Index Vakbarát Hírportál

Megérkezett a fizetős Youtube Magyarországra

2019. május 14., kedd 20:42 | aznap frissítve

Keddtől itthon is elérhetővé válik a Youtube Music és a Youtube Prémium, azaz a fizetős Youtube, amin reklámok nélkül lehet tartalmat fogyasztani, és a környezetet is kímélni.

Négytípusú csomaggal indít a szolgáltató: a Youtube Music Premium havi 1490 forint lesz, ennek van egy családi verziója is, ami 2290 forintba kerül. A Youtube Premium csomagban a reklámmentes életérzésen kívül a Youtube Music Premium is benne van, ez 1790, a családi csomag pedig 2690 forint havonta, és hat, egy háztartásban élő ember használhatja külön regisztrációval. Kedd estétől a magyarokon kívül Csehország, Lengyelország, Románia, Macedónia, Ciprus és Bulgária is bekerült az elérhető országok listájába.

A legjobban a családi és a Youtube Premium éri majd meg, a családival több regisztráció is használhatja a szolgáltatást, a Youtube Premium pedig 300 forintos pluszköltséggel nemcsak a zenei app prémium változatát tartalmazza, de a Youtube is reklámmentes lesz, és hozzáférést lehet kapni a Youtube Originalshoz, ahol saját készítésű tartalmak kapnak helyet.

De mi ez az egész?

Az emberek jelentős része Youtube-on hallgat zenét, amit néha megzavar egy-két reklám, ha pedig telefonról hallgatná az ember, akármennyire is szépítjük a dolgot, az maga a kénköves pokol, ahol a készülék képernyőjének lezárásakor vagy csak egy másik appba átlépéskor vége a bulinak. Ennek lehet most vége, vagy legalábbis lesz rá megoldás, hogy aki akarja, az véget vessen neki.

A Youtube Music pedig egy külön alkalmazás, hasonló bármelyik streaming szolgáltatáshoz, csak bizonyos dolgokban más. Például abban, hogy nemcsak hagyományos értelemben vett zene van rajta, hanem videók, és azok a tartalmak is, amik esetleg a legnagyobb streaming oldalakon nem.

A Google Play Music előfizetői automatikusan igénybe vehetik a YouTube Music Premium szolgáltatásait, mivel azok a továbbiakban itt lesznek elérhetők. A korábban megvásárolt zenék, feltöltések és lejátszólisták továbbra is az előfizetők rendelkezésére állnak majd.

Akkor most fizetős lesz a Youtube?

Az ingyenesség továbbra is megmarad, sőt a Youtube Music alkalmazás is ingyenes lesz. Ezt egyébként azoknak érdemes használni, akik videók helyett csak zenehallgatásra használják már most is a videómegosztót, mert a keresések és a kedvencek alapján újdonságokat is ajánl majd a program, lesznek játszási listák, személyre szabott és helyi előadókra specializálódott ajánlatok is. Ebben azonban továbbra is lesznek reklámok.

Mit tud a fizetős verzió?

Egyértelmű, hogy a reklámokat úgy lehet kikerülni, ha az ember fizet, ez természetesen itt is megvan. Ami még ezen túl plusz, hogy a háttérben lehet futtatni a zenét, azaz az alkalmazás akkor is tovább szól, ha a telefon képernyője elsötétül vagy másik alkalmazásba ugrunk át. És offline is elérhető, vagyis ha nincs elég mobilinternet vagy wifi, akkor offline is lehet hallgatni az előre kiválasztott és letöltött kedvenceket.

A Youtube Prémium esetében szintén meg lehet szabadulni a reklámoktól, és a fizetős tartalmakhoz is hozzá lehet férni. Ilyenek például a saját készítésű sorozatok, amik nem összekeverendőek a Youtube-influenszerek által gyártott tartalmakkal. 

Miben más ez, mint például a Spotify?

Nagyon sok mindenben hasonlít, nemcsak azért, mert végül is az összes online zenei streamszolgáltató közös metszéspontja, hogy hozzáférést biztosít egy rakás zeneműhöz, de felépítésben is nagyon hasonló. Amire a Google fel szeretné húzni ezt a szolgáltatást, az a felhasználók zenei ízlésének a kiismerése: olyan személyre szabott listákat ajánl, amik tetszhetnek a felhasználónak. Ezt már a legnagyobb rivális is tudja, de itt sokkal erősebben jelenik majd meg a mesterséges intelligencia. Mást ajánl reggel, és mást ha utazik a felhasználó, és ha olyan a telefon beállítása, hogy a helyadatokat is kezeli az alkalmazás, akkor ha belép a felhasználó az edzőterembe, a rendszer edzéshez alkalmas zenéket ajánl majd.

Más az egész keresési metódusa is: míg a többi szolgáltatónál jellemzően csak előadókra, dalcímekre vagy lemezekre lehet rákeresni, addig itt dalszövegre is, ráadásul ez magyar daloknál is működik, ami nagy könnyebbség lehet. Persze csak akkor, ha az ember kicsit többet tud a dalszövegből, mint hogy baby vagy sunshine. Ráadásul nemcsak zenei felvételek között keres, de videók között is, azaz ajánl koncertfelvételeket a kedvenc előadóktól, vagy figyelmeztet, hogy új videóklip készült egy olyan előadó dalához, ami érdekes lehet a felhasználónak.

Hogy mennyire ismerheti ki egy eklektikus zenei ízléssel rendelkező ember mindennapjait a Youtube mesterséges intelligenciája, az izgalmas kérdés. Hasonlóan a többi streamszolgáltatóhoz, az egész úgy indul, hogy az alkalmazás letöltése után feldob néhány előadót az alkalmazás, és abból ki kell választani, melyiket kedveli az ember. Ennek hatására még feldobál néhányat, és ezzel körülbelül belövi a zenei ízlést az induláshoz. Aztán használat közben továbbra is tanulja, hogy hogyan alakul a zenei ízlése a felhasználónak, és folyamatosan próbálja finomítani az ajánlásokat. Ha az ember kizárólag trancezenét hallgat, akkor nyilván egyszerűbb dolga van, mintha összetettebb az ízlése, és két halálmetál között popslágereket hallgat, néha pedig rapet. Ehhez képest a szűk egyhetes teszt után már magabiztosan próbálkozott nálam a rendszer, és egy idő után már nem is tűnt annyira furcsának, hogy a Mastodon mellé bebiggyeszti Iggy Azaela egyik dalát, aztán egy kis Queens Of The Stone Age után Madonnát. 

Hogy lehet, hogy olyan dalok is rajta vannak, amik máshol nem?

Minden rajta van, ami a többi szolgáltató oldalán, és még annál is több. Ennek az az oka, hogy a Youtube egész katalógusából válogat, ott pedig vannak olyan felvételek is, amik soha nem kerültek fel hagyományos értelemben egy streaming szolgáltatóhoz sem. Klasszikusan ilyen példa, ha egy zenekar feldolgozást játszik a koncertjein, vagy az olyan különleges felvételek, mint amikor Freddie Mercury a Tavaszi szélt énekelte a legendás koncerten. (Igaz, utóbbi felkerült már azóta a Spotify rendszerébe is.) De lehetnek olyan dalok is, amiket az eredeti jogtulajdonos nem töltött fel külön a streaming szolgáltatókhoz, és az is előfordulhat, hogy olyan felvételek vagy teljes albumok kerülhetnek fel, amiket valaki megvett, aztán úgy gondolta, hogy megosztja a nagyvilággal is. Ez elsőre úgy tűnik, hogy nem feltétlenül legális, de mégsem teljesen tiltott, ugyanakkor az előadó rendelkezhet úgy, hogy ezt nem szeretné. Ha van valakinek egy hangfelvétele, és azt ő vagy az őt képviselő cég feltölti a rendszerbe, eldöntheti, hogy mi történjen azokkal a tartalmakkal, amiket harmadik fél tölt fel.

Azaz van egy zenekarom, felvettünk egy reménybeli megaslágert, megkeresünk egy zenei aggregátor céget, akiket megbízunk azzal, hogy intézzék a Youtube jelenlétünket. Eldöntjük, hogy megengedjük, hogy mások is feltöltsék a számunkat a saját csatornájukra, sőt azt is megmondhatjuk, hogy videókban felhasználhatják-e az emberek. Ha úgy döntünk, hogy igen, akkor összeszedjük azt a bevételt is, amit más emberek csatornája és feltöltése termelt nekünk, akár úgy, hogy mi nem is csinálunk hivatalos csatornát, sőt, az sem kell hozzá, hogy nyilvánosan, mindenki számára elérhetővé téve töltsünk fel dalokat. A Rolling Stones sem tette elérhetővé az egész katalógusát nyilvánosan, mégis be tudják hajtani a Youtube-on a pénzt, ha valaki feltölt egy lemezt, és az algoritmusoknak hála akkor is összeérnek a szálak, ha kicsit áthangszerelik, vagy másképp éneklik a dalt.

Mit jelent ez a zenészeknek?

A Youtube Music kiemelten nagy szerepet szán a lokalizált tartalmaknak, vagyis az ajánlások között a magyar felhasználóknak nem brazil és holland slágerlisták éllovasait ajánlja, hanem magyarokat. Hogy ebbe a válogatásba hogyan lehet bekerülni egy olyan előadónak, akit nem képvisel semmilyen kiadó, arra az Index kérdésére Waleed Diab, a Youtube lemezkiadókkal foglalkozó részlegének vezetője azt mondta, hogy nemcsak a multik kiadványainak, hanem a független előadóknak is helyet szeretnének biztosítani, a pénzügyi modell pedig nagyon hasonló ahhoz, ahogyan más streaming szolgáltatók is működnek.

„Rengeteg lemezkiadóval van kapcsolatunk, nyitottak vagyunk új együttműködésekre is, és nagyon sok olyan zenei aggregátorral és terjesztővel dolgozunk együtt, akiken keresztül a független előadók promócióját is biztosítani tudjuk. Azt elmondhatom, hogy nagyon figyeljük a rajongói elköteleződést. Mivel a Youtube miatt egyébként is rálátásunk van arra, hogy helyi szinten milyen zenei tartalmak sikeresek a platformunkon, ez az információ a lokalizációban és a kiemelésekben is sokat segít. De dolgozunk egy olyan lehetőségen is, ahol a kiadók közvetlenül jelezhetik felénk, hogy éppen milyen tartalmakat szeretnének jobban megnyomni, mikor és merre turnézik az előadó, és az algoritmus képes lesz arra is, hogy magától észrevegye, ha az előadó aktívabb lesz. Egyelőre ezt a lehetőséget csak néhány országnál teszteljük, és aztán szélesebb körben is elterjed majd” – mondta T. Jay Fowler, a Youtube zenei részlegének vezetője. 

Kell valamit változtatni annak, akinek zenekara van? 

Mivel tényleg rengetegen hallgatnak zenét a Youtube-on, érdemes kitérni arra nagy vonalakban, hogy lehet ebből pénzt keresni, főleg ha elindul a fizetős szolgáltatás. A jogosultak között megkülönböztetünk szerzőket, előadókat, hangfelvétel-tulajdonosokat és a videó képi anyagának jogával rendelkező szereplőket. Lehet, hogy egy-egy szereplő ugyanaz, vagyis a dalszerző vagy a szövegíró egyben a zenekar tagja is, de nem mindig van ez így. A dalszerzők és szövegírók az Artisjuson keresztül kapják meg a Youtube termelte bevételeket, természetesen csak a szerzői részét. Ehhez az kell, hogy a jogkezelő be tudja csatornázni a műveket, aminek az alapja a műbejelentés.

„Sokan nem tudják, hogy visszamenőleg nem tudjuk begyűjteni a pénzt, ezért a legfontosabb, hogy mindig még azelőtt  jelentsék be a szerzők a dalokat az Artisjus felé, mielőtt feltöltik a Youtube-ra” – mondta az Indexnek Szöllősi Zsófia, az Online és Mechanika Osztály osztályvezetője. Azt is elmondta, hogy reményeik szerint hosszú távon nyerni fognak a szerzők, ugyanis az a tendenciákból már most kiderül, hogy az előfizetéses modell jövedelmezőbb, mint a tisztán reklámokon alapuló. 

A zenei aggregátorok azok a piaci szereplők, akik eljuttatják a zenét az összes digitális zeneszolgáltatóhoz, és ha a Youtube partnerei, akkor rendelkeznek olyan jogkezelési jogosultságokkal, amikkel monetizálni tudják az akár más felhasználók által feltöltött tartalmakat is.  A zenei tartalmak jogkezelése más, mint ha influenszerkedni kezd valaki, ezért olyan partnert érdemes megbízni ezzel, aki megfelelő tanúsítványokkal rendelkezik a zenei jogkezeléshez is. „Partnereink döntése, hogy közzé is tesznek-e egy hangfelvételt a Youtube-csatornájukon, vagy csak bekerül a rendszerbe, hogy be lehessen gyűjteni a harmadik fél által feltöltött tartalmak után járó összeget. Arra is van lehetőség, hogy ezeket letiltsuk” – mondja Gallasz Enikő, a WMMD vezetője.

Azaz ha éppen az a cél, hogy soha sehogy ne kerüljön fel a zenekar semmilyen zenéje az oldalra, akkor is meg kell bízni egy Youtube-partnercéget, hogy ezt felügyelje, ahogyan akkor is ők tudnak segíteni, ha az a lényeg, hogy a lehető legtöbb pénzt gyűjtsék be. Bármilyen meglepő, az előbbire is van példa: vannak olyan zenekarok, előadók, akik csak egy platformon szeretnék látni a zenéjüket, így azért kell feltölteniük a Youtube rendszerébe is, hogy aztán ne legyen ott publikusan a Youtube-on. De ahogyan azt Gallasz Enikő is elmondta, sokkal inkább az a jellemző, hogy a zenekarok és előadók több tartalmat töltenek fel a Youtube-ra, legyen szó élő felvételről, akusztikus verzióról vagy egy feldolgozásról. 

Hogy a lokalizált tartalmak  kiemelése mennyire lesz kiegyenlített, az még kérdés, nem egyértelmű, hogy egy nagy kiadó partnere, aki automatikusan kaphat kiemelést, és egy független zenekar, akinek úgy kell nagy megtekintést produkálni, hogy sehol sincs kiemelve, mennyire indul hasonló erővel ebben a versenyben. Az itthon is elérhető zenei aggregátorok évek óta segítenek kiadóval nem rendelkező zenekaroknak is, hogy a Spotify, a Deezer vagy éppen az Apple Music oldalán kiemelt újdonságként szerepeljenek. Hogy a Youtube esetében ők vagy szimplán az algoritmusok határozzák meg, hogy milyen magyar előadót dob fel a rendszer, az majd kiderül. 

Mindenesetre abban minden piaci szereplő egyet ért, hogy a fizetős Youtube remélhetőleg nagyobb bevételhez fogja juttatni a zenészeket.

Rovatok