyre jobban közelítünk a teljesen önjáró autók megvalósításához, úgy lesz egyre több időnk szórakozni, pihenni és dolgozni út közben. Mauser szerint mindehhez a kulcs az erős audiohardver lesz, jó digitális jelfeldolgozóval, komoly erősítővel, mert így

az autók jobb moziélményt nyújtanak, mint amit az otthonunkban el tudunk érni.

Ez elsőre elég hihetetlenül hangzik, de Mauser elmagyarázta, hogy amíg az otthoni hifit áthelyezhetjük és elforgathatjuk (akár rossz irányba is), az autóban minden kijelző és hangszóró fix helyen van. Elég egyszer bemérni a teret, és előre beállítani mindent.

A Harman a jövővel kapcsolatos elképzeléseit a Summit Next nevű koncepcióautóban mutatta be, amiről a lenti videóban is sok minden kiderül. Az a lényege, hogy az utasok teljesen eltávolodhatnak a valóságtól: aktív zajszűrés fogja vissza a külvilág hangjait, sőt, az ablakok kijelzőként működnek, hogy a táj helyett a virtuális valóság vegyen körbe minket. 

A Harman képes relaxáló természetes környezetet szimulálni, az esőerdő zajaival és lágyan csobogó patakkal, vagy akár az is megoldható, hogy telekonferenciázás közben a beszélgetőpartnerek hangja abból az irányból szólaljon meg, ahol az arcuk látható az utasokat körülvevő kijelzőkön.

Meggondolják magukat

Ahhoz viszont, hogy mindez megvalósuljon, az autógyártók gondolkodásmódjának is változnia kell. Leginkább abban, hogy az eladott járműveik mekkora részébe építenek profi audiótechnikát.

„Most évente nagyjából 80 millió autót gyártanak világszerte, és ennek úgy 15 százalékában van prémium audió. Az utóbbin belül van a Harmannak körülbelül 45 százalékos részesedése” - fejtette ki Michael Mauser. „Azt találtuk ki, hogy nem a többiek rovására próbálunk nagyobb részt szerezni, hanem a piac méretét növeljük, hogy a márkás, prémium hangeszközök megfizethetőbb autókban is megjelenjenek.”

Már most van pár olyan autótípus, például a Honda CHR, beépített JBL hangrendszerrel, amely kimondottan a fiataloknak szól, és távol van a Harman hagyományos terepének mondható luxuskategóriától. De hogy ennél is könnyebben tudjanak piacot növelni, ahhoz a Harman a legfrissebb technológiai trendeket teszi magáévá, és olyan hangrendszerek kifejlesztésén dolgozik, amelyek utólag telepíthető frissítésekkel kaphatnak újabb funkciókat.

Sokszor a vevők csak azért választják az autógyártók alap hangrendszerét, a plusz pénzért megrendelhető márkás opciók helyett, mert spórolni akarnak, és csak utána költeni - fejtette ki Mauser. Utólag azonban nagyon drága és macerás egy jobb minőségű hangrendszert beépítése. Nem csak azért, mert sok elemből állnak, hanem mert az eszközök nagyon integráltak. Akkor működnek jól, ha például a bejövő telefonhívás alatt automatikusan elhalkul a zene. 

A Summit Next tartalmazza az utólagos frissítés koncepcióját is. Hogy ez működjön, ahhoz eleve jó hangeszközöket kell beépíteni az autókba, tehát valamivel nagyobb a gyártó kezdeti költsége, így viszont utólag is tud bevételt szerezni. A jó hangrendszer - vagy annak a lehetősége - az autó értékét is magasabban tartja, ami jól jön, amikor a tulajdonos el akarja adni. A szoftveres upgrade lehetővé teszi, hogy a vevő elöször csak alapárat fizesse meg, és később meg tudja venni a prémium hangzás frissítőcsomagját. 

Az egyszerűbb bővítést szolgálja a Voyager Next hangszórórendszer is, amelynél nem építenek hangfalakat az ajtókba. Ehelyett olyan kinetikus hangszórórendszert alkalmaznak, amely sok kisebb membránnal irányított hangkibocsátást tesz lehetővé, így jutnak el a megfelelő utasok füleibe a megfelelő hangok.

Rovatok