Tavaly márciusban az Uber egyik önvezető autója fékezés nélkül gázolt halálra egy nőt, aki a biciklijét tolta. Az esetet most terjesztették a Yavapai megye (Arizona) bírósága elé. Eszerint az Uber nem tehető felelőssé a baleset kapcsán. Sheila Sullivan Polk ügyvéd álláspontja szerint a cég jogi felelősségvállalását firtató kérdéseknek nincs alapja, ugyanakkor elismeri, hogy valóban több megválaszolatlan kérdés maradt még az esettel kapcsolatban.
Álláspontja szerint a fedélzeti kamerával rögzített felvételek az ütközésről nem pontosak. Szerinte a fő feladat az, hogy kiderüljön, mit láthatott volna a vezető az adott sebesség, fényviszonyok és más környezeti faktorok mellett. Vagyis az a kérdés, hogy ha ember vezette volna az autót, elkerülhető lett volna a baleset?
Az nem teljesen tiszta a jogalkotók számára sem, hogy mi történne abban az esetben, ha beigazolódna a cég felelőssége, mert erre nincs bevett jogi gyakorlat. A legfőbb kérdés, hogy ilyen esetben kit lehetne felelősségre vonni? Az Uber vezérigazgatója kerülhetne börtönbe a gázolás miatt? Kit vádolnának meg a gyilkossággal?
A kocsiban ott ült a biztonsági sofőr is, most azt vizsgálják, hogy ő felelős-e a tragédiáért. A feljegyzések szerint a kocsi önvezető üzemmódban volt, és a biztonsági sofőrök gyakran kapták azt az instrukciót, hogy ne avatkozzanak közbe. Az is kiderült azóta, hogy ebben az esetben az ütközés előtt hat másodperccel felismerte az autó, hogy van előtte valami, de nem azonosította, hogy az egy ember. 1,3 másodperccel a tragédia előtt is jelzett, hogy vészfékezésre lesz szükség, azonban a beépített vészfékező rendszert deaktiválták. Azt a feltételezést pedig még nem sikerült bizonyítani, hogy a biztonsági sofőr a telefonján közben a Voice című valóságshowt nézte.
Bár azt vitatják, hogy jogilag bármilyen felelősségük lenne az ügy kapcsán, de a cég tavaly egy meg nem nevezett összeget utalt az áldozat családjának, és eset után elbocsájtottak száz olyan fejlesztőt, akik az önvezető autók biztonságán dolgoztak, és 2018 decemberééig szüneteltette a további teszteléseket. Ugyanakkor nem sokkal később kiderült, hogy a cég felső vezetésében pontosan tudtak arról, hogy gondok vannak az autók megbízhatóságával.
A vizsgálat egyébként még nem zárult le teljesen, az ügyben az amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatal és az autópályák biztonságáért felelős hivatal is vizsgálódik.