Appok veszélyeztetik az ovisok nyelvi fejlődését
Gyermekeknek készült appok piacát vizsgálták meg kutatók négy nagyon különböző országban, és a hazai vizsgálatot Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője vezette.
A Journal of Early Childhood Literacy című lapban kiadott tanulmány fő megállapítása hazánkra nézve az, hogy a legnépszerűbb appok csupán 10 százaléka érhető el magyarul, és ez veszélyezteti a kicsik nyelvi fejlődését.
Mind a négy vizsgált országban (hazánkon kívül Törökország, Hollandia és Görögország volt résztvevő) jellemzően a nemzetközi cégek fejlesztései, többek közt a mozivásznon is viszontlátott márkák voltak a legnészerűbbek: a Disney, a Toca Boca, a Dr. Panda és a Sago Mini. Eleve gond, hogy az appok közül kevés tartalmaz szóveli beszédet, állapították meg a kutatók, és nagyon kevés tartalom érhető el anyanyelven.
A készséges fejlesztése terén is vannak elmaradások. Az appok nagyjából egyharmada javítja az írás-olvasást, vagy kapcsolódik valamilyen módon a matematikához, természettudományokhoz. Többségük az írást és az olvasást tanítja, és igazából iskoláskorúaknak valók, nem az óvodásoknak, akiket ezekkel az appokkal el próbálnak érni.
A kutatók szerint nagy igény lenne játékosabb előkészítő alkalmazásokra, és kimondottan óvodásoknak készített mesekönyvekre.