Igaz, hogy idén nem sikerült jó helyezést elérni a magyar csapatnak a Microsoft Imagine Cup nevű startupversenyén, egy dolog némileg vigasztalóan hathat: a fődíjat európai csapat, a cseh X.GLU kapta. A két napig tartó verseny végén, kedd este csapott össze az igen erős mezőnyből végül a döntőbe jutott négy diákcsapat a százezer dolláros fődíjért, amihez ráadásképp egy mentoráló tréning is jár, magával a Microsoft vezérigazgatójával, Satya Nadellával. A végeredményt a nap végén hirdették ki külön showműsorban.
A prágai műszaki egyetem 22 éves hardver- és szoftverfejlesztő diákjai, Marek Novak, Barbora Suchanová és Tomas Pikous megérdemelten vitték el a kupát, projektjük szépen kidolgozott, kompakt és nem utolsó sorban sokakat érintő egészségügyi kérdésre ad választ. Az általuk kitalált X.GLU ugyanis az egyes típusba tartozó cukorbeteg gyerekeknek segít hozzászokni a rendszeres vércukorszint-ellenőrzéshez.
Az X.GLU alapja egy bankkártya méretű vércukorszintmérő, ami a kapott adatokat képes felhőbe továbbítani, illetve egy okostelefonos app segítségével megjeleníteni, illetve játékos formában segít a diabéteszes gyerekeknek optimális szinten tartani a vércukrukat. A díjátadás utáni sajtótájékoztatón Novak elmondta, hogy az X.GLU kifejlesztésével az volt a céljuk, hogy segítsenek azoknak a gyerekeknek, akik a népbetegségnek számító diabétesszel kénytelenek együtt élni. Mivel a jelenleg is elterjedt vércukorszintmérők használata nehézkes egy gyerek számára, azt találták ki, hogy a lényegi részét, azaz a szenzort kiemelik belőle, és mivel manapság majd mindenkinek ott van a zsebében egy mini számítógép, remek kijelzővel, a glükózmérő többi része mehet is a kukába.
A szenzor gyerekek számára is vonzó külsőt kapott (batmanes, pikacsus, stb), és lefejlesztettek egy olyan appot, ami a telefonra továbbított adatokat feldolgozza és megjeleníti, illetve azok alapján napi szintű tanácsokat ad a gyerekeknek gyógyíthatatlan betegségük kordában tartásához (“sajnos ez a süti nem tenne jót a vércukorszintednek, ne edd meg”). A kulcsszó természetesen itt is a gamifikáció, azaz mindez alapvetően játékos formában történik, a gyerekek jutalompontokat kapnak az app használata során, amiket kisebb-nagyobb nyereményekre tudnak beváltani.
Vészhelyzetben, ha netalán rosszul lenne a cukorbeteg gyerek, az app képes riasztani is a szülőket, a felhőben tárolt adatokhoz pedig szükség esetén könnyen és gyorsan hozzáférhetnek a szakorvosok, ami segíthet a kezelésben.
A 2017-es Imagine Cup négy legjobb csapata a zsűri értékelése alapján a következőképp állt fel:
(Az Imagine Cupról készülő anyagainkhoz elfogadtuk a Microsoft felajánlását: az amerikai szoftver- és hardvercég állja az utazás, a szállás és az étkezés költségeit. Enélkül e cikk sem készülhetett volna el, ugyanakkor teljes egészében szerkesztőségi tartalomról van szó, aminek készítésére a cég semmilyen befolyással nem volt.)