Óránként 1800 lenne a virtuális gamer pécé
További Godmode cikkek
- Mindent megváltoztat egy új PlayStation-frissítés
- Mindent egy lapra tett fel az új Life Is Strange, de sokan inkább visszapörgetnék az idő kerekét
- ByeAlex extrém karrierváltásba kezdett, erre senki sem számított
- Ez a kisvárosi horror olyan sokkoló, mintha Stephen King agyából pattant volna ki
- Ennél jobb hírt nem is kaphattak volna a Harry Potter-rajongók
Geforce Now, vagyis Geforce most, ezt a nevet kapta a cég új szolgáltatása, melynek lényege, hogy a játékosok mostantól gépfejlesztés, sőt, játékra alkalmas számítógép nélkül is játszhatnak, akár a legújabb pécés játékokkal is. A megoldás lényege, hogy a játékot nem a saját gépünk futtatja, hanem az Nvidia nagy teljesítményű szerverparkja, a játékos pedig egy virtuális gépen keresztül kapja vissza a végeredményt. Az ígéretek szerint kétféle csomag lesz, a cég nagyjából legfejlettebb videokártyáinak megfelelő minőségben: a Geforce 1060 és a Geforce 1080 közti legnagyobb különbség az árban lesz.
Merthogy a szolgáltatás természetesen nem ingyenes. A regisztrációkor a tervek szerint mindenki kap 1000 kreditet, aztán 25 dollárért vásárolhatunk további 2500 kreditet, melyből percenként kettőt von le a rendszer, ha a gyengébb, négyet, ha az erősebb virtuális konfigurációt választjuk. Ha így számolunk, az előbbi esetben négy órát és tíz percet játszhatunk 25 dollárért (kb. 7200 forintért), a gyengébb esetben pedig jó 20 órát. Hogy van-e különbség a két videokártya teljesítménye között a valóságban, arról győződjön meg mindenki az alábbi videót megtekintve (spoiler: valójában nincs).
Aki felháborodott azon, hogy de már hogyne lenne különbség, hát egy GTX 1080-as videokártya kétszer gyorsabb, az jó, ha tudja, hogy a játékstream pillanatnyilag legfeljebb 1080p-s felbontásban, 60 kép per másodperces korláttal fut, tehát minden, amit ezen felül ki tudunk facsarni a rendszerből, megy a levesbe.
Tulajdonképpen mindegy is, mert még az olcsóbb előfizetés mellett is elképesztően drágának tűnik a modell. Főleg akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a játékidő kifizetése mellett a játékot magát is meg kell vennünk. Szerencsére tulajdonképpen bármelyik nagyobb digitális piactéren vásárolhatunk, a Steam, az Origin, a Uplay, a GOG vagy épp a Battle.net játékai közül egyszerre összesen 1 terabájtnyit tarthatunk telepítve a virtuális gépünkön. Az igazi csak annyira kell erős legyen, hogy a streamet le tudja játszani, vagyis ha 1080p-s filmeket tudunk röcögés nélkül nézni a gépen, valószínűleg a játékstreammel se lesz gond. Fontos még természetesen az internetkapcsolat minősége is, illetve az előfizetés adatkorlátját is simán el lehet érni, ha valaki sokat játszik ezzel a megoldással.
De számoljunk utána annak, vajon megéri-e, ha valaki így játszik. Egy GTX 1060-as gépet a hozzá való egyéb hardverekkel együtt úgy 200 ezer forintból már ki lehet hozni, a GTX 1080-as esetében ez inkább 350 ezer forint, de nyilván a határ a csillagos ég. Ha valakinek egy teljes konfigurációt kellene vásárolnia, az azt jelenti, hogy 5-600 óra nettó játékidőt tud venni ugyanennyi pénzből, ha az olcsóbb (de mint láttuk, bőven elegendő) Geforce Now változatra fizet elő. Ez napi átlagban másfél óra, mondjuk hetente tíz óra egy év alatt, minden újabb kredit mínuszba viszi a vállalkozást.
Ha így nézzük, az Nvidia egy baromi jó ötletet dobott be nagyon fura árazással – és akkor azt még nem is említettük, hogy manapság olcsóbbak a konzolok, mint egy felső kategóriás videokártya, így érthetetlen, pontosan kire is lő a cég. Egyes elemzők szerint a magas árak (és a tény, hogy a rendszer egyelőre csak az USA kontinentális részére van bejelentve) főleg azt szolgálhatják, hogy az óriási érdeklődés ne borítsa meg az egész mutatványt az első napon, aztán ha már megy minden, ahogy kell, szép lassan lejjebb csúsznak az árak. Ha a szórakoztatóipar egyéb streaming-szolgáltatásait vesszük alapul, a havi szinten 25-30 dollár lehet az, ami komolyabb mennyiségű előfizetőt hozhat.
Az nem kérdés, miért lehet ez jobb üzlet az alapvetően grafikus csipek tervezéséből és gyártásából élő vállalatnak. A PC-s piac hanyatlása nemcsak az irodai gépek vagy a munkaállomások számának csökkenésén látszik, a trend valószínűleg a keskenyebb, de pénzesebb rétegként megjelenő gamereknél is látszik. Hosszabb távon egy jobb virtuálisgép-előfizetéssel magukhoz kötni a népet biztosabbnak látszik, mint arra számítani, hogy az idők végezetéig pörögni fog a 30-300 ezer forintos VGA-k piaca. Ugyanakkor mostanában évi öt-hatszáz dollárt elköltve egy közepesen jó gépet szinten tartani egyáltalán nem lehetetlen feladat, ugyanennyi pénzből konzolon játszva pedig bőven kijön évente legalább 10 játék.
Ha minden igaz, tavasszal már indul is a rendszer próbaváltozata, akkor legkésőbb kiderül, mennyi értelme van várni a nagy csodát.