Útvesztőben a navigációs ipar
További Cellanapló cikkek
Már ahhoz is térkép kell, hogy a mobilunkon megtaláljuk az aktuális feladathoz illő navigációs appot, főleg ha egy nagyvárosban akarunk közlekedni, ahol rengeteg útvonalon, többféle járművel juthatunk el a célunkhoz. Ráadásul az autósok igencsak el vannak kényeztetve a gyalogosok, bringásokhozhoz, tömegközlekedőkhöz képest.
Tudunk mondani olyan hétköznapi példát, amin az összes navigációs app elvérezne, és csak Budapesten százezreket érinthet. Próbáljunk útvonalat tervezni arra, hogy a saját autónkkal elmennénk egy ingyenes P+R parkolóig, ahonnan tömegközlekedve utazunk tovább. Mivel fittek vagyunk, akár másfél kilométer séta is belefér, vagy akár Bubira is pattanhatunk két megálló között. Ez a kombinált tervezés nem fog menni.
Előnye | Hátránya | |
Google Térkép | Nagyjából minden rajta van, amit valaha keresni akarunk. Jövőbeli időpontra is tervezhetünk utazást, és akár azt is megadhatjuk, hogy mikor akarunk odaérni. | Hazánk területére nincs offline térkép; a gyalogolás távolságát maga találja ki, hiányzik a különböző közlekedési eszközök (autó, tömegközl., bicikli) kombinálása. Nincs bringás navigáció Budapesten. |
Nokia Here | Offline használat, ami főleg külföldön előnyös, csoportosítható kedvenc helyek | Nincs rajta minden, amit keresni akarunk, nem hagy minket hosszabb távon gyalogolni, nem tud különböző közlekedési eszközöket (autó, tömegközl., bicikli) kombinálni |
Apple Maps | Minden újabb Apple-eszköznek a része | Csak az Apple eszközein érhető el, nem hagy hosszabb távon gyalogolni, nem tud különböző közlekedési eszközöket (autó, tömegközl., bicikli) kombinálni |
BKK Futár / Infó | Állítható, hogy mennyit vagyunk hajlandók sétálni, mindent tudnak a BKV járatairól, a kimaradásokatat és pótlásokat is | Csak Budapesten működik |
Waze | Megmutatja az autós forgalmat, valamint az aztt befolyásoló és akadályozó eseményeket | Bármilyen másfajta közlekedést befolyásoló, akadályozó problémákról nem tesz említést. Most például a gyalogosok és a bringások is elég sokat szívnak az észak-budai rakpartnál |
MOL Bubi | Megmutatja a térképen a Bubi bérbringa állomásait | Nem tud minket odanavigálni a következő Bubi-pontig |
Foursquare/Swarm | Megmutatja a környékbeli szórakozóhelyeket, a közelben tartózkodó barátainkat | Jó lenne otthon összeállítani, offline használatra lementeni terveket egy külföldi úthoz |
Traffihunter | Figyelmeztet a traffipaxokra | Csak figyelmeztet a traffipaxokra |
Az appok szolgáltatásaiban vannak átfedések, és összetettebb feladatokat egyik sem old meg. Reménykedünk, hogy Vitézy Dávid országjárása nyomán, melynek során felméri az állapotokat a Volán és a MÁV járatain, végül egy országos Futár-rendszert eredményez majd, és remélhetőleg teljes országos útvonalakat tudunk majd tervezni, kijárattól bejáratig.
Hogy teljesen megszűnjön a navigációs káosz, meg kell változtatni az appfejlesztők szemléletét. El kell kerülni, hogy gigantikus, nehezen kezelhető programok jöjjenek létre, és inkább úgy érdemes egybegyúrni az adatbázisokat, hogy ezt felhasználóként észre se vegyük.
Erre a feladatra a legjobb jelöltek a digitális eszközökbe épített személyi asszisztensek lesznek: a Google Now, az Apple Siri és a Microsoft Cortana. Az interfész végtelenül egyszerű, hiszen ezek a hangvezérelt eszközök a legtermészetesebb módon megfogalmazott, hangosan kimondott vagy kézzel begépelt mondatainkat értelmezik. A fejlődésük elindult abba az irányba, hogy összetett feladatokat is képesek ellátni.
A Google Now több mint száz szolgáltatáshoz fér hozzá, szóval hatalmas adatbázisból tud szemezgetni, a Microsoft Cortana pedig állítólag a családtagok megosztott naptárbejegyzéseit is figyelembe tudja venni tervezéskor. Fontos felismerés, hogy a földrajzi koordináta, az útvonal önmagában semmit sem ér, hiszen mindig tartozik hozzá egy vagy több időpont, és személyek is.
Ezeket a rendszereket jó nagy intelligenciával kell ellátni ahhoz, hogy felismerjék az összefüggéseket. Bőven lenne mivel okosítani őket: praktikus lenne, ha a mobilunk tudná, hogy van-e helyi-bérletünk, és igazán szólhatna pár nappal a lejárta előtt, hogy újat kell venni. Tudhatná, hogy előfizettünk-e bérbringára, hogy mikor és mennyit szeretünk tekerni, sétálni - természetesen figyelembe véve az időjárást is. És legalább annyira ismerhetné az anyagi helyzetünket, hogy tudja, más városban járva belefér-e a keretünkbe egy helyi napijegy megvásárlása, és hogy akarunk-e fizetni a parkolásért, vagy inkább az ingyenes helyekre nyomulnánk rá.
Akinek a digitális személyi asszisztense először tudja megválaszolni a fentieket, az indítja el a mobilipar következő forradalmát.