Így szabadulhat meg a Facebook idegesítő célzott hirdetéseitől
A Facebook azért tud olyan sok pénzt keresni a reklámokkal, mert egyrészt rengeteg felhasználója van, akiknek hirdetéseket tud mutogatni, másrészt nagyon sokat tud róluk, és ezért jól tudja célozni a reklámokat, ami miatt több pénzt kérhet el értük. Nem csak arról van szó, hogy az általunk megadott adatok alapján (életkor, lakóhely, nem, stb.) kapunk direkt nekünk szóló hirdetéseket, a dolog ennél jóval bonyolultabb. A Facebook minden egyes felhasználójáról vezet egy dossziét, amiben azt tartja nyilván, hogy milyen témában érdemes az illetőnek reklámokat adagolni. Igen, ha van Facebook-hozzáférése, önről is létezik egy ilyen. Meg is mutatjuk, hogyan nézhet bele, és törölheti, ami benne van.
De előtte még egy kis kitérő: lehet csodálkozni, hogy a Facebook miért éppen hajnövesztőt, vagy japánba szóló repülőjegyet hirdet önnek, de egyszerűbb megkérdezni tőle. A hirdetések jobb felső sarkában a kis háromszög ikonra kattintva előjön egy menü, ott a "Miért látom ezt?" (angol beállításoknál "Why am I seeing this?") opciót kiválasztani (ugyanitt le is tilthatjuk az adott reklámot, ha nagyon nem tetszik), és máris látjuk az indoklást. Nálam most éppen a Rendi nevű takarító startup hirdetését dobta a gép, azzal az indoklással, hogy 25 és 50 év közötti budapesti lakosokra, és az Index.hu lájkolóira céloztak, és én ebben pont benne vagyok.
Ha azonban arra kíváncsi, mit gondol önről a Facebook reklámcélzó algoritmusa, kicsit jobban el kell mélyedni a menürendszer bugyraiban. A Beállítások (Settings) menüben bal oldalon válassza ki a Hirdetések (Ads) pontot, majd a megjelenő lista alján válassza ki a "Hirdetések a beállított típusaim alapján" (Ads based on my preferences) pontot, itt kattintson a Módosítás (Edit) linkre, majd a megjelenő "A hirdetéstípusok beállításainak megnyitása" (Visit Ad Preferences) gombra - és meg is érkeztünk!
Itt láthatjuk egy csomó kategóriára lebontva, hogy milyen témákról gondolja úgy a Facebook, hogy érdekel minket. Minden témánál kérhetünk példahirtetést, megtudhatjuk, miért jegyezte fel rólunk a rendszer, hogy érdekel a dolog, és rögtön törölhetjük is a listából. Egészen szórakoztató dolog egy hirdetéskiszolgáló algoritmus szemüvegén át nézni saját magunkra, és csodálkozni, hogy hogy a fenébe került a listába a világ összes sportolója közül egyetlenként pont a Hulk nevű brazil focista, vagy a hobbik közé a rapzene és a fogselyem.
Megtehetjük, hogy az összes témát töröljük, de ezzel természetesen nem lehet reklámmentessé tenni a Facebookot, csak az érdeklődési körünkre célzott reklámoktól szabadulunk meg. Viszont szórakoztatóbbá tehetjük a reklámfelhozatalt, ha mindent törlünk, csak a legviccesebb kategóriákat hagyjuk ott (esetleg meg lehet próbálni csak azért belájkolni bizarr oldalakat, hogy itt megjelenjenek témának, aztán kilájkolni, de hirdetési témának megtartani).